2021-02-04, 22:34
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Håller du på med en insändare till Mitt Livs Novell? Insmugglad information? Haha, har du någon koll på musiken som nordkoreanska ungdomarna lyssnar på? Jättehemligt, insmugglat, buhu

BTS är uppenbarligen mäkta populära även i Nordkorea, och deras musik kan rimligen endast ha kommit in via smuggling. Det började redan med Psy när hans Gagnam style slog igenom, om jag inte missminner mig fördes det även, åtminstone inledande, diskussioner om en konsert i Pyongyang. Nordkorea har här en juridisk knäcknöt att brottas med eftersom sydkoreanska låtar per definition också är nordkoreanska.
Citera
2021-02-05, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
BTS är uppenbarligen mäkta populära även i Nordkorea, och deras musik kan rimligen endast ha kommit in via smuggling. Det började redan med Psy när hans Gagnam style slog igenom, om jag inte missminner mig fördes det även, åtminstone inledande, diskussioner om en konsert i Pyongyang. Nordkorea har här en juridisk knäcknöt att brottas med eftersom sydkoreanska låtar per definition också är nordkoreanska.

Nordkoreas CV och syn på:

Juridik - lagar och förordningar - förtroende

är något som ligger Nordkorea i fatet framförallt om dom tror på en återförening.

Förtroendefrågan är en enormt avgörande fråga för investerare, och de som hitills, genom åren gjort investeringar eller joint-ventures med regimen, har förlorat enorma mängder pengar och blivit ordentligt brända.

De stora Sydkorenska företagen är pinsamt medvetna om alla dessa problem och aktar sig väldigt nog för att investera så länge nuvarande regim består.
Citera
2021-02-05, 12:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
K pop är väldigt populärt och ungdomar diggar musiken på underground klubbar i smyg. Lite som när ungdomen i sverige blir jagade utav den sk, ravekommisionen. Eller när man förbjöd repetativa beats i england i rejvandets begynnelse. Men det ligger i ungdomens natur att vara lite busig och testa normer och utmana gränser. Det var inte så länge sedan vi hade Nils Bejerot i sverige som förde ett korståg mot skateboardåkning, jazzmusik och serietidningar. Nu har dom ivf, minst en skatepark i Pyongyang.
Gruppen Laibach från Slovenien hade några liveframträdanden i huvudstaden 2015 och bandmedlemmarna sa om akten efter att det var ett potpurri utav japansk lollipopmusik samt en beundransvärd elektroakustisk performance som lätt hade varit av högsta intresse bland kräsna öron i väst. Musiktalanger och begåvning verkar det inte råda brist på. Ganska fantastiskt ändo med ett land som hållt västsmittan på avstånd så gott man kan.
Citera
2021-02-05, 12:56
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
K pop är väldigt populärt och ungdomar diggar musiken på underground klubbar i smyg. Lite som när ungdomen i sverige blir jagade utav den sk, ravekommisionen. Eller när man förbjöd repetativa beats i england i rejvandets begynnelse. Men det ligger i ungdomens natur att vara lite busig och testa normer och utmana gränser. Det var inte så länge sedan vi hade Nils Bejerot i sverige som förde ett korståg mot skateboardåkning, jazzmusik och serietidningar. Nu har dom ivf, minst en skatepark i Pyongyang.
Gruppen Laibach från Slovenien hade några liveframträdanden i huvudstaden 2015 och bandmedlemmarna sa om akten efter att det var ett potpurri utav japansk lollipopmusik samt en beundransvärd elektroakustisk performance som lätt hade varit av högsta intresse bland kräsna öron i väst. Musiktalanger och begåvning verkar det inte råda brist på. Ganska fantastiskt ändo med ett land som hållt västsmittan på avstånd så gott man kan.

Påminner om när the Beatles slog igenom i Sovjetunionen genom att folk brände egna lp skivor kopior
Citera
2021-02-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ganska fantastiskt ändo med ett land som hållt västsmittan på avstånd så gott man kan.
Det är en förutsättning för att Kimdynastin skall kunna upprätthålla diktaturen.
Jag är dock inte så säker på att den övriga befolkningen skulle hålla med om det fantastiska i det, om de visste vad alternativet är.
Citera
2021-02-05, 13:24
Medlem
Fantastiska besked och nyheter från Sydkoreas president Moon idag!

Kl 08.00 lokal tid höll President Biden och president Moon ett telefonsamtal efter vilket Moon lät bland annat meddela:

Jag hälsar USA tillbaka på världsscenen.

Jag och Biden enades om att stärka och fördjupa vår allians som är fast förankrad i våra gemensamma intressen.

”USA och Sydkorea kommer alltid att stå enade tillsammans”.

Tack Moon!

Undrar om inte Kim satte morgonkaffet i vrångstrupen när detta besked kom?
Citera
2021-02-05, 13:47
Medlem
Citat:

Kim kan inte stå emot det som nu ÄNTLIGEN tagit sin början i diktaturen!

Kim är egentligen mer orolig för det som nu sker hos gräsrötterna och den yngre generationen än vad han är för en attack från hans hjärnspöke till fiende, USA/SK.
Kim har efter snart 3 hela generationer ÄNNU inte fattat, att OM USA hade haft det på agendan så hade man gjort det för länge sedan...... dessvärre har Kimmarna aldrig insett detta faktum.

Kim och nuvarande regim kan inte stå emot det som nu sker i Nordkorea, det börjar alltid nerifrån gräsrötterna.

Bäva månde företrädarna för Svensk Korenska föreningen och alla andra som i åratal spytt galla och varnat för den förgiftade kulturen som kapitalisterna i Syd och USA försöker sprida till Nordkorea.
Citera
2021-02-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Påminner om när the Beatles slog igenom i Sovjetunionen genom att folk brände egna lp skivor kopior

Ja, det bidrog verkligen till att underminera kommunismen, inte bara i Sovjet utan alla ”puppet stater” också!
Citera
2021-02-05, 14:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det är en förutsättning för att Kimdynastin skall kunna upprätthålla diktaturen.
Jag är dock inte så säker på att den övriga befolkningen skulle hålla med om det fantastiska i det, om de visste vad alternativet är.
Vad är det fantastiska alternativet?? Genuint nyfiken..
Citera
2021-02-05, 17:04
Medlem
Citat:
Vad är det fantastiska alternativet?? Genuint nyfiken..
Det blir som du förstår ett gediget inlägg och du känner säkert redan till min inställning
Det skulle däremot vara intressant om du lite kort beskriver vad som är fantastiskt med en diktaturregim, speciellt den i Nordkorea.
Vad är bra och vad är dåligt?
Finns det något som skulle kunna förbättras?
Eller är det mesta bra som det är?
Citera
2021-02-05, 17:27
Medlem
Jag såg att Frank Baude har lämnad jordelivet, han sitter väl och turar med Karon.
De revolutionära nordkoreavänliga kommunisterna i Sverige har därmed förlorat några procent i röstkraft.
Citera
2021-02-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag såg att Frank Baude har lämnad jordelivet, han sitter väl och turar med Karon.
De revolutionära nordkoreavänliga kommunisterna i Sverige har därmed förlorat några procent i röstkraft.

Ut i fingerspetsarna vidhöll Baude ända till in död, att den revolutionära kampen måste ske med vapen.

Efter flera besök i Nordkorea hörde man honom skandera sina teser enligt nedan.

Jag inväntar bara på att den dagen då USA:s trupper avlägsnats från Sydkorea, så att den mäktiga Nordkorenska armén kan marschera in över gränsen till Syd för att BEFRIA Sydkoreanerna!”.

Tycker mig känna igen dessa rader från tidigare inlägg i tråden.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in