2021-01-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hög effektivitet av vaccinet enligt israelerna. Du kan säkert leta upp o läsa studien om du är intresserad av detaljerna.

"Dessutom visar en studie från sjukförsäkringsfonden Maccabi att vaccinet har en effektivitet på 92 procent, skriver Jerusalem Post.

– Det här är mycket, mycket goda nyheter, säger Maccabis vaccinanalytiker Ekka Zohar."

Omni.se
Och samtidigt slår J&J larm om att vaccinet mot den sydafrikanska varianten har en effektivitet på endast 50-57% och vi måste räkna med att varje ny mutation kommer bli mer och mer immun mot vaccinet.
Citera
2021-01-30, 21:04
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Hög effektivitet av vaccinet enligt israelerna. Du kan säkert leta upp o läsa studien om du är intresserad av detaljerna.

"Dessutom visar en studie från sjukförsäkringsfonden Maccabi att vaccinet har en effektivitet på 92 procent, skriver Jerusalem Post.

– Det här är mycket, mycket goda nyheter, säger Maccabis vaccinanalytiker Ekka Zohar."

Omni.se

Det förstår jag.
Men siffran 0,04% betyder ingenting om jag inte vet vilken procent som får smittan utan vaccinet.
Om man skulle ha en siffra på hur många som blev smittade utan att ha fått vaccin - låt oss säga 0,05%. Skulle då siffran 0,04% kännas som en stor framgång?
Citera
2021-01-30, 21:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Och samtidigt slår J&J larm om att vaccinet mot den sydafrikanska varianten har en effektivitet på endast 50-57% och vi måste räkna med att varje ny mutation kommer bli mer och mer immun mot vaccinet.

Vaccinen måste uppdateras o vi kommer behöva få gå o få ny spruta då o då. Behövs bättre bevakning för nya mutationer o snabbare tillverkning av vacciner så vi hinner med.

Även de som haft naturlig infektion kommer drabbas av nya mutationer. Föredrar ta en spruta var X månad tex jämfört med att bli infekterad av ny mutation var X månad.
Citera
2021-01-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
När blir dessutom alt vanligt igen? man får diffus information från både nyhetssajterna, youtubekanaler och även från flashback. Jag har själv valt att inte involvera mig djupt i corona nyheterna då det bara medför stress och oro för mig, så jag har ingen koll på vad som händer just nu i Sverige och i utlandet.

Blir oerhört tacksam om någon kan svar på min fråga, samt redogöra hur och varför det kommer bli så.

Tack.
Likt ditt namn så blir det mest spekulationer, men här kommer mina.

Jag vågar inte säga något specifikt om högskolan/universitet. Det lär följa övriga arbetsplatser ganska väl gissar jag.

Generellt så finns det ett väldigt positivt skeende i vaccinationerna. När de är tillräckligt omfattande så minskar dels smittsprindingen (det är inte säkert att den försvinner helt, men den minskar kraftigt) och dels allvarligheten i sjukdomen hos de som ändå drabbas även om de är vaccinerade (exempel från Israel som sett väldigt positiva resultat från vaccinationerna). FoHM vidhåller att de hoppas att 70 % av den vuxna svenska befolkningen ( = alla som vill) ska vara vaccinerad innan midsommar. Lägg på det till sommareffekten då viruset verkar lugna ner sig. Om detta hade varit det enda att ta hänsyn till så borde saker kunna vara normala i sommar/höst.

Det mörka molnet är mutationer som delvis eller helt går runt det immunsvar som vaccinen skapar. Alla mutationer är inte sådana (t.ex. den "brittiska" som både är mer smittsam och troligtvis något mer dödlig, de 50 % och 30 % du skrev om, men där vaccinet tar ner både smittsamhet och dödlighet kraftigt), men de mutationer som i media kallas de "sydafrikanska" samt "brasilianska" varianterna innehåller en mutation som förenklat verkar halvera vaccinens effekt. Det är inte heller omöjligt att de muterar vidare och helt kringår vaccinen. Då missar man det positiva i stycket ovan.

Men som svar på det har vaccinföretagen (åtmintone för en typ av vaccin, mRNA, som produceras av Pfizer och Moderna) meddelat att de snabbt kan ställa om sina vaccin för att ta hänsyn till dessa och framtida varianter. Man behöver alltså inte ett helt nytt års utveckling, snarare några veckor. Problemet är däremot att man måste vaccinera om befolkningen i ett sådant läge.

Så det som avgör det hela är hur det går i kampen mellan vaccinering och virusmutationerna. "Orginal"-Corona kommer vi ha slagit framåt sommaren. Mutationerna lär ta längre tid innan de är under kontroll, och det kan säkert dyka upp epidemier med nya varianter under flera år framåt, dock troligtvis inte så allvaraliga som det var under 2020. Men med ett välfungerande system för utveckling och distribution av vaccinen bör vi kunna återgå till åtminstone de flesta av de saker vi anser är "normalt" framåt sommaren/hösten. Värre är det tyvärr för världens fattigare länder som lär få leva med detta ett bra tag.
Senast redigerad av zorigo 2021-01-30 kl. 21:26.
Citera
2021-01-30, 21:22
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Vaccinet verkar funka som tänkt iallafall

Extremt få israeler som fått vaccin utvecklar covid-19
Endast 0,04 procent av de som fått dubbla doser av Pfizers och Biontechs coronavaccin har efter en vecka utvecklat covid-19, rapporterar Times of Israel med hänvisning till siffror från landets hälsomyndighet.

Av totalt 715 425 vaccinerade har endast 317 personer konstaterats ha virusinfektionen.

Omni.se

Tio covidsmittade på vårdboende trots två vaccindoser
UPPDATERAD 2021-01-28 PUBLICERAD 2021-01-27
https://www.dn.se/sverige/tio-covidsmittade-pa-vardboende-trots-tva-vaccindoser/

Så då blir frågan?! Tror vi på DN el. Omni...................................
Citera
2021-01-30, 21:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Vaccinet verkar funka som tänkt iallafall

Extremt få israeler som fått vaccin utvecklar covid-19
Endast 0,04 procent av de som fått dubbla doser av Pfizers och Biontechs coronavaccin har efter en vecka utvecklat covid-19, rapporterar Times of Israel med hänvisning till siffror från landets hälsomyndighet.

Av totalt 715 425 vaccinerade har endast 317 personer konstaterats ha virusinfektionen.

Omni.se

Mycket goda nyheter. Har goda förhoppningar på att immuniteten ska sitta i lång tid också.
Citera
2021-01-30, 21:34
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
https://www.dn.se/sverige/tio-covidsmittade-pa-vardboende-trots-tva-vaccindoser/

Positiva prov, inte sjuka.

Jag läste artikeln innan den låstes, du hänvisar ju till en gammal nyhet. Men jag antar att rubriken är något som passar din världsbild så du kommer att spamma den.

Med tanke på att CFR bland de som bor på äldreboende är ca 20% så är dessa 10 inte sjuka då de som ändå uppvisat symptom hade mkt milda.
Citera
2021-01-30, 21:38
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Människan har utvecklats och överlevt just bara för att vi samarbetade och tog hand om varandra.
Det har varit ett vinnande koncept och det finns ingen anledning att sluta med det, särskilt inte om vi vill slå ner en pandemi.

Vart finns bevisen på en pandemi? Ingenstans, eller hur?

Att ta hand om varandra är inte möjligt om man är död, så logiskt har jag rätt alltså. 1. Överlev själv, det har högsta prioritet, eftersom det möjliggör 2. I mån av kraft. överflöd och välvilja, ta hand om andra.
Citera
2021-01-30, 21:47
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det förstår jag.
Men siffran 0,04% betyder ingenting om jag inte vet vilken procent som får smittan utan vaccinet.
Om man skulle ha en siffra på hur många som blev smittade utan att ha fått vaccin - låt oss säga 0,05%. Skulle då siffran 0,04% kännas som en stor framgång?
Hatar att vara en alarmist men det är ungefär 0,035% som får smittan på en vecka i Israel så skillnaden är ju inte enorm.
Citera
2021-01-30, 21:51
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Positiva prov, inte sjuka.

Jag läste artikeln innan den låstes, du hänvisar ju till en gammal nyhet. Men jag antar att rubriken är något som passar din världsbild så du kommer att spamma den.

Med tanke på att CFR bland de som bor på äldreboende är ca 20% så är dessa 10 inte sjuka då de som ändå uppvisat symptom hade mkt milda.

Eftersom du ville ha döda av vaccin i EU........

EudraVigilance for TOZINAMERAN (Pfizer) (up to 23/01/2021)
https://dap.ema.europa.eu/analytics/saw.dll?PortalPages&PortalPath=%2Fshared%2FPHV%20D AP%2F_portal%2FDAP&Action=Navigate&P0=1&P1=eq&P2=% 22Line%20Listing%20Objects%22.%22Substance%20High% 20Level%20Code%22&P3=1+42325700

Nervous system disorders: 25 dödsfall
Vascular disorders: 11 Dödsfall
Respiratory, thoracic and mediastinal disorders: 42 dödsfall
Renal and urinary disorders: 8 dödsfall
Metabolism and nutrition disorders: 9 dödsfall
Injury, poisoning and procedural complications: 8 dödsfall
Infections and infestations: 34 dödsfall
Immune system disorders: 3 dödsfall
General disorders and administration site conditions: 173 dödsfall
Gastrointestinal disorders: 21 dödsfall
Congenital, familial and genetic disorders: 1 dödsfall
Cardiac disorders: 63 dödsfall
Blood and lymphatic system disorders: 6 dödsfall

Ovanpå det så är det 1000 tals biverknings-anmälningar . Dödsfallen kommer öka då det fortfarande
är betydligt fler allvarligt sjuka än redan döda i databasen.

Titta under fliken: "Number of Individual Cases for a selected Reaction"
Citera
2021-01-30, 21:53
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Eftersom du ville ha döda av vaccin i EU........

EudraVigilance for TOZINAMERAN (Pfizer) (up to 23/01/2021)
https://dap.ema.europa.eu/analytics/saw.dll?PortalPages&PortalPath=%2Fshared%2FPHV%20D AP%2F_portal%2FDAP&Action=Navigate&P0=1&P1=eq&P2=% 22Line%20Listing%20Objects%22.%22Substance%20High% 20Level%20Code%22&P3=1+42325700

Nervous system disorders: 25 dödsfall
Vascular disorders: 11 Dödsfall
Respiratory, thoracic and mediastinal disorders: 42 dödsfall
Renal and urinary disorders: 8 dödsfall
Metabolism and nutrition disorders: 9 dödsfall
Injury, poisoning and procedural complications: 8 dödsfall
Infections and infestations: 34 dödsfall
Immune system disorders: 3 dödsfall
General disorders and administration site conditions: 173 dödsfall
Gastrointestinal disorders: 21 dödsfall
Congenital, familial and genetic disorders: 1 dödsfall
Cardiac disorders: 63 dödsfall
Blood and lymphatic system disorders: 6 dödsfall

Ovanpå det så är det 1000 tals biverknings-anmälningar . Dödsfallen kommer öka då det fortfarande
är betydligt fler allvarligt sjuka än redan döda i databasen.

Titta under fliken: "Number of Individual Cases for a selected Reaction"
Din första mening "döda av vaccin" avslöjar ju direkt att du inte går att ta på allvar och är en tomte. Hur många som inte fått vaccin har dött under samma tidsperiod och av vad?
Tror du att vaccin ska bota alla sjukdomar som finns?
Citera
2021-01-30, 21:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Kan kanske finnas sköra individer med nedsatt immunförsvar på boendena som svarar långsamt eller sämre på vaccin? För kort tid mellan vaccin o smitta?

Vi får väl se vad utredningen kommer fram till.

Israelerna har bättre statistiskt underlag iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in