Citat:
Mer om Dynavax
"Dynavax has committed to delivering enough CpG 1018 adjuvant for 100 million doses of VLA2001 in total. That will generate revenue for the company of up to $230 million this year. "
Är väl en jävla fin deal för ett företag som gör cirka 10-15$M USD / år i profit?
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/DVAX/dynavax-technologies/gross-profit
Gör jag en tankevurpa nånstans? Uppskattar gärna att höra om jag är ute och snurrar. Ny som sagt. Kram kram
Edit: skämdes över min rapport här när jag ser hur utförliga andra har varit
Wiki:
"Adjuvans är inom farmakologin medel som förbättrar effekten av ett annat läkemedel eller behandling. Adjuvans förekommer bland annat i vacciner där det höjer immunförsvarets förmåga att bilda antikroppar."
Det är alltså en sån här liten biomakrocellunom-sak som Dynavax kränger som del i andra läkemedelsbolags COVID vaccin.
En stor deal gjord med Valneva och UK (som innehåller Dynavax adjuvant) (check)
Valneva press release
Clover(ett annat läkemedelsbolag testar alltså sig fram nu med sitt vaccin innehållande Dynavax adjuvant som komponent i vaccinet)
Utöver det har det sitt hepatit B vaccin under utveckling med lovande resultat
7 Januari 2021:
Ny CFO också"] kanske en indikation på att det blir åk av
Är väl en jävla fin deal för ett företag som gör cirka 10-15$M USD / år i profit?
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/DVAX/dynavax-technologies/gross-profit
Gör jag en tankevurpa nånstans? Uppskattar gärna att höra om jag är ute och snurrar. Ny som sagt. Kram kram
Edit: skämdes över min rapport här när jag ser hur utförliga andra har varit
Wiki:
"Adjuvans är inom farmakologin medel som förbättrar effekten av ett annat läkemedel eller behandling. Adjuvans förekommer bland annat i vacciner där det höjer immunförsvarets förmåga att bilda antikroppar."
Det är alltså en sån här liten biomakrocellunom-sak som Dynavax kränger som del i andra läkemedelsbolags COVID vaccin.
En stor deal gjord med Valneva och UK (som innehåller Dynavax adjuvant) (check)
"Saint-Herblain (France), February 1st, 2021 – Valneva SE (“Valneva” or “the Company”), a specialty vaccine company focused on prevention against diseases with major unmet needs, today reported that the UK Government has exercised its option to order 40 million doses of its inactivated, adjuvanted COVID-19 vaccine candidate for supply in 2022. This brings the total volume of the Valneva vaccine ordered by UK Government to 100 million doses and the UK Government retains options over a further 90 million doses for supply between 2023 and 2025"
Clover(ett annat läkemedelsbolag testar alltså sig fram nu med sitt vaccin innehållande Dynavax adjuvant som komponent i vaccinet)
- Clover plans to initiate a global Phase 2/3 efficacy trial of its protein-based S-Trimer COVID-19 vaccine candidate adjuvanted with Dynavax's CpG 1018 plus alum in the first half of 2021 with an interim analysis for vaccine efficacy potentially in the middle of 2021.
Utöver det har det sitt hepatit B vaccin under utveckling med lovande resultat
7 Januari 2021:
Ny CFO också"] kanske en indikation på att det blir åk av
Fortsätter undersökandet av Dynavax som en liten läxa för att utveckla mig själv. Nästa utmaning är alltså att bli mer grundlig innan jag springer och klickar köp! jaja!
Jag är alltså nybörjare och du som också är ny ska inte blint hoppa på något tåg här !
Dynavax fick tre lovande besked igår:
1. CEPI(Coalition for Epidemic Preparedness Innovations) beviljade dem ett forgivable loan på 99 miljoner $, ett sorts lån som tydligen bara behövs betalas tillbaka om de får till en försäljning på ett vaccin innehållande deras "CpG 1018"-komponent/adjuvant
Får de inte till en försäljning behöver de inte betala tillbaka lånet
2. Valneva som utvecklar ett COVID vaccin innehållande Dynavax "CpG 1018"-adjuvant fick 40M vaccin beställda av UK, från tidigare 60M så totalt 100M vaccin beställda. Dynavax får in 2$ / vaccin för sin komponent alltså 200M$, och dubblar redan där förra årets intäkter (revenue=intäkter?)
3. Clover Biopharmaceuticals håller även de på att utveckla ett COVID19 vaccin, och har kört tester med 2 olika varianter, en med en komponent från GSK och en med Dynavax "CpG 1018"-adjuvant. Clover bestämde sig igår för att avsluta samarbetet med GSK och gå vidare med varianten innehållande Dynavax komponent.
CpG 1018 is the adjuvant used in HEPLISAV-B® [Hepatitis B Vaccine (Recombinant), Adjuvanted], an adult hepatitis B vaccine approved by the U.S. Food and Drug Administration (FDA). Dynavax developed CpG 1018 to provide an increased vaccine immune response, which has been demonstrated in HEPLISAV-B. CpG 1018 provides a well-developed technology and a significant safety database, to support the rapid development and large-scale manufacturing of a COVID-19 vaccine. Upon completion of on-going scale up activities, the existing equipment capacity for CpG 1018 will be 600 million to 1.2 billion adjuvant doses annually, depending on final dose selected.
Genomgående goda resultat för att tillverka COVID19-vaccin med Dynavax "CpG 1018"-adjuvant alltså. Sammanfattar det jag läser med att vaccinen blir effektiva / stabila och kan förvaras i temp +2-8 C
Denna komponent utvecklade de alltså först för ett Hepitat B vaccin som blev godkänt av FDA i USA 6 maj 2020.
HEPLISAV-B väntar besked från att bli godkänt i EU under februari månad
https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/summaries-opinion/heplisav-b
Citat:
The benefits with Heplisav B are its ability to induce protective levels of antibody after the second dose of the vaccine. Heplisav B contains an adjuvant, a substance which improves the body’s production of antibodies and makes the protection last longer.
Optimisten:
Dynavax har redan säkrat $200M och nästan dubblat intäkterna mot 2020
De har minskat sina förluster och risker med lånet på $99M från CEPI (utdelat för att snabbt kunna få fram sin komponent till vaccinen och i tillräcklig volym)
Det finns $180M att hämta om UK beställer 90M doser via Valneva/Dynavax
Det finns $1.2-2.4B att hämta om allt går vägen med vaccinutveckling hos Clover
Heplisav-B sålde för $11,6M Q3
Vad finns att hämta i intäkter från HEPLISAV-B om det blir godkänt i EU?
Kommer fler vaccintillverkare få upp ögonen för Dynavax "CpG 1018"-komponent?
Pessimisten:
Dynavax har gått rejält minus i många år (de har knappt haft några intäkter alls innan de fick HEPLISAV-B godkänt 6e maj förra året)
Kan dröja några år innan de börjar tjäna pengar om saker inte går deras väg.
Mycket är fortfarande ovisst, Clover håller phase 2/3 trials med sitt vaccin, något kan gå snett.
Vaccinracet kan ta många svängar
De får trots allt bara 2$ per vaccin
Som komponent i en annan tillverkares vaccin kanske de inte får sitt namn exponerat i icke-vetenskaplig media till skillnad från Moderna/AZ/Biontech/Novax
Mina tankar:
Igår tänkte jag $$$$$raket
Idag tänker jag, en jävla massa tillverkare verkar gilla deras komponent och den har ett väldigt intressant potential.
Många potentiellt lukrativa deals. Vaccinerandet kommer pågå i många år har vi nu förstått.
Utöver COVID19 finns alltså ett effektivt Hepatit B vaccin som bara behövs tas i 2omgångar ist för 3.
De verkar ha fått fram något intressant i labbet därborta i staterna och jag kommer hålla hårt men inte för tungt i denna aktie.
Det kan dröja innan/om den börjar röra sig men jag vill vara med.