2021-02-03, 07:00
Medlem
arbetets avatar
Exakt så! Sluta tvätta sönder era händer! Bär munskydd!

Ny artikel i Nature som tonar ner ytsmitta och istället pekar på dropp- och aerosolsmitta som det vanligaste sättet COVID19 sprids på:

COVID-19 rarely spreads through surfaces. So why are we still deep cleaning?
The coronavirus behind the pandemic can linger on doorknobs and other surfaces, but these aren’t a major source of infection.
/.../“Fomite transmission is possible, but it just seems to be rare,” says Pickering, who is now at the University of California, Berkeley. “A lot of things have to fall into place for that transmission to happen.”

That might explain why a global comparison of government interventions to control the pandemic in its early months found that cleaning and disinfection of shared surfaces ranked one of the least effective at reducing transmission11. Social distancing and travel restrictions, including lockdowns, worked the best.
Lång artikel här: https://www.nature.com/articles/d41586-021-00251-4
Citera
2021-02-03, 07:07
Medlem
arbetets avatar
Har vi tur blir vi alla vaccinerade till sommaren. EU på väg att godkänna både Sputnik V och Coronavac:

EU öppnar för ryskt och kinesiskt vaccin
EU kan komma att godkänna både ryska och kinesiska coronavaccin. Det meddelas från Bryssel bara dagen efter det att en ny studie visat att det ryska Sputnik-vaccinet ger över 91 procents skydd mot covid-19.
https://www.tv4.se/klipp/va/13318407/eu-oppnar-for-ryskt-och-kinesiskt-vaccin
Citera
2021-02-03, 07:09
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här har jag sagt hela tiden, men Regeringen kommer aldrig att våga. Det handlar ju även om att Systembolagen DRAR UT folk, som ofta tar bussen dit dessutom. Annars skulle de hålla sig hemma:

i dag kl 17:50av Nora Fernstedt
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=504921
Stäng Systembolaget på lördagar.

Det föreslår forskare som åtgärd för att minska spridningen av coronaviruset, rapporterar GP.

Drickandet ökar riskerna att smittas, slår forskarna fast i rapporten "Alkoholen och samhället". Hämningarna släpper och många glömmer att hålla avstånd.

Forskargruppen föreslår också att man bör höja alkoholskatten och begränsa serveringstillstånden ytterligare.

– Man har redan infört ett alkoholstopp på restauranger från klockan 20 – att man ska gå därifrån till att helt förbjuda alkoholservering är inte ett jättestort steg, säger Frida Dangardt, docent i klinisk fysiologi vid Göteborgs universitet och läkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, till GP.

Hon påpekar också att storkonsumtion av alkohol ökar risken att bli allvarligt sjuk i covid-19.

Ja, jag håller med. I Storbritannien kallade de folk i femårsgrupper, ner till och med 50-55-åringarna. Därefter alla under 50 utan inbördes ordning. Det tycker jag var rätt vettigt. Det är ju efter 50 risken för allvarlig sjukdom och död ökar markant. Känns jättedumt att 69-åringar ska konkurrera med 18-åringar (som dessutom är bättre på att hantera digitala bokningssystem, så de kommer att vinna) om de dyrbara tiderna.
Men alltså höja alkoholskatten. Vilken nytta skulle det göra mer än slå mot de som har dåligt med pengar. Jag skulle köpa min alkohol även om priset dubblerades. Jag skulle gnälla såklart men köpa den skulle jag göra ändå eftersom jag har råd med det.
Citera
2021-02-03, 07:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Exakt så! Sluta tvätta sönder era händer! Bär munskydd!

Ny artikel i Nature som tonar ner ytsmitta och istället pekar på dropp- och aerosolsmitta som det vanligaste sättet COVID19 sprids på:

COVID-19 rarely spreads through surfaces. So why are we still deep cleaning?
The coronavirus behind the pandemic can linger on doorknobs and other surfaces, but these aren’t a major source of infection.
/.../“Fomite transmission is possible, but it just seems to be rare,” says Pickering, who is now at the University of California, Berkeley. “A lot of things have to fall into place for that transmission to happen.”

That might explain why a global comparison of government interventions to control the pandemic in its early months found that cleaning and disinfection of shared surfaces ranked one of the least effective at reducing transmission11. Social distancing and travel restrictions, including lockdowns, worked the best.
Lång artikel här: https://www.nature.com/articles/d41586-021-00251-4

Handtvätt är bra för vinterkräksjukan tex så tycker det är bra folk tvättar sig.

Dock är det munskydd som gäller för covidsmittan som du säger. Kör med kn95 munskydd som sitter bättre o filtrerar mer än kirurgiska munskydd.
Citera
2021-02-03, 07:17
Medlem
arbetets avatar
Dåliga nyheter både från England och Danmark. B.1.1.7-mutationen dominerar totalt:

Eric Feigl-Ding
@DrEricDing
England now has near total #B117 variant domination. It is now fully 97% of all #COVID19 cases in London. Total cases are down but B117 still up. Denmark also saw B117 fraction surge 70% increase per week after week even despite lockdown, total domination by end of Feb.
https://twitter.com/DrEricDing/status/1356774348359630849?s=20
Citera
2021-02-03, 07:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Dåliga nyheter både från England och Danmark. B.1.1.7-mutationen dominerar totalt:

Eric Feigl-Ding
@DrEricDing
England now has near total #B117 variant domination. It is now fully 97% of all #COVID19 cases in London. Total cases are down but B117 still up. Denmark also saw B117 fraction surge 70% increase per week after week even despite lockdown, total domination by end of Feb.

Samtidigt i Sverige har nedgången stannat av o FoHM kopplar inte det till B117.

"Minskningen av antalet nya coronafall har avstannat
Minskningen av antalet nya coronafall i Sverige har stannat av, skriver SvD. Enligt Folkhälsomyndigheten har antalet nya fall minskat sedan toppen under julhelgen, men nu har utvecklingen bromsats.

Enligt Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten, är det oklart vad utvecklingen innebär."
Citera
2021-02-03, 07:26
Medlem
arbetets avatar
Nu på TV4:

Det kommer troligtvis att räcka med en dos av någon av alla vacciner för de som redan har antikroppar mot COVID19. Den kommer att fungera som en andra booster-dos.

Det låter ju logiskt. Kan man få Johnson & Johnson's endosvaccin då?
Citera
2021-02-03, 07:33
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nej, märkligt! Ryssland är verkligen att lita på!
De sätter oliktänkande i fängelse om de misslyckas döda dem med beställningsmord från regimen.

Sputnik V och Novitjok kanske kommer från samma labb. Man får hoppas de inte ta fel flaska när de fyller dem. Vi ska nog av säkerhetsskäl undvika Sputnitjock.
Senast redigerad av Returpapper 2021-02-03 kl. 07:47.
Citera
2021-02-03, 07:33
Medlem
Citat:

Eric Feigl-Ding
@DrEricDing

Varför är det en dålig nyhet?
Citera
2021-02-03, 07:36
Avstängd
Citat:
Har vi tur blir vi alla vaccinerade till sommaren. EU på väg att godkänna både Sputnik V och Coronavac:

EU öppnar för ryskt och kinesiskt vaccin
EU kan komma att godkänna både ryska och kinesiska coronavaccin. Det meddelas från Bryssel bara dagen efter det att en ny studie visat att det ryska Sputnik-vaccinet ger över 91 procents skydd mot covid-19.
https://www.tv4.se/klipp/va/13318407/eu-oppnar-for-ryskt-och-kinesiskt-vaccin

Det var förvånande men positiva nyheter! Förutsatt att de två vaccinen uppfyller kraven så anser jag det bra att politik och länders frostiga relation med Ryssland/Kina inte hindrar ev. inköp av dessa vaccin.
Citera
2021-02-03, 07:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Astra Zenecas vaccin är utvärderat, fram och tillbka, återigen fram och tillbaka, godkänd. Nu rekommenderas den inte för personer över 55+, trots godkännande. Verkar som om ryssvaccinet slår Astra Zenecas. Varför så skeptiska mot deras vaccin? Undrar bara...

AZ inte för 65+ !
Citera
2021-02-03, 07:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Astra Zenecas vaccin är utvärderat, fram och tillbka, återigen fram och tillbaka, godkänd. Nu rekommenderas den inte för personer över 55+, trots godkännande. Verkar som om ryssvaccinet slår Astra Zenecas. Varför så skeptiska mot deras vaccin? Undrar bara...
Det handlar varken om att det skulle vara mer riskfyllt eller ha sämre verkan för 65+. Det är avsaknaden av data för den äldre åldersgruppen. Får jag gissa handlar det om det tidigare fenomenet att AZ-vaccinet visade sig ha betydligt bättre effekt när man gav en mindre förstados. Man vill pröva detta över alla åldersgrupper först skulle jag tro. Jag tror också att just denna restriktion kommer att lyftas ganska så snart i takt med att nya data kommer in.

Däremot vill jag ge en känga åt den svenska myndigheten som uppenbarligen inte kan ta några självständiga beslut i strid mot mamma Merkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in