2021-02-05, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Regeringen kommer inte sitta kvar om oppositionens budget vinner. Om S kör över L blir det troligen nyval, något som vare sig S eller M vill ha.

Osannolikt att det blågula blocket skulle få majoritet i ett nyval men troligt att de skulle bli större än de S+MP+C, alltså ingen lösning på krisen, eftersom C och V aldrig skulle kunna komma överens om en budget. Så jag tror det mest sannolika är att S kör över MP i migrationsfrågan och lägger fram utredningens förslag, det var ju det S ville från början, vilket kanske leder till att MP lämnar regeringen.
Blir det extra val så är jag säker på att MP och L åker ur. Då får konservativa blocket majoritet.
2021-02-05, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ja, Moderaterna snor SD-röster allt medans Jimmie Åkesson sitter hemma i ungkarlslyan, knaprar psykofarmaka och ägnar dagarna åt att spela bort riksdagsarvodet på nätet.

Åtminstone kan man anta det, sett till hur totalt bortblåst från den politiska debatten Åkesson och SD varit i flera månader nu.
Och folk frågar sig hela tiden varför "åkesson sover" "åkesson gör ingenting".

Åkesson jobbar varje dag och gör uttalandet hela tiden. Det är massmedia som ignorerat SD och gjort M till oppositionsledare i alla lägen.
2021-02-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ja, Moderaterna snor SD-röster allt medans Jimmie Åkesson sitter hemma i ungkarlslyan, knaprar psykofarmaka och ägnar dagarna åt att spela bort riksdagsarvodet på nätet.

Åtminstone kan man anta det, sett till hur totalt bortblåst från den politiska debatten Åkesson och SD varit i flera månader nu.

Riktigt, men du bortser från MSM makt i det här fallet. M snor SD förslag och de läggs fram i MSM som förslag ursprungligen från M. Om MSM lagt ner lika mycket tid på att framhålla SD:s förslag så skulle läget vara ett annat.

Dock är det alltför tyst från SD. Ett nytt tunnelbana-äventyr vore på sin plats.
2021-02-05, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Blir det extra val så är jag säker på att MP och L åker ur. Då får konservativa blocket majoritet.

(L) tror jag åker ut vid ett extra val. Rödgröna stödröstare kan de glömma efter att ha sänkt en Löfven regering; och borgerliga stödröstare vet att (L) omöjliggör en högerregering på grund av beröringsskräcken gentemot (SD).

När det häller de Gröna Khemererna är det mer tveksamt. Jag tror att de kommer att klara sig kvar. De kan nog locka tillräckligt med stödröstare från (V) och (S) för att hänga sig kvar. Dessutom måste ju (L) sympatirörer som gillar vänsterregeringen gå någonstans. Sådana finns även om det inte är så stora skaror. På marginalen kan de nog göra att (MP) klara spärren.

Att vi blir av med (L) vore gott nog. Sedan kan vi oroa oss för (MP) vid ordinarie val 2022.
2021-02-05, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
(L) tror jag åker ut vid ett extra val. Rödgröna stödröstare kan de glömma efter att ha sänkt en Löfven regering; och borgerliga stödröstare vet att (L) omöjliggör en högerregering på grund av beröringsskräcken gentemot (SD).

När det häller de Gröna Khemererna är det mer tveksamt. Jag tror att de kommer att klara sig kvar. De kan nog locka tillräckligt med stödröstare från (V) och (S) för att hänga sig kvar. Dessutom måste ju (L) sympatirörer som gillar vänsterregeringen gå någonstans. Sådana finns även om det inte är så stora skaror. På marginalen kan de nog göra att (MP) klara spärren.

Att vi blir av med (L) vore gott nog. Sedan kan vi oroa oss för (MP) vid ordinarie val 2022.
Jag har faktiskt svårt att se att MP ska få stödröster ens från S. Tror till och med socialdemokrater är trötta på MP. Dessutom har S så pass dåliga siffror att man inte har råd att ge stödröster till MP. V växer och tar dessutom väljare från MP. Vänsterpartister idag skulle aldrig stödrösta något regeringsparti med tanke på vilken högerpolitik de för. Tror inte att jök-liberalerna överger sitt parti på grund av Sabuni i så pass stor utsträckning att man röstar för ett parti på vänsterkanten. Man skulle aldrig kunna ta klivet från kärnkraftsparti till ett vindkraftsparti.

Det är större chans att MP klarar sig i ett ordinarie val eftersom valdeltagandet är större. Ett lägre valdeltagande gynnar SD och missgynnar småpartier som MP och L. Det är därför ett extra val är otroligt viktigt psykologiskt eftersom detta innebär att ett MP som åker ur i ett extraval aldrig skulle kunna repa sig till det ordinarie valet.
2021-02-05, 13:56
Medlem
Citat:
Det är större chans att MP klarar sig i ett ordinarie val eftersom valdeltagandet är större. Ett lägre valdeltagande gynnar SD och missgynnar småpartier som MP och L. Det är därför ett extra val är otroligt viktigt psykologiskt eftersom detta innebär att ett MP som åker ur i ett extraval aldrig skulle kunna repa sig till det ordinarie valet.

Ingen vet hur valdeltagandet skulle bli vid ett extra val. Det finns ingen historisk erfarenhet. Det kan lika gärna bli så att en regeringskris, mitt under corona-trams och elkris, kan motivera folk att gå att rösta så att vi får en stark regering?

Skulle jag gissa själv skulle jag tro att mediarapportering kring ett extra val gör att folk känner att det är något speciellt som pågår och att det skulle öka intresset att rösta. Dessutom är orsaken till extra valet att ett litet skräpparti satt sig på tvären bara för att bråka så kanske det leder till att folk väljer ett stort parti (som är regeringsbildare) eller åtminstone i första hand röstar på partier som är tydligt inordnade i ett regeringsalternativ.

Det blir på vänster sidan V, S och (tyvärr) MP som gynnas. Varken (L) eller (C) verkar ju vilja ingå i regeringen. Det finns osäkerhet hur (C) skulle agera om rest-Alliansen lyckas bli största block efter ett extra val?

På Högersidan ingår ju alla partierna i praktiken i ett regeringsunderlag. Har svårt att se (SD) missgynnas trots att (M) egentligen är den självklara regeringsbildaren.

Tror alltså att (MP) kan klara sig men att (L) åker ut och kanske (C) kan drabbas lite på grund av osäkerhet om de ingår i vänstersörjan eller inte?
2021-02-05, 13:58
Medlem
Citat:

Om det blir extraval så kommer såklart Sabuni gå till val med de blågula. Det är därför hon gör detta, för att kunna hoppa över till andra sidan. Hon kan slå sig för bröstet och säga att det var hon som sänkte Löfven, troligtvis hämtar hon hem någon procent från M. Moderaterna ligger ju på höga nivåer och har råd att låta några procent gå till L. Jag tror de kan klara sig, knappt. Det finns inte plats för två vänsterliberala partier, men det kanske finns utrymme för ett vänsterliberalt och ett högerliberalt parti.

L är ett problem för de blågula, antingen så får man försäkringar om att de tänker stödja UK och ser till att de klarar sig med stödröster eller så försöker man krossa dem till runt 2%. Mardrömmen är att de snubblar på spärren och får typ 3.8%.
2021-02-05, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ingen vet hur valdeltagandet skulle bli vid ett extra val. Det finns ingen historisk erfarenhet. Det kan lika gärna bli så att en regeringskris, mitt under corona-trams och elkris, kan motivera folk att gå att rösta så att vi får en stark regering?

Skulle jag gissa själv skulle jag tro att mediarapportering kring ett extra val gör att folk känner att det är något speciellt som pågår och att det skulle öka intresset att rösta. Dessutom är orsaken till extra valet att ett litet skräpparti satt sig på tvären bara för att bråka så kanske det leder till att folk väljer ett stort parti (som är regeringsbildare) eller åtminstone i första hand röstar på partier som är tydligt inordnade i ett regeringsalternativ.

Det blir på vänster sidan V, S och (tyvärr) MP som gynnas. Varken (L) eller (C) verkar ju vilja ingå i regeringen. Det finns osäkerhet hur (C) skulle agera om rest-Alliansen lyckas bli största block efter ett extra val?

På Högersidan ingår ju alla partierna i praktiken i ett regeringsunderlag. Har svårt att se (SD) missgynnas trots att (M) egentligen är den självklara regeringsbildaren.

Tror alltså att (MP) kan klara sig men att (L) åker ut och kanske (C) kan drabbas lite på grund av osäkerhet om de ingår i vänstersörjan eller inte?
Tro mig. Ett extra val skulle inte uppnå de 87 procents valdeltagande som vi hade i förra valet. Det hade inte motiverat många och folk är trötta på sandlådan som pågår. Det räcker med att valdeltagandet blir 85 procent för att det ska gynna SD stort och missgynna MP kännbart. Du kan leta fram vilket extra val som helst över världen för att se att valdeltagandet är drastiskt mindre än i de ordinarie valen.

C och Annie Lööf har redan varit tydliga. De kommer inte stödja Kristersson om SD får det minsta inflytandet. Så Annie Lööf har satt sig på Löfvens sida. Detta vet folk. Liberalerna är så pass splittrade och otydliga att vi VET att de kommer åka ur. MP:s enda chans är att man får med sig horder av stödröster från Socialdemokraterna. Jag har svårt att se hur detta ska hända när S redan har dåliga siffror och dessutom förlorar röster på att ha MP som partners. MP kan inte ta väljare från C eftersom C står stilla i opinionen. MP kan inte ta väljare från L eftersom de som lämnar L på grund av Sabuni i första hand skulle gå till centern. MP kan inte ta väljare från V eftersom V ökar och de som idag är vänsterpartister inte har något incitament att rösta på ett parti som för högerpolitik.

MP är körda eftersom de inte kan ta tillräckliga röster från något annat parti. De var 25.000 röster från att åka ur riksdagen i förra valet och kommer därför gå minus även i nästa val. Chansen är större att man åker ur i ett extra val än i ett ordinarie val dels på grund av det låga valdeltagandet och att 04or inte kan rösta.
2021-02-05, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Om det blir extraval så kommer såklart Sabuni gå till val med de blågula. Det är därför hon gör detta, för att kunna hoppa över till andra sidan. Hon kan slå sig för bröstet och säga att det var hon som sänkte Löfven, troligtvis hämtar hon hem någon procent från M. Moderaterna ligger ju på höga nivåer och har råd att låta några procent gå till L. Jag tror de kan klara sig, knappt. Det finns inte plats för två vänsterliberala partier, men det kanske finns utrymme för ett vänsterliberalt och ett högerliberalt parti.

L är ett problem för de blågula, antingen så får man försäkringar om att de tänker stödja UK och ser till att de klarar sig med stödröster eller så försöker man krossa dem till runt 2%. Mardrömmen är att de snubblar på spärren och får typ 3.8%.
Liberalerna är körda oavsett vad de gör eller vilken falang som går segrandes. De vet fortfarande inte ens hur Sabuni ska hantera SD om Ulf står där och behöver L och SD mandaten för att styra. I samma veva kommer SD-hatarna i L överge partiet och gå till C. En moderat som övergett L har ingen anledning att gå tillbaka till L på grund av deras otydlighet och splittring inom partiet.
2021-02-05, 14:36
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Liberalerna är körda oavsett vad de gör eller vilken falang som går segrandes. De vet fortfarande inte ens hur Sabuni ska hantera SD om Ulf står där och behöver L och SD mandaten för att styra. I samma veva kommer SD-hatarna i L överge partiet och gå till C. En moderat som övergett L har ingen anledning att gå tillbaka till L på grund av deras otydlighet och splittring inom partiet.

Stämmer nog ganska bra. Om Sabuni driver fram ett nyval så ska hon och L först och främst överleva valresultatet. I en miljö där de kommer att hållas ansvariga för ett nyval.

Hur ser oddsen ut för ett valresultat över 4%? L har exempelvis inte pengar i partikassan till att betala för en "extra" valrörelse, än mindre en partiorganisation som kan driva den, givet att man i det närmaste helt saknar gräsrotspolitiker utanför Stockholm.

Det är bokstavligen rysk roulett. Säg 50/50 (och det är nog i överkant). Ett mycket högt spel, för om man förlorar så är partiet dött, Centern och M kommer att dela upp resterna mellan sig med några smulor över till MP.

Det sagt så åker man förmodligen ändå ut 2022. Men genom att inte agera i desperation redan nu så köper man sig tid. Mycket kan hända på 18 månader.
2021-02-05, 14:40
Medlem
Citat:

De rabiata SD-hatande liberalerna är redan hos C. Liberalernas väljare är fanatiska eurofiler och kosmopolitska moderater som ser sig själva som för kulturella och intellektuella för att rösta på M. De kommer tillbaka om L byter sida.

Det var Annie som skrek åt Åkesson i debatten och verkligen drev igenom januariavtalet. Det var hon som höll i taktpinnen. Tack vare AfS rösterna så hade Annie tillsammans med de rödgröna 175 mandat och kunde därmed ensam blockera en M-KD regering. Björklund stod där utan något möjlighet att släppa fram UK, L kunde antingen gå i opposition eller vara med i budgeten.

Januariavtalet bygger på att S+MP+C+L är större än M+KD+SD, så länge de blågula blir större än januaripartierna faller den konstellationen ihop. Då måste V vara med, och det går inte. I den situationen så tror jag valet för L är lätt, antingen är man med i regeringen eller, mer troligt, så budgetförhandlar man. Då får vi en M-KD regering som budgetförhandlar till höger och till vänster.

Jag tror Annie inte bara motiverades av sitt SD hat utan hon såg även en möjlighet att krossa S genom att tvinga dem att driva nyliberal politik, och det fungerade ända till corona kom.
2021-02-05, 14:40
Bannlyst
Citat:
Stämmer nog ganska bra. Om Sabuni driver fram ett nyval så ska hon och L först och främst överleva valresultatet. I en miljö där de kommer att hållas ansvariga för ett nyval.

Hur ser oddsen ut för ett valresultat över 4%? L har exempelvis inte pengar i partikassan till att betala för en "extra" valrörelse, än mindre en partiorganisation som kan driva den, givet att man i det närmaste helt saknar gräsrotspolitiker utanför Stockholm.

Det är bokstavligen rysk roulett. Säg 50/50 (och det är nog i överkant). Ett mycket högt spel, för om man förlorar så är partiet dött, Centern och M kommer att dela upp resterna mellan sig med några smulor över till MP.

Det sagt så åker man förmodligen ändå ut 2022. Men genom att inte agera i desperation redan nu så köper man sig tid. Mycket kan hända på 18 månader.
De är fast i en rävsax. Låter de avtalet leva vidare till 2022 så är det ännu värre. Men extra val är den enda chansen de har även om det är kört där också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in