2021-01-27, 01:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
900 i ansökningsavgift (2800 för vanliga mål). Sedan kan vissa andra kostnader tillkomma.

Syftade snarare på motståndarens (motpartens) advokatkostnader som förloraren oftast får bekosta. Sådant kostar exponentiellt mer i vanliga fall än enstaka tusenlapp.

Men i tråden anser jag det vara kört för TS. Han/hon har inget att komma vidare med. Bara att betala kontrollavgiften.

-Knepigt namn egentligen; "kontrollavgift", låter framkrystat/påhittat på en kafferast för att det inte får heta "bot" eftersom det inte är staten som utfärdar den?
Citera
2021-01-27, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Syftade snarare på motståndarens (motpartens) advokatkostnader som förloraren oftast får bekosta. Sådant kostar exponentiellt mer i vanliga fall än enstaka tusenlapp.

Men i tråden anser jag det vara kört för TS. Han/hon har inget att komma vidare med. Bara att betala kontrollavgiften.

-Knepigt namn egentligen; "kontrollavgift", låter framkrystat/påhittat på en kafferast för att det inte får heta "bot" eftersom det inte är staten som utfärdar den?
De som staten eller kommunen utfärdar på allmän mark kallas "felparkeringsavgift", det är nog närmast för att visa att det inte är straff för en kriminell handling det rör sig om. "Parkeringsböter" finns inte i Sverige.
Citera
2021-01-27, 02:06
Medlem
Samizdats avatar
Tråden "Måste kontrollavgift ("p-böter") vara korrekt ifylld för att vara giltig?" infogad.
/Moderator
Citera
2021-01-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Jodå, det har hänt att jag med framgång bestridit fakturor. Men kontrollavgifter är något annat än en faktura. P-bolagen har absolut makt och du kan visserligen överklaga en gång och hoppas på ett mirakel. Men efter att de behandlat din första överklagan är det stopp och deras beslut gäller. Sverige är inte som USA där man kan stämma allt och alla hursomhelst. Nu har jag inte kollat upp hur jag kan gå vidare eftersom jag förstått att jag inte kan vinna. Att jag anser att lapparna ska vara helt korrekta hjälper inte långt. När jag blir diktator i det här landet så blir en av mina första åtgärder att se till att kontrollavgifter måste vara helt hundraprocentigt korrekt utskrivna för att vara giltiga. Annars blir det omskolningsläger för ansvariga....

Sådärja, hårda fakta och raka besked, till stor nackdel för mig! Tack för info. Inser nu att jag är ute i ogjort väder och får bita i det sura gräset. Min allmänna rättsuppfattning och mina marginella kunskaper om juridik och formaliteter är felaktig. Kontrollavgifter behöver inte vara helt korrekta, bara hyfsat okej. Det blir till att slanta upp.

Här var det inte många rätt...
En kontrollavgift är en civilställd fordran mot parkören som markägaren eller den som representerar markägaren ställer upp när parkören har brutit mot det avtal som ingås vid parkering med sin bil på markägarens mark. Det är en FAKTURA som du snällt och tydligt kan skriva BESTRIDES på och skicka in i sin helhet till den det berör. Då är det upp till markägaren eller dess representant att stämma dig i tinget för att få ut ersättning för fordran.

Bara skriv bestrides och skicka in, eller skriv ett mail med ärendenummer och BESTRIDES.

Är det däremot en parkeringsanmärkning på kommunal gatumark, ja då är det en annan femma. Det är då ett myndighetsbeslut som måste betalas in och sedan överklagas till polismyndigheten.
Citera
2021-01-27, 13:57
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Då är det upp till markägaren eller dess representant att stämma dig

Dock får man tänka på att det troligtvis finns foto m.m. så att bestrida lär inte vinna så mycket om man inte är säker på sin sak, att man verkligen stått på annan plats än vad som är angiven och det inte var i strid med P-reglerna.
Citera
2021-01-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Dock får man tänka på att det troligtvis finns foto m.m. så att bestrida lär inte vinna så mycket om man inte är säker på sin sak, att man verkligen stått på annan plats än vad som är angiven och det inte var i strid med P-reglerna.

Givetvis måste du veta om vad du kan bestrida när du bestrider. Ofta finns det väldigt mycket man kan gå på och det kostar inte mer än några hundringar extra, men det kostar P-polaget flera tusen extra.
Citera
2021-01-27, 16:02
Medlem
Citat:
Vid anmälan bedöms ärendets status, bilar utan skyltar är ofta stulna eller så finns tillkortakommanden som någon vill dölja.

Chassinummer är placerat så att det syns utifrån via vindrutan, det har funnits på de flesta bilar de senaste 20 åren. Vissa är dessutom så anbringade att det krävs demontering av rutan för åtkomst eller för att dölja, andra kan man komma åt det inifrån, ofta kan något papper glida ned av misstag, men för den som så önskar kan det givetvis nyttjas för att göra skylten i rutan oläslig utifrån.

OK! Lyckligtvis kör jag en bil som är äldre än 20 år. I övrigt tror jag man har gott om tid att fly "brottsplatsen" innan länsman kommer...om dom öht kommer.
Citera
2021-01-28, 22:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
De som staten eller kommunen utfärdar på allmän mark kallas "felparkeringsavgift", det är nog närmast för att visa att det inte är straff för en kriminell handling det rör sig om. "Parkeringsböter" finns inte i Sverige.

Heter så bland "svensson", om du mot förmodan skulle ha missat.

"Kontrollavgift" antar jag är ett framkrystat namn.
-En avgift torde gå att kräva bevis på vad den egentliga "kontrollen" egentligen kostar, för att kontrollera felparkeringen i fråga? Finns detta prövat i högsta rättsinstans?

Teoretiskt sett, torde väl "parkeringsbolagens vinster" kunna gå att återkräva av alla som råkat på "kontrollavgift", eftersom kontrollen alltså inte "kostat så mycket"? -Om det framgår vad jag syftar på/menar..

En avgift borde väl vara "självbekostande", dvs. ett "nollsummespel", alltså gå "plus-minus-noll"?
-Fan, det var länge sedan jag läste på universitetet, kan givetvis minnas fel gällande detta!

Vill för övrigt minnas att det på 1960-talet hette "parkeringsbot", som utfärdades av konstapel, men jag kan givetvis minnas fel. Minns du bättre?

"Bot" kan majestät "klassiskt" utfärda enligt eget tycke. Klassiskt sett alltså, men genom Magna Charta, parlamentarismen genom årens lopp etc. har detta också blivit noga reglerat. By the way.

Men antagligen därför man "hittat på" ordet "kontrollavgift", då det enbart är staten som kan utfärda böter. (Inte privata företag).
[spoiler]En grej jag retar mig lite på, "han fick betala en böter" står det ibland i pressen. Singularis: BOT, pluralis böter! För bövelen![spoiler]
Citera
2021-01-28, 22:37
Medlem
Citat:
Heter så bland "svensson", om du mot förmodan skulle ha missat.

Knappast missat, men det bör undvikas som beteckning eftersom det då innefattar såväl kontrollavgifter som felparkeringsavgifter, dessa regleras av olika lagar, därför ofta väsentligt att veta vilken av dessa som varit aktuell, "p-böter" är som sagt oegentligt begrepp.

"Kontrollavgift" antar jag är ett framkrystat namn.

Det är vad det kallas i lagtexten.

-En avgift torde gå att kräva bevis på vad den egentliga "kontrollen" egentligen kostar, för att kontrollera felparkeringen i fråga? Finns detta prövat i högsta rättsinstans?

Nej, inte alls möjligt. Avgifterna fastställs av respektive kommun och är vad fastighetsägaren har rätt att påföra vid olovlig parkering på tomtmark, denna rätt överlåts oftast till ett parkeringsbolag.

Teoretiskt sett, torde väl "parkeringsbolagens vinster" kunna gå att återkräva av alla som råkat på "kontrollavgift", eftersom kontrollen alltså inte "kostat så mycket"? -Om det framgår vad jag syftar på/menar..

Vad kontrollen kostar är som framgår av ovanstående egalt.

En avgift borde väl vara "självbekostande", dvs. ett "nollsummespel", alltså gå "plus-minus-noll"?
-Fan, det var länge sedan jag läste på universitetet, kan givetvis minnas fel gällande detta!

Vill för övrigt minnas att det på 1960-talet hette "parkeringsbot", som utfärdades av konstapel, men jag kan givetvis minnas fel. Minns du bättre?

Visst, men nya lagar har tagit över. Poliskonstaplar har fortfarande rätt att hantera felparkerade bilar, men endast på offentligrättsligt område, och det är även då en avgift, inga böter.

"Bot" kan majestät "klassiskt" utfärda enligt eget tycke. Klassiskt sett alltså, men genom Magna Charta, parlamentarismen genom årens lopp etc. har detta också blivit noga reglerat. By the way.

Men antagligen därför man "hittat på" ordet "kontrollavgift", då det enbart är staten som kan utfärda böter. (Inte privata företag).
[spoiler]En grej jag retar mig lite på, "han fick betala en böter" står det ibland i pressen. Singularis: BOT, pluralis böter! För bövelen![spoiler]

Mina svar och kommentarer i kursiv stil inflikad i kraftfoders text ovan.
Citera
2021-01-28, 22:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Mina svar och kommentarer i kursiv stil inflikad i kraftfoders text ovan.

Blev det fel på citatfunktionen?
-Kan korrigera om så är fallet.
Citera
2021-01-28, 22:53
Medlem
Citat:
Blev det fel på citatfunktionen?
-Kan korrigera om så är fallet.
Nej, försökte få delsvar att hamna i samband med det som du skrivit.

Bättre att samla allt på slutet?

Här mina svar för sig:

Knappast missat uttrycket p-böter, men det bör undvikas som beteckning eftersom det då innefattar såväl kontrollavgifter som felparkeringsavgifter, dessa regleras av olika lagar, därför ofta väsentligt att veta vilken av dessa som varit aktuell, "p-böter" är som sagt oegentligt begrepp.

Nej, inte alls möjligt att jämföra med kontrollkostnader. Avgifterna fastställs av respektive kommun och är vad fastighetsägaren har rätt att påföra vid olovlig parkering på tomtmark, denna rätt överlåts oftast till ett parkeringsbolag. Vad kontrollen kostar är som framgår av ovanstående egalt.

Visst har det funnits parkeringsböter, men nya lagar har tagit över. Poliskonstaplar har fortfarande rätt att hantera felparkerade bilar, men endast på offentligrättsligt område, och det är även då en avgift, inga böter.
Senast redigerad av Nordiad 2021-01-28 kl. 22:57.
Citera
2021-01-30, 13:24
Medlem
Insperatuss avatar
Jag parkerade på ett ställe i Sthlm idag där man får stå 2 timmar gratis. Jag orkade inte krånga, för jag visste inte hur länge jag skulle stanna, så jag använde angiven parkeringsapp och betalade löpande tills jag kom tillbaks. Hade fått en bot på 450:- för att "P-skiva saknas". Men jag har ju betalt? har digitalt kvitto på det. Denna böter bör jag väl rimligen inte behöva betala? eller ska man ha både P-skiva och biljett?!
Senast redigerad av Insperatus 2021-01-30 kl. 13:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in