2021-02-09, 11:28
Medlem
Hej!

Om man slutar betala avgiften till Kommunal, blir man bara utesluten då eller hamnar man hos kronofogden då?

Onödigt svårt att gå ut ur Kommunal. Man måste ringa, endast 8-12 på vardagar, man måste dividera med en kärring som försöker få en att ångra sig. Därefter har man 3 månaders uppsägningstid som man ska betala! Jag funderar självfallet på att bara skita i att betala, men då absolut inte om man placeras hos kronofogden.
Citera
2021-02-09, 11:40
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det enda som händer är att ditt medlemskap och försäkring upphör.
Citera
2021-02-09, 11:45
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incognitosson
Hej!

Om man slutar betala avgiften till Kommunal, blir man bara utesluten då eller hamnar man hos kronofogden då?

Onödigt svårt att gå ut ur Kommunal. Man måste ringa, endast 8-12 på vardagar, man måste dividera med en kärring som försöker få en att ångra sig. Därefter har man 3 månaders uppsägningstid som man ska betala! Jag funderar självfallet på att bara skita i att betala, men då absolut inte om man placeras hos kronofogden.

Hos seko gick det till inkasso märkte jag och jag skulle tro att detsamma gäller för kommunal.
Citera
2021-02-09, 11:51
Medlem
Som alla andra räkningar som inte betalas går det ju först till Inkasso och sen vidare till Kronofogden. Jag vet själv hur drygt det är att säga upp/byta fack. Kom ihåg att man måste säga upp både medlemskap och akassa. Det visste inte jag och jag fick stora problem när jag skulle byta fack pga att dom inte informerade om det. Dom fortsätter och plocka in pengar.
Citera
2021-02-09, 11:55
Avstängd
Betalar du både fackavgift och A-kassa?
Citera
2021-02-09, 12:01
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Hej!

Sitter själv i samma sits. Avgiften kommunlas fackföreing börjar bli saftig eftersom inkomsten höjdes ganska rejält

Har funderat att strypa betalningen (Autogiro) i min bank. 3 månaders uppsägning är ett oskick

Men då förlorar jag också min tid som medlem i A-kassan,eftersom de har bakat ihop den i summan jag ska betala per månad.

Är det smartare att begära blankett för utträde, bita ihop 3 månader, och då jag kan meddela dom att jag vill fortsätta betala a.kassa ?

Hur skulle ni har gjort
Citera
2021-02-09, 12:07
Medlem
Ringde upp Kommunal och frågade om man hamnar hos kronofogden. Hon blev ganska grinig men sa att så inte va fallet, man hamnar alltså inte där. Jag litar dock absolut inte på facket. Så vem vet, hon kanske ljuger för att jävlas. Kukigt att betala till facket, men kanske värt det för att säkerställa sig om att man inte hamnar hos kronofogden.
Citera
2021-02-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Sitter själv i samma sits. Avgiften kommunlas fackföreing börjar bli saftig eftersom inkomsten höjdes ganska rejält

Har funderat att strypa betalningen (Autogiro) i min bank. 3 månaders uppsägning är ett oskick

Men då förlorar jag också min tid som medlem i A-kassan,eftersom de har bakat ihop den i summan jag ska betala per månad.

Är det smartare att begära blankett för utträde, bita ihop 3 månader, och då jag kan meddela dom att jag vill fortsätta betala a.kassa ?

Hur skulle ni har gjort
Du kan gå ur facket och endast vara med i a-kassan. Så gjorde jag. Jag tröttnade, man ska betala men behöver man hjälp så finns dom inte! 3 mån uppsägning är åt helvete. Var tydlig med att du endast vill vara med i akassan. Du ska också få en särskild blankett att fylla i. Man måste vara väl informerad annars blåser dom en! Dom informerar inte! Jag hade tur som bytte till IF Metall och fick hjälp utav dom.
Citera
2021-02-09, 12:48
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ringde upp Kommunal och frågade om man hamnar hos kronofogden. Hon blev ganska grinig men sa att så inte va fallet, man hamnar alltså inte där. Jag litar dock absolut inte på facket. Så vem vet, hon kanske ljuger för att jävlas. Kukigt att betala till facket, men kanske värt det för att säkerställa sig om att man inte hamnar hos kronofogden.

Korrekt, hjälpte två personer som inte behärskade språket med att betala deras fackavgifter. Den ena utav dem hade fått en varning då han inte betalat sin medlemsavgift på ett par månader och de hotade med att om man inte betalde de tidigare avgifterna så skulle han förlora sitt medlemskap och där med alla förmåner. Han betalade inte och blev uteslutet men sen hände inget mer.

Den andra personen undrade varför han fick betala mycket högre avgift än alla andra och visade uppgiftspappret där det tydligt stod "Fyller du inte i din inkomst så kommer vi utgå ifrån den högsta medlemsavgiften"
Citera
2021-02-09, 12:53
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Den andra personen undrade varför han fick betala mycket högre avgift än alla andra och visade uppgiftspappret där det tydligt stod "Fyller du inte i din inkomst så kommer vi utgå ifrån den högsta medlemsavgiften"

Då är måttet rågat för mig.

Jag gör nu såhär... Stryper autogiro till Kommunal och går med Unionens A-kassa istället. Dom tre månader jag förväntas betala för uppsägningstiden är för mig över 2200:- för ingenting. Det täcker en hel årsavgift för a-kassan hos Unionen har jag för mig.
Citera
2021-02-09, 12:55
Medlem
felstavadds avatar
Citat:

Det klart att man riskerar hamna hos fogden, du betalar ju inte din faktura som du gått med på att betala, först påminnelse, sen inkasso sist fogden precis som om du skulle ge fan i att betala hyran under uppsägningstiden för att du inte tycker du ska det för du inte bor där längre.

Så, ring dom, stå på dig om de tjatar, se till att du har A-kassa under kontroll, få blanketten, fyll i kolla så det stämmer och skicka tillbaka.
Kontakta sen din A-kassa efter nån vecka och kontrollera att det inte skett nåt missförstånd., kassan är viktig och du ska inte riskera att det blir något knas där öht.
Citera
2021-02-09, 13:13
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque

Hur skulle ni har gjort

Lite girigt att byta fack bara för att din lön har höjts så mycket (kanske tack vare facket). Har inte facket misskött sig så hade jag betalat de tre månaderna och sett till att byta till det facket (eller gå ur helt) som passar dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in