2021-02-04, 11:06
Medlem
"Silhoutte challenge" är en ny trend på TikTok där man uppmanas posera sexigt i motljus, gärna naken eller i underkläder. Ett rött filter med hög kontrast appliceras så att bara silhuetten blir synlig.
Exempel här:

Någon kom sen på att man kunde "ta bort" filtret genom att joxa med kontrasten och i vissa fall, beroende på ljus i ursprungsmaterialet, exponera mer av kropparna än vad som var ursprungligen tänkt. Givetvis kan man inte bokstavligt talat ta bort filtret då ursprungsfilmen inte laddas upp och i dom flesta fall blir skillnaden inte särskilt dramatisk från dom exemplen jag sett. Däremot verkar det mer handla om intentionen i att "digitalt klä av" kvinnor som någon uttryckte sig som man reagerar på.

På youtubes finns det nu tutorials i hur man gör detta och kvinnor rasar. Vissa likställer det med övergrepp, och att (dom förmodade) männen som gör detta är "sexual predators". Argumentet att kvinnor har ett eget ansvar när dom lägger upp filmer på sig själva nakna jämställs med att anklaga våldtagna kvinnor för att ha utmanande kläder.

Artikel som förklarar fenomenet:

Frågor:
Finns det ett personligt ansvar hos kvinnorna som filmar sig själva på detta vis?
Är det lämpligt att en app med åldersgräns på 13 år i praktiken uppmanar användare att filma sig själva som porrstjärnor?
Bör den som redigerar en silhoutte challenge-video genom att ändra kontrasten likställas med fula gubbar och våldtäktsmän?
Senast redigerad av impasto 2021-02-04 kl. 11:26.
Citera
2021-02-04, 11:16
Medlem
ChuchuJellys avatar
Tjejer beter sig slampigt och blir chockade av förundran när det sexualiseras av män.

Personligt ansvar och tjejer, nämn en sämre duo.
Citera
2021-02-04, 11:23
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Man har självklart alltid ett ansvar själv, dock går i regel inte hissen hela vägen upp när det kommer till ungdomar och unga vuxna. Tanken när de lagt upp dessa videos var förmodligen inte heller att bli avanonymiserade så att somliga blir förbannade har jag full förståelse för.

Syftet bland de som jobbar med att ta bort filtren kan diskuteras, somliga är för medlingen bara unga killar som gör det för att de kan utan något egentligt syfte medans andras syften förmodligen är högst tvivelaktiga.

Anser inte att denna fråga handlar om feminism i grunden utan snarare att man ska kunna vara "anonym" och inte behöva exponeras om man inte vill det.
Citera
2021-02-04, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
"Silhoutte challenge" är en ny trend på TikTok där man uppmanas posera sexigt i motljus, gärna naken eller i underkläder. Ett rött filter med hög kontrast appliceras så att bara silhuetten blir synlig.
Exempel här:

Någon kom sen på att man kunde "ta bort" filtret genom att joxa med kontrasten och i vissa fall, beroende på ljus i ursprungsmaterialet, exponera mer av kropparna än vad som var ursprungligen tänkt. Givetvis kan man inte bokstavligt talat ta bort filtret då ursprungsfilmen inte laddas upp och i dom flesta fall blir skillnaden inte särskilt dramatisk från dom exemplen jag sett. Däremot verkar det mer handla om intentionen i att "digitalt klä av" kvinnor som någon uttryckte sig som man reagerar på.

På youtubes finns det nu tutorials i hur man gör detta och kvinnor rasar. Vissa likställer det med övergrepp, och att (dom förmodade) männen som gör detta är "sexual predators". Argumentet att kvinnor har ett eget ansvar när dom lägger upp filmer på sig själva nakna jämställs med att anklaga våldtagna kvinnor för att ha utmanande kläder.

Frågor:
Finns det ett personligt ansvar hos kvinnorna som filmar sig själva på detta vis?
Är det lämpligt att en app med åldersgräns på 13 år i praktiken uppmanar användare att filma sig själva som porrstjärnor?
Bör den som redigerar en silhoutte challenge-video genom att ändra kontrasten likställas med fula gubbar och våldtäktsmän?

Är man korkad redan från början att vika ut sig i sociala medier får man ta konsekvenserna!
Citera
2021-02-04, 11:26
Medlem
Cannibalizations avatar
Sådana så kallade "challenges" av olika slag som blir trendiga på nätet verkar vara mer eller mindre designade (medvetet eller omedvetet) för att försätta godtrogna människor i riskfyllda situationer av olika slag.

Tyvärr är det kanske i någon mån förståeligt att mindre erfarna eller unga människor lätt dras med pga bland annat grupptryck och uppmärksamhetssökande.

Jag vet inte om det görs idag eller i vilken mån, men man bör kanske ge unga personer som börjar vara aktiva på nätet mer utförlig information om riskerna med att exponera sig online på olika sätt.
Citera
2021-02-04, 11:28
Bannlyst
Citat:
Exempel här:

Frågor:

Framtida horor och sen gråter dom 😁
Nä ingen empati här
Citera
2021-02-04, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Man har självklart alltid ett ansvar själv, dock går i regel inte hissen hela vägen upp när det kommer till ungdomar och unga vuxna. Tanken när de lagt upp dessa videos var förmodligen inte heller att bli avanonymiserade så att somliga blir förbannade har jag full förståelse för.

Syftet bland de som jobbar med att ta bort filtren kan diskuteras, somliga är för medlingen bara unga killar som gör det för att de kan utan något egentligt syfte medans andras syften förmodligen är högst tvivelaktiga.

Anser inte att denna fråga handlar om feminism i grunden utan snarare att man ska kunna vara "anonym" och inte behöva exponeras om man inte vill det.

Det man måste lära sig är att det blir svårt att dölja sin anonymitet nuförtiden och att det inte är så svårt att avslöja dem, de måste förstå i grunden VARFÖR de vill vika ut sig redan från första början.
Citera
2021-02-04, 11:30
Bannlyst

Dagens kvinnor är så jävla tragiska, patetiska och komiska.
Citera
2021-02-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna

Jag har viss sympati för lättpåverkarde minderåriga som inte kan rå för vilken kultur dom lever i. Dock tycker jag som sagt att man bör ifrågasätta hur lämpligt det är att det ens finns en sådan "challenge" på en platform som är barntillåten. Filmerna visar personer i full belysning i början av klippet så det handlar inte om att någons identitet blir röjd. Inte heller visar dom redigerade filmerna särskilt mycket mer, verkar det som.

Reaktionen till detta spektakel är vad som gör det relevant till feminism då det talas om slut shaming och victim blaming, samt föreställningen att som man som kvinna aldrig ska behöva ta ansvar - allt klippt och klistrat från manualen.
Citera
2021-02-04, 11:40
Medlem
Ladda ej upp video eller bilder där du poserar naken så slipper sånt här ske. Lär sig inte barnen längre att man ej ska ladda upp naket på internet om man inte vill att folk ska se?
Citera
2021-02-04, 11:58
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Jag har viss sympati för lättpåverkarde minderåriga som inte kan rå för vilken kultur dom lever i. Dock tycker jag som sagt att man bör ifrågasätta hur lämpligt det är att det ens finns en sådan "challenge" på en platform som är barntillåten. Filmerna visar personer i full belysning i början av klippet så det handlar inte om att någons identitet blir röjd. Inte heller visar dom redigerade filmerna särskilt mycket mer, verkar det som.

Reaktionen till detta spektakel är vad som gör det relevant till feminism då det talas om slut shaming och victim blaming, samt föreställningen att som man som kvinna aldrig ska behöva ta ansvar - allt klippt och klistrat från manualen.

Jag håller med dig om själva challangen men ser egentligen ingen nytt under solen förutom att tekniken gått enormt mycket framåt de senaste åren. Dock hittar jag inte något som säger att tjejer inte har ett eget ansvar och att de därför är odiskutabla "offer".

Det är inte en helt enkel fråga, men ser man till några av kommentarerna som redan skrivits i den här tråden är bilden tydlig på hur somliga anser att man ska se på unga tjejer vilket är ganska absurt.

Är de, och beter de sig sexigt vid något tillfälle ska de ses som slampor och horor. Är de feta och mindre vackra ska de ses som paddor. Så var det mycket på min tid också men då fanns inte internet så spreds det skit om någon var det i en relativt begränsad krets och efter ett tag var allt glömt. Så är det tyvärr inte idag.

Tror lösningen till viss del ligger i att "seriösa" plattformar ser till att inte publicera dylikt, samtidigt förstår jag att det är näst intill omöjligt. Samtidigt får man såklart även ha i åtanke att väldigt många yngre killar och män kan bete sig och att de tycks bli fler och fler, möjligtvis pga genusvetenskapen som många får med sig från skola och arbetsplatser numera.
Citera
2021-02-04, 12:01
Medlem
Som någon annan skrev så verkar vissa av alla dessa challenges vara som skapta för att komma åt godtrogna människor. Det ska man nog inte beskylla appen för utan den som skapat denna challenge. Folk har försökt lura till sig naket sedan internets begynnelse.

De som sitter hemma och redigerar videos i hopp om att få se nakna 13-åringar kan definitivt likställas med fula gubbar, ja. I allra högsta grad. På Samma nivå som de som sitter och gör x-ray redigeringar, deep-fakes och cum-tributes.

Jag skulle inte beskylla ungarna för detta. Man kan inte förvänta sig att alla ska kunna tänka i samma banor som peddos och ceeeps.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in