2021-02-01, 08:47
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Denna säsong när det avled 3000 personer var dessutom runt 50% av de över 65 år vaccinerade mot influensan.

Du har ingen aning om någon av de 3000 var vaccinerade.
Citera
2021-02-01, 08:48
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Källa?

Källa med bevis för att det verkligen vara fladdermöss! Fladdermöss är som det mesta om bakgrunden till viruset hypoteser.
Citera
2021-02-01, 08:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Denna säsong när det avled 3000 personer var dessutom runt 50% av de över 65 år vaccinerade mot influensan.

Vet inte hur många gånger vi skall upprepa detta i tråden. 3000 är fel, ca 1100 dog den säsongen.
Titta på SCB:s statistik (pdf-fil)
Citera
2021-02-01, 08:56
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du tar upp ett påhittat antal döda av en "epidemiolog från FoHM" som saknar underliggande fakta. Vi vet ju nu alla att FoHM är lika trovärdig källa som en random bloggare. Så nä, siffran 3000 är inte trovärdig fakta

Glöm inte bort att vanliga influensan kan döda långt över en halv miljon på en säsong (trots vacciner) och då ska man komma ihåg att man så klart inte testar och har samma koll på dessa dödsfall.
Mörkertalet har vi ingen aning om.
Citera
2021-02-01, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du har ingen aning om någon av de 3000 var vaccinerade.

Eh?

Vad menar du?

Det jag skrev var att denna säsong när det dog 3000 personer av influensa så var 50% av de över 65 år vaccinerade mot influensa.
Citera
2021-02-01, 09:04
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Äntligen en vettig person som har samma åsikter som jag.

Vi hade noll immunitet mot covid och då är det inte konstigt att det sprids fort och orsakar många dödsfall.
Vi har bromsat detta så gott det går för vårdens skull och samtidigt tänkt på konsekvenserna, den totala folkhälsan och ekonomin.

Med naturlig immunitet och vaccin för våra äldre och riskgrupper så tror jag att det redan i höst kommer att vara som vilken influensa som helst.
Vanlig influensa kan vara precis lika svår och det kan ta månader eller till och med år att komma tillbaka MEN för 99% av befolkningen så är både covid och vanlig influensa ofarlig.

Det handlar bara om mängden av smittade, med extremt stor spridning så ökar antalet svårt sjuka.

Man blir trött på alla panikslagna människor här inne som inte kan se saker i ett större perspektiv.

"vi måste nog fylla på med nya sprutor flera gånger varje år"
"Vi kommer aldrig återgå till det normala"
"1 av 8 får psykiska problem"
"5G sprider covid"
"corona gömmer sig i testiklarna"
"fortsätter sprida trotts vaccination"
"mutationen är dödligare"

Med all Information vi bombarderas med så kan jag förstå att vissa oroliga själar inte klarar att se klart.

All världens media gör självklart sitt bästa att späda på paniken då dom vet att vi självklart klickar på rubriken om den "livsfarliga" mutationen från långtbortistan.

Den som lever får se och det kommer 99,8% av jordens befolkning att göra.

Tyvärr kommer det nog dö fler av svält, krig, ekonomisk depression, fetma, psykisk ohälsa, och andra sjukdomar på grund av nedstängningen av världen.

Ja många korkade finns det. En stark hypotes säger att många har T-cellsimmunitet. Upp till 80% läste jag nyligen men det verkar väldigt mycket.
Citera
2021-02-01, 09:06
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Eh?

Vad menar du?

Det jag skrev var att denna säsong när det dog 3000 personer av influensa så var 50% av de över 65 år vaccinerade mot influensa.

Jag trodde du avsåg att det fanns ett samband mellan dina två meningar.
Citera
2021-02-01, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag trodde du avsåg att det fanns ett samband mellan dina två meningar.

På sätt och vis gör det ju det.

Med 0% vaccinerade över 65 år så hade förmodligen dödsiffran varit högre.

Nu vet jag inte hur influensa-vaccin hanterades i vården och om vårdpersonal vaccinerades i stor omfattning men det hjälper ju också.
Citera
2021-02-01, 09:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Modernas vaccin är inte alls besvärligt

Jag läser produktresumén till Modernas vaccin, och ser att det inte är lika besvärligt att hantera som Pfizers vaccin. Men liksom Pfizers vaccin, så är Modernas vaccin känsligt för rörelser. Vaccinerna får icke skakas.

Citat från Modernas produktresumé:
Förvaras fryst mellan -25 oC och -15 oC.
...
Får ej förvaras på torris eller i temperatur under -40 oC.
...
Vaccinet ska beredas och administreras av utbildad sjukvårdspersonal med aseptisk teknik för att säkerställa att dispersionen förblir steril.

Vaccinet är färdigt för användning när det har tinat.

Får ej skakas eller spädas. Vänd försiktigt injektionsflaskan efter upptining och innan varje dos dras upp.
Pfizers vaccin "Comirnaty" ska förvaras mycket kallare.

Jag konstaterar att skribenten "Swan65" hade rätt angående Modernas vaccin.
Citera
2021-02-01, 09:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är smekmånaden över nu, det ser ut som SIR vänder uppåt?

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Att nedgången stannat av korrelerar rätt väl med att det var ett hack i trenden för nyinlagda den 25 januari, då det var hela 32 nyinskrivningar. Jämfört med den 24 januari då det endast var 9 (vilket också får ses som ett avvikande hack).

Bortser man från denna typ av dagsavvikelse så visar nyinläggningar fortsatt på en nedåtgående trend och vi bör se fortsatt sjunkande totalsiffra, även om den inte dyker så skarpt som den gjort den senaste veckan.

Som nån annan svarade dig, det är inte på IVA vi först skulle märka en ny ökning av smittspridningen.
Citera
2021-02-01, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Någon som kan göra en trådsammanfattning?
Det kommer släppas en bok av alla dessa sidor

Fler pandemier är att vänta så blir många boksläpp kommer det att bli.
Citera
2021-02-01, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du är ganska spot on i din uppskattning. Socialstyrelsen har statistiken och per den 27 januari var det 43417 personer som slutenvårdats för Covid-19.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Där ser man, tack!

Så nästan 5 000 på intensiven och över 40 000 på sjukhus.

"Nästan som en vanlig influensa".

2016 beskrevs IVA-fallen såhär, som verkade handla om samma virus som Svininfluensan 2009. Även om det är på en kortare tid är siffrorna som nämns på en helt annan nivå.

Citat:
"Men antalet allvarliga fall som kräver intensivvård är fortsatt högre än tidigare, och uppe i totalt 105 patienter – nästan på samma nivå som under pandemin 2009.

Under pandemin var det 136 personer som fick den typen av vård, varav 18 i så kallad ”mekanisk lunga” efter att lungfunktionerna kollapsat.

Svininfluensan kan i vissa fall gå djupare ner i lungorna än vanlig influensa, något som man ska vara uppmärksam på."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-an-100-patienter-pa-intensiven-med-svininfluensa/

Som amatör låter det även lite oroväckande att IVA-fallen i det viruset kunde ligga på "nästan samma nivå" 7 år senare... OM det finns en liknande risk med detta virus med menar jag (fast på heelt andra nivåer)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in