Citat:
Min slutsats är att 3M Treu befinner tittar i monitorn innan den plötsliga överhalningen, ja. Huruvida han upplever den som ”plötslig överhalning” är oklart. Kanske är det så att han är mer upptagen med att titta på katastrofen i monitorn, kanske upplever han inte överhalningen som så dramatisk eftersom han förstår att den hänger ihop med BB-giren. Vad som är helt klart är att Treu inte vid något tillfälle säger att han blir uppmärksammad på att något är på tok pga slagsida eller överhalning. I stället säger han, helt entydigt, att
- han känner två stötar/smällar,
- tittar i monitorn, ser vatten bredvid rampen,
- noterar att slagsidan ökar 2-3 grader,
- hör VM Linde tala om vatten.
Först efter allt detta säger han att slagsidan är 10-15 grader. Jag är ledsen, men jag hittar inget stöd för ditt scenario med att han tittar i monitorn först efter överhalningen.
- han känner två stötar/smällar,
- tittar i monitorn, ser vatten bredvid rampen,
- noterar att slagsidan ökar 2-3 grader,
- hör VM Linde tala om vatten.
Först efter allt detta säger han att slagsidan är 10-15 grader. Jag är ledsen, men jag hittar inget stöd för ditt scenario med att han tittar i monitorn först efter överhalningen.
Förutom att det är vad han själv senare uppger till Kurm då?
Jag håller med om principen att man bör gå på vad som sägs i de tidigaste förhören i första hand, men man kan inte göra det till en religiös dogm som ofelbart visar vad vittnen uppfattat. Jag har egentligen inga problem med att Treu reser sig från sin bänk och tittar i monitorn direkt som en reaktion på de hårda stötarna, för det verkar naturligt nog, men det står inte helt klart i förhören, för som jag påpekar ovan nämner han inte överhalningen varken före eller efter han tittar i monitorn, varför det ändå måste ses som oklart om den var före eller efter. Det är tydligt att han många år senare i alla fall själv hävdar till Kurm att det är pga slagsidan han reser sig. Så jag håller inte med om att det är avgjort.
Hur som helst ser Sillaste rampen på plats efter Den stora överhalningen, vilket fortfarande är den riktigt häpnadsväckande saken med alltihop.
Citat:
Vad gäller VM Linde så säger han själv att han blir uppmärksammad av flyende passagerare att det är vatten på däck 1. Det är ju inte han själv som sett detta. Han är aldrig på bildäck efter att haveriet startar. Så vad Treu hör honom säga i WT är rimligen när han berättar detta för bryggan. Frågan är snarare om han säger vatten på bildäck eller däck 1. Jag menar att det kan vara en missuppfattning från Treu, eller så berättar passagerarna om vatten både på däck 1 & 2 och Linde blandar ihop det i efterhand.
Ja, kanske. Men problemet här i förhållande till Treus vittnesmål är väl att om det Treu hör Linde rapportera till bryggan om är det Linde hör av passagerarna, så säger Linde att han varit på bryggan, är på väg ned i fartyget, möter passagerare, återvänder till däck 7, talar i sin walkie-talkie, upplever en slagsida på 30 grader och tappar walkie-talkien.
Om Linde är på bryggan vid ca 01.00, vilket han ganska konsekvent uppger, bör det då nog inte vara senare än 01.02 han talar med bryggan och Treu överhör det? Snarare minst 01.05.
I så fall kan inte Treu titta på monitorn före 01.02 och samtidigt eller direkt därefter höra Silver Linde tala med bryggan. Om Treu tittar direkt på monitorn efter de hårda stötarna har Linde knappt hunnit lämna bryggan.