2021-02-02, 16:06
Medlem
irrblosss avatar
Den här frågan kanske inte hör hemma just i fordon, men antar att någon här har koll på det ändå. Jag har två kablar (röd och svart) som jag vill ha som i ett hölje, mest av estetiska orsaker, men även för lite extra skydd. Vad kallas detta? Tänk krympslang, fast ska ej krympa av värme, utan mer vara som ett flexibelt rör/hölje för kablarna. Var inne på biltema, men hittade inget lämpligt. Närmsta var krympslang, men det är ju inte det jag är ute efter, då tanken är att de ska tåla lite värme utan att krympa...

När jag ändå är inne på krympslangsspåret - finns det typ "trattformad" krympslang (krymptrattar?)? Skulle vilja täta en lite större kontakt mot ingående kablar. Problemet är att kontakten är stor, sladdarna är små, så finns ingen krympslang som liksom kapslar in både kontakt och kablar. På vissa produkter man köper ser man att de lyckats få något som ser ut som krympslang som täcker både kontakt och kablar - finns detta att köpa någonstans? Vad heter det i så fall?

Tack på förhand .
Citera
2021-02-02, 16:23
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Flexslang?

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelstrumpor/flexslang-2000041554
Citera
2021-02-02, 16:24
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Kabelstrumpa?

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelstrumpor/flatad-kabelstrumpa-2000041555
Citera
2021-02-02, 16:24
Medlem
Bertil85s avatar
laddluftslang eller tryckslang ?
Citera
2021-02-02, 16:25
Medlem
Ett flexibelt rör är tex en slang. Tex flexslang.

Det finns iof på biltema men du kanske missade det?
Citera
2021-02-02, 16:29
Medlem
Bertil85s avatar
Skyddslang i metall finns på Amazon.
Citera
2021-02-02, 17:05
Medlem
"Robotslang" är ett annat namn för samma sak. De finns t.ex. under motorkåpan vid tändstiften. Mina har smulats sönder och borde bytas ut fast det får bli ett vårprojekt.
Citera
2021-02-02, 18:51
Medlem
Jofs avatar
Behöver det också. "Mina" råttor äter av kablar. Kostar mig mycket.
Citera
2021-02-02, 18:56
Medlem
yz44s avatar
Krympslang finns i olika storlekar.
Citera
2021-02-02, 20:17
Medlem
irrblosss avatar
Tack så mycket! Kabelstrumpa var det jag sökte, flexslang lär funka med. Nu vet jag vad det heter och att det finns på Biltema .

När det gäller krympslang eller liknande som kan täcka både kontakt och ingående kabel/kablar så vet jag inte om det finns så flexibla krympslangar som har det spannet så den kan krympa så mycket. Bifogar foto på hur jag menar: https://ibb.co/MZVpV8G - nu är detta dock ej något extremfall, då kabeln är ganska tjock i förhållande till kontakten, men säg att kabeln hade varit hälften så grov som på fotot - då finns det ingen krympslang som klarar det spannet vad jag vet? Måste finnas färdiga lösningar på detta tycker jag? Eller ska man bygga upp med krympslang i olika lager på kabeln och sedan en fet krympslang över helheten?
Citera
2021-02-02, 20:53
Medlem
killawifes avatar
Nej du har rätt. Krympslangen krymper bara till ett specifikt mått. Så en 8mm krymper till en 4mm, en 4mm till 2mm o.s.v. Ner de väl har krympt så kan man inte krympa dem vidare. Om man vill använda krymp slang men har kontakter så får man ta bort kontakterna, sätta dit krympslangen och sen montera kontakten igen. Sen krymper man den så den täcker kabeln och kontaktens anslutning.

Du kan även kolla på kabelstrumpa, som används mest för dekor på datorkablar och i elprodukter men som även skyddar kabeln under. Det är om inget annat mycket snyggare än flexrör.
Citera
2021-02-02, 23:21
Medlem
rawsezxs avatar
Krympslang finns i olika krympratio, 2:1, 3:1 4:1 osv. så det brukar oftast gå att välja en med rätt dimension och ratio, sedan så kan du välja klisterkrympslang också. Dessa blir ganska hårda men sitter fast ordentligt kring kablage och kontaktdon.

rs online: https://se.rs-online.com/web/c/cables-wires/cable-accessories-ties-tools/heat-shrink-cold-shrink-sleeves/
Det finns olika sätt att skydda kablar precis som många i tråden nämnt olika lösningar.

Jag gillar personligen PVC slang som också finns i olika dimensioner och färger. Oftast så brukar reläkablage till extraljus vara dragna i PVC slang. Den är enklare och följsammare än den lite mer hårda räfflade skyddsslangen som nämnts i tråden tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in