Citat:
Ursprungligen postat av
impasto
Jag har viss sympati för lättpåverkarde minderåriga som inte kan rå för vilken kultur dom lever i. Dock tycker jag som sagt att man bör ifrågasätta hur lämpligt det är att det ens finns en sådan "challenge" på en platform som är barntillåten. Filmerna visar personer i full belysning i början av klippet så det handlar inte om att någons identitet blir röjd. Inte heller visar dom redigerade filmerna särskilt mycket mer, verkar det som.
Reaktionen till detta spektakel är vad som gör det relevant till feminism då det talas om slut shaming och victim blaming, samt föreställningen att som man som kvinna aldrig ska behöva ta ansvar - allt klippt och klistrat från manualen.
Jag håller med dig om själva challangen men ser egentligen ingen nytt under solen förutom att tekniken gått enormt mycket framåt de senaste åren. Dock hittar jag inte något som säger att tjejer inte har ett eget ansvar och att de därför är odiskutabla "offer".
Det är inte en helt enkel fråga, men ser man till några av kommentarerna som redan skrivits i den här tråden är bilden tydlig på hur somliga anser att man ska se på unga tjejer vilket är ganska absurt.
Är de, och beter de sig sexigt vid något tillfälle ska de ses som slampor och horor. Är de feta och mindre vackra ska de ses som paddor. Så var det mycket på min tid också men då fanns inte internet så spreds det skit om någon var det i en relativt begränsad krets och efter ett tag var allt glömt. Så är det tyvärr inte idag.
Tror lösningen till viss del ligger i att "seriösa" plattformar ser till att inte publicera dylikt, samtidigt förstår jag att det är näst intill omöjligt. Samtidigt får man såklart även ha i åtanke att väldigt många yngre killar och män kan bete sig och att de tycks bli fler och fler, möjligtvis pga genusvetenskapen som många får med sig från skola och arbetsplatser numera.