2021-02-10, 13:01
Medlem
Hexen666s avatar
Coronatyrannin löper vidare i Tyskland. Äldre dam blir stoppad av en hord av poliser

https://twitter.com/AmyMek/status/1359428138392981504
Citera
2021-02-10, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker också det är oroväckande att nya fall i Israel inte går tydligt och kraftigt ner ännu (se mina inlägg för ett para dagar sedan). Jag oroar mig över vaccinets verkan.

De har nu satt 5.56 millioner doser enligt Worldometers. Och för några dagar sedan kom uppgifter om att 23% av befolkningen har fått dubbla doser.

7-dagars snitt av nya fall i Israel:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-04..latest&country=~ISR&region=Europe&casesMetric= true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7& pickerMetric=total_deaths&pickerSort=desc

(länken ovan visar också hur många skott vaccin som Israel skjutit.)

Jag tror det kommer märkas på döda först.

Minskningen från toppen 17:e Januari kan vara de äldre som inte smittas längre.
Citera
2021-02-10, 13:02
Medlem
Madagascars avatar
Det fortsätter öka tydligt i Västerbotten. 312 nya fall idag: https://coronarapportering.regionvasterbotten.se/

188 nya fall förra onsdagen.

(Region Västerbotten har en föredömlig statistik-sida. De har fattat att det är rapportdatum på nya fall som gäller.)
Citera
2021-02-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det hjälper tyvärr inte. Viruset muterar ständigt till varianter som är resistenta, mer smittsamma och dödligare. Vissa vaccin är redan verkningslösa, illa för de som vaccinerats och trott att de skulle kunna börja leva som vanligt. Nu börjar allt om igen, fast värre. Högre R-tal och högre dödlighet.
Vi har redan sett de brittiska, sydafrikanska och brasilianska mutationerna, nu kommer också denna:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VqGzx4/nya-brittiska-mutationer-oroar-skulle-kunna-undga-immunitet

Rätt att virus ständigt muterar.
Jättefel att de ”ständigt” är mer smittsamma och dödligare dock.

Att ett virus muterar är inget konstigt och att detta skulle vara annorlunda lär ingen någonsin påstå.
Men i takt med vaccinering, mutationer och åldersfaktorn lär det tids nog landa i en influensa som vilken annan som helst, med rekommendation av årlig vaccinering för riskgrupper. Som idag alltså.
När vi når det låter jag vara osagt dock. Gissar på något år eller två när vi kan ”blicka tillbaka” på eländet.
Citera
2021-02-10, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Följdsjukdomar som gör att massor av människor känner sig som zombies lär ha en påverkan på samhällsekonomin, tror du inte det? Kanske till och med värre än att ett antal gamlingar trillar av pinn i förtid.

Vadå ”massor” ?

Hur många är det i förhållande till övriga?

Försvinnande få.
Det kommer inte att märkas på annat sätt än för de själva och möjligen nya grenar inom sjukvården.
Citera
2021-02-10, 13:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker också det är oroväckande att nya fall i Israel inte går tydligt och kraftigt ner ännu (se mina inlägg för ett para dagar sedan). Jag oroar mig över vaccinets verkan.

De har nu satt 5.56 millioner doser enligt Worldometers. Och för några dagar sedan kom uppgifter om att 23% av befolkningen har fått dubbla doser.

7-dagars snitt av nya fall i Israel:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-04..latest&country=~ISR&region=Europe&casesMetric= true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7& pickerMetric=total_deaths&pickerSort=desc

(länken ovan visar också hur många skott vaccin som Israel skjutit.)

Det är de ultraortodoxa som härjar på, de skiter både i restriktioner och vaccin och kravallar vidare.

https://www.rt.com/news/515087-jerusalem-orthodox-protest-covid-israel/
Citera
2021-02-10, 13:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Igår stod det något om en storm i Tyskland som gjorde en del av leveranserna försenade.

Alltid är det något och alla borde ha fattat redan från början att det var en utopi att få folket vaccinerat så snabbt som myndigheterna inbillade sig.

Sverige borde bygga en egen vaccinfabrik!

Det har hela tiden varit ett ”best case”
Är det något fel på att sikta mot en snabb lösning? Vad hade skillnaden varit menar du, om man sagt att vi kan vara klara 2025? Hade det förändrat något förutom att folk inte kunde gnälla över att det tar längre tid än beräknat?

Hade EU kört på med vaccinationerna utan riktiga kontroller, så hade ju folk lipat över det..
Citera
2021-02-10, 13:07
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
[*]Virus muterar inte till varianter som är resistenta, mer smittsamma och dödligare.[*]Inga vaccin är verkningslösa, men AstraZenecas vaccin funkar dåligt på den Sydafrikanska mutationen.
Det finns ju otaliga rapporter som beskriver den brittiska varianten som 50-70% mer smittsam.
Citera
2021-02-10, 13:08
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Följdsjukdomar som gör att massor av människor känner sig som zombies lär ha en påverkan på samhällsekonomin, tror du inte det? Kanske till och med värre än att ett antal gamlingar trillar av pinn i förtid.
Det är väl ändå ganska få som drabbas av dessa långdragna följdsjukdomar, det brukar beskrivas som undantagsfall i media.
Citera
2021-02-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är möjligt du har rätt men jag tror det är endast en faktor av många. I vart fall har jag inte sett något vetenskapligt bevis på att lockdown i sig skapar fler mutationer.
Mutationer är slumpmässiga. Att mer smittsamma mutationer är lyckosamma med att sprida sig vidare är dock en funktion av distansering, denna gör att de gynnas mer än de mindre smittsamma varianterna och därför tar de snabbare över.

Antalet personer som smittas är avgörande för hur många mutationer man får. Lyckas man hålla nere smittspridningen så minskar därför antalet mutationer. Har man en rejäl social distansering tidigt så minskar därför antalet mutationer.

Det absolut sämsta är att ha hög smittspridning och att först då försöka trycka ned spridningen. Att hålla sig på den nivå som sjukvården nätt och jämnt klarar av är därför en dålig strategi då det gynnar spridning av nya smittsammare mutationer.

I praktiken så är det enda sättet att komma undan smittsamma mutationer att man nästintill helt håller borta smittan och att man gör en komplett lockdown (nästintill i alla fall) där smittspridning upptäcks, ända tills dess att smittan är borta igen.

På sikt så kommer sjukdomen kanske att bli lindrigare, jag är dock inte så säker när det gäller Covid då den är så effektiv på att smitta vidare utan att värden ens märkt att den är smittad. Sannolikheten för att lindrigare sjukdom då skall gynna smittspridningen är rätt låg. Orsaken till att man säger detta är att man normalt sett ser att en lindrig smitta gynnar spridningen av viruset. I detta fallet så är redan sjukdomen tillräckligt lindrig och därför tror jag inte på den teorin i detta fallet, det lär åtminstone ta väldigt lång tid (många år) innan detta sker.
Senast redigerad av Pisseman 2021-02-10 kl. 13:13.
Citera
2021-02-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det finns ju otaliga rapporter som beskriver den brittiska varianten som 50-70% mer smittsam.
De sammanställningar som har gjorts av forskningen pekar på runt 50%.
Citera
2021-02-10, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Många intressanta rön som jag tycker är värda ett antal källhänvisningar.

Ja, det är intressant! Får se om jag hinner fixa länkar mot slutet av veckan. Annars är det lätt att hitta på google, om du är intresserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in