Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
De som staten eller kommunen utfärdar på allmän mark kallas "felparkeringsavgift", det är nog närmast för att visa att det inte är straff för en kriminell handling det rör sig om. "Parkeringsböter" finns inte i Sverige.
Heter så bland "svensson", om du mot förmodan skulle ha missat.
"Kontrollavgift" antar jag är ett framkrystat namn.
-En avgift torde gå att kräva bevis på vad den egentliga "kontrollen" egentligen kostar, för att kontrollera felparkeringen i fråga? Finns detta prövat i högsta rättsinstans?
Teoretiskt sett, torde väl "parkeringsbolagens vinster" kunna gå att återkräva av alla som råkat på "kontrollavgift", eftersom kontrollen alltså inte "kostat så mycket"? -Om det framgår vad jag syftar på/menar..
En avgift borde väl vara "självbekostande", dvs. ett "nollsummespel", alltså gå "plus-minus-noll"?
-Fan, det var länge sedan jag läste på universitetet, kan givetvis minnas fel gällande detta!
Vill för övrigt minnas att det på 1960-talet hette "parkeringsbot", som utfärdades av konstapel, men jag kan givetvis minnas fel. Minns du bättre?
"Bot" kan majestät "klassiskt" utfärda enligt eget tycke. Klassiskt sett alltså, men genom Magna Charta, parlamentarismen genom årens lopp etc. har detta också blivit noga reglerat. By the way.
Men antagligen därför man "hittat på" ordet "kontrollavgift", då det enbart är staten som kan utfärda böter. (Inte privata företag).
[spoiler]En grej jag retar mig lite på, "han fick betala en böter" står det ibland i pressen. Singularis: BOT, pluralis böter! För bövelen![spoiler]