2021-02-04, 13:21
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det är ju fan ingen som tvingar dig att vaccinera dig.

Om andra länder inför krav på ”vaccinpass” eller liknande för att komma in, så är jag tacksam att Sverige fixar den möjligheten till sina medborgare.
Eller tycker du att staten borde sitta och tjura inlåsta inom landets gränser tillsammans med er antiwaxxers?

Att Flashback är nerlusat med ProVaxer shills är ingen nyhet.. inte heller att de gör ett dåligt jobb i all sin iver.. det blir lite "over the top"

Sverige borde visa lite hår på kulorna istället slicka arsle för den högre ordningsmakten inom EU (som i sin tur stor av odemokratiska krafter)

Är det samma veka personlighet hos makthavarna idag som under andra världskriget då man istället för att ta fighten öppnade upp gränsen för Hitler och hans arme?

.. för sedan vara stor i käften och slå sig för bröstet som "stolt svensk"?
Citera
2021-02-04, 13:24
Medlem
Jag tänker "skänka" mina två sprutor till någon fattig riskgruppare i tredje eller fjärde världen, vaccinationstyg kan man nog ändå få fram om det skulle knipa.
Citera
2021-02-04, 13:27
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du har inte tagit in nyheterna från landets sjukhus?
Där har det varit nära bristningsgränsen trots alla restriktioner.

Eller tycker du att livet är som vanligt nu?

Härligt att se hur ni har gaddat ihop er ProVaxxers.. visar bara at mina inlägg är spot on.

Sjukvården hade problem även innan Covid19...
Förklara nu rent logiskt för mig utan "one-liners".. jag vill ha hela kedjan...

Hur hindrar vaccinering av den friska befolkning som ändå får milda symptom, och inte behöver belasta sjukvården, men som ändå smittar vidare då vaccineringen inte är en garanti för att inte smitta.. (fortfarande skall masker och social distansering hållas)...

1. Hur minskar det trycket på sjukvården?
2. Varför vaccinera?

Ni har slagit knut på er i all er iver.
Inse att trovärdigheten är noll
Citera
2021-02-04, 13:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Säg det till FN och EU att man har något skumt att dölja om man hävdar rätt till "privacy"

Wiki, Right to privacy
The right to privacy is an element of various legal traditions to restrain governmental and private actions that threaten the privacy of individuals.[1][2] Over 150 national constitutions mention the right to privacy.[3]

In the 1948 Universal Declaration of Human Rights Article 12, the United Nations states:

No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation. Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks.[4]

[]

Under the EU General Data Protection Regulation, data about citizens may only be gathered or processed under specific cases, and with certain conditions.
https://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_privacy#European_Union
Jag sympatiserar starkt med FN:s allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna och ser ingen anledning att ändra något i artikel 12 och de som inte vill ha något vaccinationskort behöver inte ha det.

Det räcker bra för mig.
Citera
2021-02-04, 13:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Förklara varför det måste vara så?
Jag kan inte förstå varför någon platsinformation måste utbytas.

Det måste inte men det kommer såklart loggas..... du kanske ska förstå dig på IT.
Citera
2021-02-04, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Då återgår allt till det normala om några månader?

Nej, vi kommer troligen inte att ha tillräckligt många vaccinerade i slutet av detta året för att helt stoppa virusets spridning. Flockimmunitet vid ett R0=5 innebär att vi måste ha närmare 75% vaccinerade (80% enligt teorin, men en del har ju haft viruset och skaffat immunitet den vägen också). Jag har svårt att se att vi når dit.

Hur många måste då vaccineras för att man skall kunna anse att saker går tillbaka till vanligt? Runt 70% är min gissning. Vi får se om vi når dit.

Men eftersom resten av världen definitivt inte når 70% så kan vi glömma att vi kan resa som vanligt till andra länder. Det blir till att till största delen resa inom landet även detta året, vi kanske kan semestra i övriga Norden i alla fall? Vaccinpass är nog en förutsättning för att resa utanför Norden. Medelhavet och Kanarieholmarna kommer garanterat att släppa in folk så snart det går mha vaccinpass, men frågan är hur man kan resa utöver dessa destinationer? Resor utanför Europa kommer tidigast igång till hösten, men det kan definitivt dröja längre.
Citera
2021-02-04, 13:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vadå ge kontroll? Har du inte vaccinerat sig kommer du inte in på privata evenemang och festivaler. Har du inte vaccinerat dig kommer du inte in i andra länder.

Sverige kommer ge oss ett intyg på att vi har vaccinerat oss så att vi kan resa utomlands och gå på privata festivaler och evenemang. Har du inte intyget kommer du inte in på festivaler eller i andra länder.

Det finns tusentals människor som inte har råd att gå på festivaler eller åka utomlands. Det är ju ingen rättighet att gå på festivaler eller resa utomlands.

Och varför skulle jag inte få gå på evenemang eller till länder?

Vad fan snackar du om?

Vaccinet skyddar inte smitta.
Citera
2021-02-04, 13:32
Medlem
okok1s avatar
Citat:
ACTIVE CASES
25,826,841
Currently Infected Patients
25,864,459 (99.6%)
in Mild Condition

106,407 (0.4%)
Serious or Critical

0.4% drabbas hårt och hälften dör? Då är det lika farligt som influensan.
Citera
2021-02-04, 13:34
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ingen mänsklig rättighet för folkvalda att sitta kvar och stipulera lagar som inte är i folks intressen

Folket har makten att rösta bort alla de som agerat genom att införa restriktioner på samhället för att gå andra högre intresses tillmötes.

Jag hoppas att alla tar ett klokt beslut när det är dags.

Vart är all opposition? Vart är alla högerpolitiker som tycker vänstern tar för mycket makt över folket? Konstigt att det är så satans tyst, allt folk gnäller om på högerkanten är att vänsterkanten är för mesiga och inte tar hårdare tag direkt.

Du har all rätt i världen att inte vaccinera dig, men det kommer få konsekvenser. Sverige är ett mesigt land och kommer inte efterleva krav på vaccin, men andra länder kommer. Men anti-vaccers kommer nog kunna leva normalt i Sverige.
Citera
2021-02-04, 13:35
Medlem
tjallepetters avatar
Som Dr Michael Osterholm hävdat hela januari.
"The worst is still ahead of us".

Han beskrev det som att mänskligheten är på en solig strand med en martini i handen. Vaccinet är ju här och smittan avtar ju något så nu är nog allt över.
Dr Michael Osterholm beskrev det som om att han stog på den stranden med en kikare och såg en tsunami närma sig flera mil ute till havs. Han varnar alla men ingen kan ju se tsunamin med blotta ögat och därför är ju allt lugnt ju?

Den tredje vågen med muterade varianter kommer bli något vi aldrig upplevt tidigare i den här pandemin. Vi komemr TVINGAS göra som Storbritannien för att inte kollapsa som samhälle.

I mitten på mars vill jag att ni svarar på denna kommentar och hånar mig fullständigt om det blir så att allt blir lugnt och fint.
Citera
2021-02-04, 13:37
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
10000 av 10 miljoner är 0,1%. Och det skedde i praktiken under 3/4-delar av året.

nej det gjorde det inte.. men låt oss utgå ifrån de faktiska siffrorna som nu är 12 månader.. jag kan väl bjuda på dessa 0,02%

-9 = 6 döda
10-19 = 3 döda
20-29 = 14 döda
30-39 = 29 döda
40-49 = 70 döda
50-59 = 235 döda
60-69 = 647 döda
70-79 = 2358 döda
80-89 = 4764 döda
90+ = 3121 döda

https://www.statista.com/statistics/...by-age-groups/

10.243 av totalt 11.247 dvs 91% var 70+.. dvs endast 1.004 personer var under 70

.. och du menar på fullaste alvar att ovan underlag berättigar lockdowns, vaccinationspass, vaccinering med multipla shots.. varje år?

Glöm det! leta efter dina nyttiga idioter någon annanstans.
Citera
2021-02-04, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Som Dr Michael Osterholm hävdat hela januari.
"The worst is still ahead of us".

Han beskrev det som att mänskligheten är på en solig strand med en martini i handen. Vaccinet är ju här och smittan avtar ju något så nu är nog allt över.
Dr Michael Osterholm beskrev det som om att han stog på den stranden med en kikare och såg en tsunami närma sig flera mil ute till havs. Han varnar alla men ingen kan ju se tsunamin med blotta ögat och därför är ju allt lugnt ju?

Den tredje vågen med muterade varianter kommer bli något vi aldrig upplevt tidigare i den här pandemin. Vi komemr TVINGAS göra som Storbritannien för att inte kollapsa som samhälle.

I mitten på mars vill jag att ni svarar på denna kommentar och hånar mig fullständigt om det blir så att allt blir lugnt och fint.
FoHM säger samma sak på dagens pressträff, den tredje vågen kan bli den värsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in