2021-02-08, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tror att Indeterminister vill påvisa att hälften av alla som hamnar på IVA är under 60 år.
2 500 patienter på IVA har alltså varit yngre än 60 år.

Sedan är det säkert åtskilliga tusen personer i medelåldern som drabbats hårt av viruset och hamnat på sjukhus men sluppit IVA.
Citera
2021-02-08, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Här är resultatet av regeringens shimära retorik. Ett krav som bara gäller 1 av 10. Ett litet snabbtest skulle kunna fånga "upp" kanske 50% av de som är positiva och ha effekt på smittspridningen. Visserligen har vi samhällspridning av viruset men alla som fångas in är bra.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Varför inte en karantän på 14 dagar för samtliga. Vad är problemet. Kommer Muhamed som bara har adress här och Lisa som är svensk att bli sura om dom inte får gå direkt ut i samhället. Vi låter 90% av mutationerna gå direkt ut i samhället.
Citera
2021-02-08, 11:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är svårt att se några tydliga tecken på att det kan öka igen i Sverige. Å andra sidan så minskar det inte särskilt tydligt heller. Det är relativt platt... Så det lär finnas grogrund för att det ökar igen.

Men jag funderar på om det var något speciellt som UK råkade ut för. De fick ju en rejäl tredje våg med nya varianten. Vi kanske slipper undan det?
Sverige skulle kunna ha sluppit undan den brittiska varianten, men dessvärre tror jag man (som vanligt) gjort för lite.
Minns inte var jag såg något om sekvenseringar för några dagar sedan, men då var 11 % av viruset den brittiska varianten.
Citera
2021-02-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Lustigt att barn smittar i Norge? Det gör de ju inte här i Sverige.

https://www.vg.no/nyheter/i/gWLgXk/smitteutbruddet-i-ulvik-tror-smitten-er-spredt-av-barna
De är norska, inte svenskar som är skillnaden.
Citera
2021-02-08, 11:59
Medlem
Citat:
Jag tror att Indeterminister vill påvisa att hälften av alla som hamnar på IVA är under 60 år.
2 500 patienter på IVA har alltså varit yngre än 60 år.

Vad innebär det? Hur många i det åldersspannet hamnar på IVA ett vanligt år? Och hur många av dem som legat där 2020 har haft flera underliggande sjukdomar? Hur stor är risken att hamna på IVA om man är 50 och fri från underliggande sjukdomar.

Viruset är ingen betydande risk för dem som är under 70.
Citera
2021-02-08, 12:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Sedan är det säkert åtskilliga tusen personer i medelåldern som drabbats hårt av viruset och hamnat på sjukhus men sluppit IVA.
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Vad innebär det? Hur många i det åldersspannet hamnar på IVA ett vanligt år? Och hur många av dem som legat där 2020 har haft flera underliggande sjukdomar? Hur stor är risken att hamna på IVA om man är 50 och fri från underliggande sjukdomar.

Viruset är ingen betydande risk för dem som är under 70.
Det har jag skrivit om tidigare, det är ca. 20 000 personer under 70 år som vårdats på sjukhus för covid och 3 500 under 70 år som legat på IVA.

Risken är inte det största problemet utan att alla dessa covid-patienter blockerar annan vård.
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-08 kl. 12:03.
Citera
2021-02-08, 12:01
Medlem
Citat:
Det har jag skrivit om tidigare, det är ca. 20 000 personer under 70 år som vårdats på sjukhus för covid och 3 500 under 70 år som legat på IVA.

Väldigt skrämmande siffror.
Citera
2021-02-08, 12:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är svårt att se några tydliga tecken på att det kan öka igen i Sverige. Å andra sidan så minskar det inte särskilt tydligt heller. Det är relativt platt... Så det lär finnas grogrund för att det ökar igen.

Men jag funderar på om det var något speciellt som UK råkade ut för. De fick ju en rejäl tredje våg med nya varianten. Vi kanske slipper undan det?

Jag vågar inte ens ta de orden i min mun, men jag hoppas så det knakar.
Det är dock längesedan folk kom tillbaka till jobb och skola, och det faller ju faktiskt fortfarande i många regioner. Man kan tycka att det går långsamt tex i Skåne, men nu har det ju nästan sjunkit snabbare senaste veckan än lite tidigare. Det har ju iaf inte vänt i Skåne än.
Jag hoppas på ytterligare några veckors nedgång/platå. Då inbillar jag mig att vi har det värsta bakom oss.

Tyvärr är ju mutationerna ett stort orosmoln, men inget är ju skrivet i sten.
Jag tänker på Sydafrika. Jag vet att de kör lockdown, men i ett land som ser ut på det sättet, är en riktig lockdown svårt att genomföra i praktiken. Att de trots fattigdomen lyckats fullständigt krossa sin kurva tyder på att det ändå går med hyfsade medel att stävja smittspridningen. Samma sak egentligen med UK. Deras kurva började ju faktiskt vika innan sista lockdown.
Citera
2021-02-08, 12:03
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Lustigt att barn smittar i Norge? Det gör de ju inte här i Sverige.

https://www.vg.no/nyheter/i/gWLgXk/smitteutbruddet-i-ulvik-tror-smitten-er-spredt-av-barna

Vem har sagt att barn inte smittar?

Trådsanning?
Citera
2021-02-08, 12:03
Medlem
Finlands ekonomi har nu halkat efter Sveriges och framtiden ser inte ljus ut. Finland har inte råd med flera arbetslösa, så kanske är inte lockdown den klokaste metoden trots allt?

BNP:n i Finland uppskattas öka 10% under åren 2019-2030, medan den i Sverige uppskattas öka 20%

Statsskulden befaras öka till 70% och mer av BNP:n, medan den i Sverige uppskattas stanna vid 40%.

Det är även sådana här saker som FoHM måste ta hänsyn till under tiden när alarmisterna kräver att man måste stänga ner allt NU och låta alla företag gå i konkurs så att vi kan rädda alla medborgare från viruset.

Det blir intressant att följa Portugals utveckling i framtiden. Portugal har ju länge satsat på utländska höginkomstpensionärer och lockat dem in i landet med skattebefrielser.

Nu under pandemitider inser väl beslutsfattarna vilket fiasko det blev när akutmottagningarna och IVA är fullsatta av dessa skatteflyktingar vars vård ska bekostas av lokalbefolkningen.
Citera
2021-02-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vem har sagt att barn inte smittar?

Trådsanning?

Tegnell såklart. Och dom blir inte speciellt sjuka.
Citera
2021-02-08, 12:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Risken är inte det största problemet utan att alla dessa covid-patienter blockerar annan vård.

Varför fabricerar du siffror som är så enkla att kolla upp? Att lägga på 25-40% på verkliga siffror är ganska oärligt tycker jag.

Eller vad har du för källa på att 20.000 under 70 legat inne och att 3.500 av dessa vårdats på iva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in