2021-02-02, 11:54
Medlem
Profaxs avatar
Ponera att du sålt en båt/bil och frigjort en halv miljon kronor.

Du äger en bostadsrätt (som du förvisso har lån på 2-3 miljoner) men har inga andra skulder.

Du behöver egentligen inte pengarna i dagsläget utan planerar att köpa en villa om 2-3 år.

Vad gör du med pengarna under tiden:

1. Bankkonto.
2. Betalar av på lånet.
3. Fonder (räntefonder kanske?).
4. Andra alternativ

Tankar?
Citera
2021-02-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax

Du äger en bostadsrätt (som du förvisso har lån på 2-3 miljoner) men har inga andra skulder.

Du behöver egentligen inte pengarna i dagsläget utan planerar att köpa en villa om 2-3 år.

1. Bankkonto.
2. Betalar av på lånet.
4. Andra alternativ

Tankar?
Det är ju en kort investeringshorisont.
Om du har boränta kring 2 procent skulle jag kanske ha amorterat faktiskt.
Citera
2021-02-02, 12:00
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:

1. Bankkonto.
2. Betalar av på lånet.
4. Andra alternativ

Tankar?

Beror ju lite på vas du har för ränta på lånet och vad du förväntar dig i avkastning på att investera i fonder. Att pengarna bara sitter på ett konto är ju rätt så värdelöst om du inte har några förväntade större utgifter. En liten buffert är ju alltid bra att ha.

Jag har spritt riskerna lite, det mesta i fonder och lite i aktier. Jag har 1.24% på bolånet så jag har ju större avkastning på mina investeringar än vad jag hade tjänat på att amortera.
Citera
2021-02-02, 12:00
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är ju en kort investeringshorisont.
Om du har boränta kring 2 procent skulle jag kanske ha amorterat faktiskt.
I det här hypotetiska fallet är räntand bunden på 1.19%.

Är det avgörande?
Citera
2021-02-02, 12:02
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
I det här hypotetiska fallet är räntand bunden på 1.19%.

Är det avgörande?

Ja då hade jag nog satt pengarna i fonder & aktier. Lycka till!
Citera
2021-02-02, 12:02
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Beror ju lite på vas du har för ränta på lånet och vad du förväntar dig i avkastning på att investera i fonder. Att pengarna bara sitter på ett konto är ju rätt så värdelöst om du inte har några förväntade större utgifter. En liten buffert är ju alltid bra att ha.

Jag har spritt riskerna lite, det mesta i fonder och lite i aktier. Jag har 1.24% på bolånet så jag har ju större avkastning på mina investeringar än vad jag hade tjänat på att amortera.
Ingen egentligt stor förväntning på avkastning. Snarare en vilja att undvika att pengarna tappar i värde genom inflation när de sitter på ett bankkonto.
Citera
2021-02-02, 12:04
Medlem
Jordgubbes avatar
450 000 i tre tråkiga aktier och 50 000 i en hajpad småtokig aktie. Alternativt renovera inför flytten.
Citera
2021-02-02, 12:16
Medlem
Profaxs avatar
Avanza ger förslaget:

60% korträntefond
20% långräntefond
10% Sverigeindex
10% Globalt kndex

Tankar?
Citera
2021-02-02, 13:07
Medlem
Jag använder mig nästan enbart av lysa.se och sätter in ca 5k varje månad fördelat på 3st olika ISK (ca 130k totalt).

ISK1: Buffert: 24% räntor 76% aktier (1000 SEK/Månad) *+11.7% sedan start, ca 9600kr*
Detta kontot använder jag för oförutsedda utgifter

ISK2: Aktier: 10% räntor 90% aktier (4000 SEK/Månad) *+30.9% sedan start, ca 19000kr*
Denna portföljen har högre risk eftersom det är nästan enbart aktier och skulle börsen krascha får det större påverkan.

ISK3: Pension: 75% räntor 25% aktier (1000 SEK/Månad) *+0.7% sedan start, startade i feb, privat pensionssparande*
Mitt privata pensionssparande eftersom det inte kommer att finnas några pengar när man går i pension om 30 år.

Hoppas detta kan vara till hjälp, kan varmt rekommendera lysa om man inte vill använda avanza/nordnets fond/aktie robotar.
Senast redigerad av kashtwa 2021-02-02 kl. 13:10.
Citera
2021-02-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
450 000 i tre tråkiga aktier och 50 000 i en hajpad småtokig aktie. Alternativt renovera inför flytten.

Det här, fast jag skulle byta ut småtokig aktie mot kryptovalutor.

edit: om du är vågad så sätter du in 100 000 eller 200 000 i kryptovalutor. Bitcoin har redan stuckit men det finns många mindre du kan tjäna x10 eller t.om x100 på i år.
Senast redigerad av gg1337 2021-02-02 kl. 13:17.
Citera
2021-02-02, 13:24
Medlem
Jagersros avatar
Finns ALLTID en risk att tappa värde i fonder om du spar på för kort horisont. Börsen har gått mycket bra i Sverige och USA tex trots Corona. Hög fallhöjd. Alla vill ha det tryggt och inte förlora pengar. Det har jag hört i 30 år. Jobbat med sparande. Finns INGA GARANTIER i fondsparande.
Citera
2021-02-02, 15:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Med en investeringshorisont på 2-3 år skulle jag inte köpt aktier eller aktiefonder, särskilt inte med de höga värderingarna vi ser på börsen idag.

Jag hade nog i första hand amorterat om lånet inte var bundet, och om lånet är bundet satt in pengarna på det sparkonto med insättningsgaranti som ger högst ränta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in