2021-02-07, 17:09
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du påminner mig så gravt om en person jag hade i min närmaste krets. Hysteriska konspirationsteorier och medicinföretagens jakt på profit.. också idéer om ”dundermedicin” som ingen känner till mot alla slags sjukdomar.

Personen blev svårt sjuk och körde på med diverse ”naturläkemedel” och andra ”specialare” istället för beprövad vård.

Denna person finns inte längre ibland oss tyvärr..

Låter precis som Steve Jobs det
Citera
2021-02-07, 17:14
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du påminner mig så gravt om en person jag hade i min närmaste krets. Hysteriska konspirationsteorier och medicinföretagens jakt på profit.. också idéer om ”dundermedicin” som ingen känner till mot alla slags sjukdomar.

Personen blev svårt sjuk och körde på med diverse ”naturläkemedel” och andra ”specialare” istället för beprövad vård.

Denna person finns inte längre ibland oss tyvärr..

Vad pratar du om för dundermedicin? Sätt ej ord i mun.

De flesta stora medicinbolagen har sitt ursprung i Ostindiska kompanierna.
De hämtade opium i Indien och sålde till kina.
När kina sa ifrån så kom kanonbåtarna. Ni kanske hört talas
om opiumkrigen.

Du kanske hört talas om opioidepidemin i USA de sista 10 åren.
Hundratusentals döda.

De har alltid sålt knark. Du är oinformerad om du ej känner till ovan.

Och du tror att de bryr sig om annat än vinst.
Senast redigerad av severustheemperor 2021-02-07 kl. 17:18.
Citera
2021-02-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Knappelunda men det är delorsak till Afrikas låga dödssiffror med covid. Huvudorsaken klimatet dock

demografin borde väl vara till afrikanernas fördel sen så har dom bättre immunförsvar också, vilket märks tydligt när man kollar hur många som har allergier där kontra oss i västvärlden.

Citat:
Vår tarmflora är exempelvis mycket fattigare än i samhällen som lever nära naturen. Experiment som gjort på afrikanska stammar visar att en person på 1500 är allergisk bland dem. Det kan jämföras med en av fyra i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-okar-allergier-for-lite-bakterier-i-kroppen

det finns fler faktorer än bara stark mat som spelar in iallafall
Senast redigerad av painkiler 2021-02-07 kl. 17:28.
Citera
2021-02-07, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det är inte löjlig, Sverige har över 12 000 döda, medan grannländerna har några hundra.

Den genomsnittliga dödsration för Norge, Danmark och Finland är nu 0,02% av befolkningen.
Om Sverige hade haft samma ratio, hade ca. 2000 varit döda, inte 12 000, det är 10 000 färre, om Sverige bara hade gjort som andra länder från början.

Som andra länder i Europa? Det enda som skulle kunna fått Sverige till lägre nivåer var att göra saker 2-3 veckor tidigare än alla andra gjorde det. Det är redan visat i studier att det är timingen som betyder något.
Citera
2021-02-07, 17:35
Avstängd
Melange5738s avatar
Intressant detalj i DN:

https://www.dn.se/varlden/fladdermuskvinnan-kan-ha-nyckeln-till-virusgatan/

Citat:
Shi Zhengli hoppade på nästa tåg tillbaka till Wuhan.

Det här var den 30 december 2019. De kommande veckorna skulle bli de stressigaste i hennes liv. Tanken for genom hennes huvud: Kunde viruset ha kommit från deras labb?

Zhengli gick igenom de senaste årens dokumentation för att kontrollera att inget experimentellt material hade hanterats felaktigt. Hon beställde en fullständig sekvensering av viruset som hade hittats hos patienterna för att kartlägga dess genetiska kod. När resultatet kom tillbaka drog hon en suck av lättnad – inget av proverna matchade de virus som hennes team hade samlat in från fladdermöss.

– Jag hade inte sovit en blund på flera dagar, har hon tidigare berättat för Scientific American.

Det här är ju ett erkännande från henne att hon tänkte att det var fullt möjligt att viruset kom från labbet eller hur? Chefen för labbet erkänner att hon tänkte att det finns en klar möjlighet att viruset härstammar från deras forskning. Nu måste man ju ställa motfrågan vilka virus har de faktiskt forskat på?
Citera
2021-02-07, 17:36
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har aldrig upplevt att norsk mat är särskilt starkt kryddad, snarare tvärt om.

Afrikansk mat är ungefär lika dumt att klumpa samman som europeisk mat etter asiatisk mat.
Om man ändå gör denna sammanklumpning så borde Indien vara näst intill smärtfritt jämfört med Afrika, men statistiken visar det motsatta.

Afrika har ochså drabbats av darwinism. Många farliga pandemier. Betydligt mycket dödligare än Sars-2.
Logiskt följer: De som inte förstår att hålla avstånd, mm. är redan till stor del döda.
Citera
2021-02-07, 17:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Intressant detalj i DN:

https://www.dn.se/varlden/fladdermuskvinnan-kan-ha-nyckeln-till-virusgatan/

Det här är ju ett erkännande från henne att hon tänkte att det var fullt möjligt att viruset kom från labbet eller hur? Chefen för labbet erkänner att hon tänkte att det finns en klar möjlighet att viruset härstammar från deras forskning. Nu måste man ju ställa motfrågan vilka virus har de faktiskt forskat på?
Vi kan ta det i den andra tråden men sannolikt får de som nu är i Kina kolla i "boken":
Anders Sönnerborg tycker det är bra att WHO:s team kan studera förhållandena på plats. Han tror att de kan få tillgång till ”labboken” på institutet, där forskarna skriver ned alla sina experiment.

– Om teamet kommer fram till samma sak som Shi Zhengli och internationella forskare hoppas jag att de här konspirationsteorierna försvinner. Hittills finns inget annat än lösa rykten och konspirationsteorier – inga solida vetenskapliga data.
(Ibid.)
Citera
2021-02-07, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Var ser du att det står helt stilla?

Det går sakta kan jag tycka, men helt stilla tycker jag inte det står.

Okej Inte helt stilla. Ökar väl med 0.1% per vecka
Citera
2021-02-07, 18:19
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nej, vi kommer ha vaccinerat tillräckligt många för att inte behöva ha distansundervisning

Ahh tråkigt. Tycker om distans.
Citera
2021-02-07, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du håller inne med något. Du har inte polycythemia vera, hoppas jag? För HB 173 är jättehögt för en person som inte elitidrottar i konditionsport. Du har ungefär 70 mer än mig men nästan samma blodtryck.

Ligg på vårdcentralen om att du ska få ditt vaccin med prioritet. Man måste jobba för sina rättigheter i det här landet och så man inte blir bortglömd.

Jag vet om att det är hög. 70 mer än dig ? Du borde du även du besöka vc och kolla upp .

For men, 13.5 to 17.5 grams per deciliter. For women, 12.0 to 15.5

Och du påstår att du ligger på 100?

Nej jag ligger inte jätte högt som du kan se. Jag ligger vid maxtaket.

Och jag har inte pv! Dom kollade det i somras med jak2 och epo och lite annat.
Citera
2021-02-07, 18:37
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Tror ni vi får se distansundervisning på högskolan till hösten?

Det får vi verkligen inte hoppas. Tror inte det; vaccineringen kommer att ha betydelse - vore väldigt konstigt annars.
Citera
2021-02-07, 19:57
Moderator
-Info-s avatar
Coronaviruset är ett lömskt virus. Muterar oftare än man tidigare trott och dessutom ofta på ett sådant sätt att antikroppar får svårt att känna igen det:

Citat:
The sneaky way the coronavirus mutates to escape the immune system

"The study researchers found that SARS-CoV-2 often mutates by simply deleting small pieces of its genetic code. Although the virus has its own "proofreading" mechanism that fixes errors as the virus replicates, a deletion won't show up on the proofreader's radar.

"It's devilishly clever." Paul Duprex told Live Science. "You can't fix what's not there."

What's more, for SARS-CoV-2, these deletions frequently show up in similar spots on the genome, according to the study, published Feb. 3 in the journal Science. These are sites where people's antibodies would bind to and inactivate the virus. But because of these deletions, certain antibodies cannot recognize the virus."

"The coronavirus started to evolve as it played "cat and mouse" with the patient's immune system, ultimately developing deletions, the researchers said."

"The researchers dubbed these sites "recurrent deletion regions." They noticed that these regions tended to occur in spots on the virus's spike protein where antibodies bind in order to disable the virus. "That gave us the first clue that possibly these deletions were leading to the 'escape' or the evolution [of the virus] away from the antibodies that are binding," McCarthy said."

https://www.livescience.com/coronavirus-mutates-deletions.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in