2021-02-07, 21:10
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noshoerning
Är det bara för att tjäna pengar? Isåfall, tradear ni på heltid? Väntar man alltid på dom stora swingarna för att kunna gå med ordentlig vinst?

Eller är det mer av en långsiktig investering i ett företag man bryr sig om? Är ni lojala mot företagen ni äger aktier i och vill vara med och påverka?

Pengar på banken är kass. Tyvärr har jag haft för mycket pengar på banken för länge, så jag har missat många goda möjligheter. Men det är aldrig försent att börja med ett aktivt sparande! Även i mindre skala.
Så jag köper aktier dels som en sparform, dels som spekulation. Som alla andra som håller på med akter så går det upp och ned och hit och dit (alla som säger att dom BARA tjänar penger på alla sina aktieköp ljuger. Alla gör missbedömningar av och till).
Huvuddelen av aktierna köps i mer eller mindra stabila industribolag som säljer riktiga proukter och tjänar pengar och har gjort det länge. En del investeras i "medium-risk-lång sikt bolag" och en mindre del rullar på ren trading.
Tradingen gör mig nervös, så jag har dragit ned på den.
Citera
2021-02-07, 21:16
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Absolut. Aktier är säkert roligare ju mer tävlingsinriktad man är men man kan ju också bli rejält förbannad på en själv om man gör en rejäl felsatsning (även om det gäller småpengar). Blir det lättare med tiden?

Ju mer man lär sig, desto lättare blir det att undvika misstagen. Men misstag gör alla. Många gör också en del rikgit bra affärer. Till och med jag har bra affärer.

Man bör iakta viss försiktighet. Det är många som "spelat bort" allt sitt sparkapital på börsen. Gjort en dålig bedömning, aktien går ned, blir nervös och orkar inte vänta på uppgång utan säljer med förlust och försöker hitta någon börsaket för att ta igen tappet. Men den går också ned eftersom dom kommer in sent i pris-racet...

Så, har man problem med att förlora pengar: Välj mycket stabila bolag som ger utdelning och skit i aktiekursen. Sälj om 10-15-20 år.
Citera
2021-02-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiro
En invistering i dig själv samt det är bättre än att dra kokain. Stimulerar samma del av hjärnan har jag hört.

För min egendel så går det okej och är en rolig hobby på sidan av jobb. Kul att läsa om något som kan ge bra avkastning i framtiden!

Tänk dig då investering + kokain, en fullpott

Nej då, skämt och sido, har aldrig rört kokain, men att dricka lite vin samtidigt som man investerar kan vara riktigt trevligt, men i det stora hela så är det alltid kul att hålla på med investeringar, med eller utan vin eller andra saker.

Har ett jobb där jag sitter vid en dator hela dagarna så när kl slår 15:30 och USA börsen öppnar så sitter jag på Nordnet omgående.
Citera
2021-02-07, 21:23
Medlem
- Är det bara för att tjäna pengar?
Ja.

-Isåfall, tradear ni på heltid?
Nej, ingen trading på del- eller heltid.

- Väntar man alltid på dom stora swingarna för att kunna gå med ordentlig vinst?
Nej, köper i ur och skur.

-Eller är det mer av en långsiktig investering i ett företag man bryr sig om?
Långsiktiga investeringar ja, men kan inte påstå att jag bryr mig på ett personligt plan om företagen jag är investerad i.

-Är ni lojala mot företagen ni äger aktier i och vill vara med och påverka?
Lojal vet jag inte, men står det mellan två helt likvärdiga produkter så väljer jag kanske den i vars företag jag äger aktier. Har inga ambitioner att vara med och påverka.
Citera
2021-02-07, 21:29
Medlem
zaphiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Nej då, skämt och sido, har aldrig rört kokain, men att dricka lite vin samtidigt som man investerar kan vara riktigt trevligt, men i det stora hela så är det alltid kul att hålla på med investeringar, med eller utan vin eller andra saker.

Har ett jobb där jag sitter vid en dator hela dagarna så när kl slår 15:30 och USA börsen öppnar så sitter jag på Nordnet omgående.

Haha, bra prova inte skiten! Men lite vin låter trevligt, har själv börjat få in intresse av vin men brukar ta en liten whisky när jag har gjort en bra trade

Jag själv jobbar tyvärr inte med en dator i närheten, men vi brukar packa ihop halv 4 varje dag och då ringer mitt larm på telefonen så jag kan gå in direkt och köpa aktier i USA som jag har kollat upp dagen innan.

Jag undrar vad du föredrar för jag själv har avanza men alla mina vänner kör olika så som nordnet.
Citera
2021-02-07, 21:37
Medlem
Citat:
Haha, bra prova inte skiten! Men lite vin låter trevligt, har själv börjat få in intresse av vin men brukar ta en liten whisky när jag har gjort en bra trade

Jag själv jobbar tyvärr inte med en dator i närheten, men vi brukar packa ihop halv 4 varje dag och då ringer mitt larm på telefonen så jag kan gå in direkt och köpa aktier i USA som jag har kollat upp dagen innan.

Jag undrar vad du föredrar för jag själv har avanza men alla mina vänner kör olika så som nordnet.

Jag har aldrig testat Avanza, så vet inget om det. Har bara kört Nordnet och är nöjd med det, men man blir lite sugen på att flytta pengarna utomlands när man ser företag som inte tar ut någon courtage som i USA t.ex.

Alla företag går inte använda, som t.ex. Webull och Robinhood verkar inte ta emot folk från Sverige, men det finns t.ex. Charles Schwab där även Europeer kan registrera sig om de sätter in minst 25 000 dollar.
Citera
2021-02-07, 22:51
Medlem
stockcocks avatar
Citat:

Oväntat att en person som använder sig av Nordnet inte har provat kokain!

Skämt o sido, det är gött att ta sig en liten jäkel på kvällen när man har placering i ett bolag på t.e.x. NASDAQ, särskilt när det är rusning i kursen. Man förgyller stämningsläget lite.

Jag har med tiden blivit ganska avtrubbad både gällande större dyk och även rusningar, men som färsking blev man lyrisk när en kurs grönade så lite som 10 % upp på en dag.
Citera
2021-02-07, 22:57
Medlem
stockcocks avatar
Citat:

Kul med fler som uteslutande kör hårt på NASDAQ. Sedan jag sadlade om nästan alla mina innehav från svenska börser mer till bolag på t.ex. NASDAQ så har min avkastning sett bra mycket bättre ut. Man slipper morgonstress och kan slappna av mer, ta bättre beslut. Problemet är såklart att vi missar handel vid pre-market och after-hours. Kommer snart att gå över till Pareto som erbjuder handel på i.a.f. pre-market.
Citera
2021-02-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Kul med fler som uteslutande kör hårt på NASDAQ. Sedan jag sadlade om nästan alla mina innehav från svenska börser mer till bolag på t.ex. NASDAQ så har min avkastning sett bra mycket bättre ut. Man slipper morgonstress och kan slappna av mer, ta bättre beslut. Problemet är såklart att vi missar handel vid pre-market och after-hours. Kommer snart att gå över till Pareto som erbjuder handel på i.a.f. pre-market.

Håller med. I mitt jobb så jobbar jag 8-17. Det är mest stressigt på för middagen, men 15.30 när USa börsen öppnar så har jag tid att kolla till den.

Började med Svenska aktier, men för det första har jag mycket bättre koll på amerikanska företag och för det andra så gick det inte så bra med svenska företag. Har idag inte ett enda svenskt företag. Ska aldrig säga aldrig, men just nu ser jag inte att jag kommer köpa svenska företag.

Säg mer om Pareto, vad är det? Svenskt eller utländsk företag?
Citera
2021-02-07, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
På toppen av it bubblan så stod omx30 på runt 1550. Nu står den på runt 2000. Knappast någon vidare bra utveckling över 21 år. Men ja det var mkt ericsson, så förhoppningvis så är nästa 20 år bättre för omx30.

Hur corona slutar är oklart. Även om vi förmodligen har klarat av den värsta dippen. Men är långt ifrån över.
Du skrev "börsen", inte omx30. Börsen som helhet har närmare tredubblats.

Och att OMX30:s genomsnittliga tillväxt varit låg (om man räknar från ATH vid IT-bubblan) handlade "mkt Ericsson" är ju dagens underdrift.
Citera
2021-02-07, 23:24
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
En del investeras i "medium-risk-lång sikt bolag" och en mindre del rullar på ren trading.
Tradingen gör mig nervös, så jag har dragit ned på den.

Jag fungerar helt tvärtom. I "trejdingaktierna" känner jag mig lugn som en buddhistmunk, Lars Vilks motto är "allt är en fördel" och så försöker jag också tänka. Går det upp mycket kan jag sälja av lite och går det ner mycket kan jag köpa på mig billigt.
Jag försöker tänka att det är pengar jag redan betalat för att kunna lära mig saker, allt jag inte förlorar är en bonus och allt jag tjänar är superhärligt. Men det rör sig om skitsummor i sammanhanget.
Högriskaktierna har gått oerhört mycket bättre än trygga portföljen men jag ska inte bli kaxig och omfördela, iallafall inte tills jag lärt mig mer och byggt upp en större buffert.

Blir mycket mer stressad när de de trygga stabila bolagen som jag har mitt riktiga sparande i svajar även om jag litar på att det blir bra på sikt. Men det händer att jag skriker på datorn som en riktig idiot.
Citera
2021-02-07, 23:34
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Håller med. I mitt jobb så jobbar jag 8-17. Det är mest stressigt på för middagen, men 15.30 när USa börsen öppnar så har jag tid att kolla till den.

Började med Svenska aktier, men för det första har jag mycket bättre koll på amerikanska företag och för det andra så gick det inte så bra med svenska företag. Har idag inte ett enda svenskt företag. Ska aldrig säga aldrig, men just nu ser jag inte att jag kommer köpa svenska företag.

Säg mer om Pareto, vad är det? Svenskt eller utländsk företag?

Något jag har lärt mig via empiri är att ligga lågt när NASDAQ öppnar, klassiska "morning panic" pågår ju för fullt, särskilt för örestradarna som använder Robinhood. Bra att leta dippar en stund efter öppning. Kanske indirekt gynnar det dig att sluta vid 17-tiden och att inte kunna lägga för mycket fokus på börsen innan, hehe.

Håller med, att vikta om portföljen till t.e.x. Amerikanska börsen var ett klokt beslut.

Pareto Securities, dotterbolag till Pareto Group så som jag förstår det. Norskägt i grunden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_Group

https://www.paretosec.se/

Här står mer info kring efterhandeln:

https://www.paretosec.se/aktuellt/for--och-efterhandel-i-usa

https://www.paretosec.se/aktuellt/nyhet-i-webtrader-handel-i-for--och-eftermarknaden-samt-stop-loss-i-usa

Du behöver dock använda dig utav "Infront Active Trader", detta kostar en viss summa per månad i abonnemang.

Prislista:

https://paretosec.se/handelstjanster/handelstjanster/prislista-handelstjanster

Efterhandeln är dock inte optimal, utan verkar stänga redan vid 22:30, så som jag förstår det har man dock tillgång till alla timmar då pre-market råder, vilket är riktigt intressant, särskilt om man vill göra snabba trades efter PM exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in