2021-01-31, 14:48
Medlem
Denoms avatar
Bortsett från människor hör man ju talas om änglar och demoner, finns det några fler slags varelser som existerar i det spirituella gränslandet och vad är det för slags några? Finns det en orsak till att man så sällan stöter på dessa?
Citera
2021-01-31, 14:49
Medlem
Riddarhusets avatar
Hundar?
Citera
2021-01-31, 14:57
Medlem
akutaccents avatar
Det spirituella gränslandet...? Öppna valfri sagobok.
Citera
2021-01-31, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så all andlig kontakt är av ont uppsåt?

Givetvis inte. Eller beror väl på vilken gudsuppfattning du har. Jag själv är panteist och tror på Spinozas gudsuppfattning. Kort förenklat så är det tron att allt i världen, kosmos och universum är gud och samtidigt transcenderas av gud.

Med denna uppfattningen så blir varenda sten, träd, svamp och djur spirituella. Vilket jag tycker är ett sunt förhållningssätt. Katter, korpfåglar, hundar och späckhuggare sticker enligt mig ut på de spirituella planet gentemot människor. Men har inte haft möjlighet att utforska detta mer, är säker på att allt levande har spirituell energi. Gissar på att det finns krafter vi ej kan förstå, icke fysiska entiteter. Tror inte de är illvilliga, tror inte deras vilja och motiv kan tolkas av en människas förstånd, närmast kanske är lärare, som inte drar sig för att aga respektlösa elever.
Citera
2021-01-31, 15:30
Medlem
Passepartouts avatar
Du har elementarandarna:

Vatten - Undiner
Luft - Sylfer
Jord - Gnomer
Eld - Salamandrar
Senast redigerad av Passepartout 2021-01-31 kl. 15:35.
Citera
2021-01-31, 15:41
Medlem
Citat:
Bortsett från människor hör man ju talas om änglar och demoner, finns det några fler slags varelser som existerar i det spirituella gränslandet och vad är det för slags några? Finns det en orsak till att man så sällan stöter på dessa?
Existerar allt man hör talas om?
Jag har ett ganska trovärdigt svar till varför du inte stöter på ”dessa varelser”.
Citera
2021-01-31, 16:47
Medlem
Ruskigbusss avatar
Tråden handlar alltså inte om Bibeln.
OT raderat
/Mod
Citera
2021-01-31, 16:52
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Existerar allt man hör talas om?
Jag har ett ganska trovärdigt svar till varför du inte stöter på ”dessa varelser”.
Spökhistorier är väl inte så ovanligt?
Citera
2021-01-31, 17:09
Medlem
Citat:
Spökhistorier är väl inte så ovanligt?
Ja, är det historier du vill prata om? Du frågade om det existerade varelser, vilket jag tolkade som att det ska finnas belägg för det man påstår. Men jag kanske missförstod huvudinlägget?
Citera
2021-01-31, 17:10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, är det historier du vill prata om? Du frågade om det existerade varelser, vilket jag tolkade som att det ska finnas belägg för det man påstår. Men jag kanske missförstod huvudinlägget?
Frågan är snarare huruvida de finns beskrivna än om de finns dokumenterade.
Citera
2021-01-31, 17:11
Medlem
Citat:
Frågan är snarare huruvida de finns beskrivna än om de finns dokumenterade.
Ok, påståenden alltså. Då är jag ute ur leken.
Citera
2021-01-31, 17:16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Givetvis inte. Eller beror väl på vilken gudsuppfattning du har. Jag själv är panteist och tror på Spinozas gudsuppfattning. Kort förenklat så är det tron att allt i världen, kosmos och universum är gud och samtidigt transcenderas av gud.

Med denna uppfattningen så blir varenda sten, träd, svamp och djur spirituella. Vilket jag tycker är ett sunt förhållningssätt. Katter, korpfåglar, hundar och späckhuggare sticker enligt mig ut på de spirituella planet gentemot människor. Men har inte haft möjlighet att utforska detta mer, är säker på att allt levande har spirituell energi. Gissar på att det finns krafter vi ej kan förstå, icke fysiska entiteter. Tror inte de är illvilliga, tror inte deras vilja och motiv kan tolkas av en människas förstånd, närmast kanske är lärare, som inte drar sig för att aga respektlösa elever.
Finns det i så fall någonting som Gud inte är?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in