2021-01-30, 11:35
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, det är ett vektorvaccin. Men sådana har åtminstone använts förr. Och de är inte inne och rotar i vår proteinsyntes. Helst hade jag velat ha det kinesiska (vet inte om båda deras är byggda på samma princip), det/de som innehåller riktiga, förslöade coronavirus. DET är i alla fall den traditionella vaccinframställningsmetoden. Men EU kommer aldrig att köpa från Kina heller, av politiska skäl.

Vet ej. Men man är i alla fall medveten om att man är en försöksperson, i vanliga fall. Jag tror att många som tar dessa vacciner, inte fattar att de är försökskaniner.

Nu är jag jättedålig på vaccin men fattade som att den "sträng" man sprutar in i cellen försvinner så fort den lärt cellen att tillverka spikeprotein som sen kroppen tillverkar antikroppar emot. Vad har du så emot rma vacciner? De garanterar ju att resterna av det som "programmerar" cellen försvinner direkt efter (några dagar tyckte jag Matti Sällberg sa?).
Citera
2021-01-30, 11:37
Medlem
Surtrutens avatar
Clush covid-projekt i Uppsala.
https://www.uu.se/forskning/projekt/crush-covid/
*Vi försöker utveckla metoder som kan byggas in i smittspårningen för att man i realtid ska kunna flagga för sekvensering. Vi har till exempel en del fall där personer insjuknat en andra gång på kort tid, då vill vi undersöka vad som ligger bakom – om det är en ny virusvariant eller om det är något som legat kvar latent, säger Mats Martinell, medicinskt ledningsansvarig för smittspårningen i Uppsala och driver Crush Covid tillsammans med epidemiologen Tove Fall.
https://www.svd.se/jagar-nya-virusvarianter--planerar-specialstyrka

Läser man papperstidningen framgår det att det finns ett 15-tal personer som smittats en andra gång i Uppsala de senaste veckorna.
Fortfarande oklart hur/varför, de väntar på svar från sekvensering.
Citera
2021-01-30, 11:38
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nu pratar du om barn från välutbildade/välfungerande familjer.
Tyvärr är dessa inte i majoritet.
Många jävla barn behöver sina 10 år i grundskolan för att överhuvudtaget förberedas på någon mer avancerad utbildning.

Nej, de som inte klarar att läsa skolböckerna på eget initiativ innan de börjar gymnasiet kommer inte att klara någon avancerad utbildning. Skolans främsta uppgift rent utbildningsmässigt är att lära ungarna hantera andra människor, d.v.s fungera i grupp, ge dem social kompetens osv. Se den utmärkta filmen "Captain Fantastic" som förmedlar det på ett lättbegripligt sätt.
Citera
2021-01-30, 11:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
"Uteblivna utbildningen" hahahaha. Har du någon utbildning öht om du tror att barn är i skolan för att få utbildning? Man lär sig fan mer på en månad på universitetet än vad man lär sig på ett år i grundskolan. Att tänka att barn inte kan återhämta två år som de gått på distans när de mognat lite är patetiskt.

Spelar ingen roll vad du tycker om det. Miljontals ungar i världen halkar just nu efter i plugget. Dessa kommer därmed gå längre i skolan än vad de skulle ha gjort under ”normala” förhållanden och kommer därmed ut senare på arbetsmarknaden. Om du inte fattar att denna framtida skuld växer för varje dag som går har du inte fattat nånting.
Citera
2021-01-30, 11:43
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nu är jag jättedålig på vaccin men fattade som att den "sträng" man sprutar in i cellen försvinner så fort den lärt cellen att tillverka spikeprotein som sen kroppen tillverkar antikroppar emot. Vad har du så emot rma vacciner? De garanterar ju att resterna av det som "programmerar" cellen försvinner direkt efter (några dagar tyckte jag Matti Sällberg sa?).

Fast frågan är om man kan garantera det, så fort? Det kan fortfarande finnas processer och samband i cellen och kroppen, som vi inte känner till. Allt är inte utforskat än. Som blir förstörda av det här.
Citera
2021-01-30, 11:50
Medlem
Har vi nya siffror ifrån Israel? Absolut viktigaste landet tillsammans med Storbritannien att hålla koll på.

Israel har ju vaccinerat snart halva befolkningen och britterna är runt 15%....

Borde ju synas en märkbar skillnad med tanke på att dom hållt på ett tag. Vissa fick ju doserna redan i december.
Citera
2021-01-30, 11:52
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Har vi nya siffror ifrån Israel? Absolut viktigaste landet tillsammans med Storbritannien att hålla koll på.

Israel har ju vaccinerat snart halva befolkningen och britterna är runt 15%....

Borde ju synas en märkbar skillnad med tanke på att dom hållt på ett tag. Vissa fick ju doserna redan i december.

Kom bara ihåg att det är första dosen som givits till dryga 50%. Tror bara att runt 15% fått dos 2.
Enligt de första rapporterna så hade antalet inläggningar i den vaccinerade gruppen minskat med 60% några veckor efter dos 1.
Citera
2021-01-30, 11:53
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
"Uteblivna utbildningen" hahahaha. Har du någon utbildning öht om du tror att barn är i skolan för att få utbildning? Man lär sig fan mer på en månad på universitetet än vad man lär sig på ett år i grundskolan. Att tänka att barn inte kan återhämta två år som de gått på distans när de mognat lite är patetiskt.

Det är också patetiskt att som vuxen? Man vara så livrädd för detta virus som du är.

Det är också patetisk att dammsuga internet på alla negativa effekter och sen basunera ut dom utan källkritik som du/ni gör.

Det också patetiskt att in absurdum hävda att sverige hanterat detta sämst i världen när vi uppenbarligen inte gjort det.
Citera
2021-01-30, 11:58
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det också patetiskt att in absurdum hävda att sverige hanterat detta sämst i världen när vi uppenbarligen inte gjort det.

Jag har aldrig hävdat att Sverige är sämst, jag har dock hävdat att Sverige och Spanien är bland de sämsta i världen. Vilket är sant på nästan alla mått. Sen väljer jag att ha en hög ribba överlag, jag tycker inte att Sverige skall vara medelmåttigt. När jag växte upp var Sverige i det absoluta toppskiktet när det gäller ex. välstånd. Jag var van av att jämföras med de främsta länderna och om Sverige gjorde något fel så jämförde man sig inte med Somalia eller Sovjetunionen utan de länder som gjort bättre ifrån sig.
Citera
2021-01-30, 11:59
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Spelar ingen roll vad du tycker om det. Miljontals ungar i världen halkar just nu efter i plugget. Dessa kommer därmed gå längre i skolan än vad de skulle ha gjort under ”normala” förhållanden och kommer därmed ut senare på arbetsmarknaden. Om du inte fattar att denna framtida skuld växer för varje dag som går har du inte fattat nånting.

Hur tror du ungar vars föräldrar utvecklar psykiatriska problem till följd av covid kommer prestera i livet och vad har det för konsekvenser för samhället?
Citera
2021-01-30, 12:09
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det kan hända att Svenska Dagbladet senare bestämmer sig för att låsa artikeln.

Jag har valt ut några citat ur Svenska Dagbladets artikel:
Moskva erbjuder EU ryska vaccinet Sputnik V

Ryssland vill leverera 100 miljoner doser av det ryska vaccinet Sputnik V som över 1,5 miljoner ryssar redan har vaccineras med. Förutsatt att det godkänns av Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA.

BONN Mitt uppe i den eskalerande vaccinstriden mellan EU och läkemedelsbolagen placerar Moskva sin offert som en utväg ur bristande tillgång på vaccin. Detta sedan Astra Zeneca och Biontech-Pfizer aviserat strypta leveranser.
...
Sedan dess har testperioden avslutats och effektiviteten bedöms ligga på över 90 procent och därmed högre än Astra Zenecas vaccin, enligt Ryssland nationella forskningscentrum för epidemiologi och mikrobiologi Gamaleya.

Sputnik V används även i Argentina där en kvarts miljon människor har vaccinerats. Det har även sålts till Kazakstan, Turkmenistan, Bolivia, Serbien och Venezuela.

Som enda EU-land har Ungern godkänt Sputnik V i en nationell nödtillåtelse som gäller i sex månader.
...
Tysklands förbundskansler Angela Merkel har tidigare erbjudit Ryssland stöd för att lansera Sputnik V, förutsatt ett godkännande från EMA.
Den höga effektiviteten borde göra Sputnik-vaccinet till ett attraktivt val. Pfizers och Modernas vacciner har förvisso ännu högre effektivitet, men dom vaccinerna är besvärliga att transportera, förvara och hantera.

Jag noterar att Ryssland inte har förmått att vaccinera mer än 1,5 miljoner av sin egen befolkning, vilket är en besvikelse.

Ryssland kanske behöver exportprodukter, men Europeiska Unionen har ännu mer desperat behov av vaccin.

Modernas vaccin är inte alls besvärligt
Citera
2021-01-30, 12:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Obehaglig berättelse hur andra vågen med b117 upplevs på ett sjukhus.

"And they're a lot younger - in the first wave, sorry, I remember thinking that could be mum. That could be my aunt. And now I'm thinking that could be me. That could be my brother, my boyfriend.

"We've lost people in their 30s, in their 40s. It's heart-breaking."

https://news.sky.com/story/covid-19-people-in-their-30s-are-dying-exhausted-itu-staff-reveal-brutal-truths-from-covid-front-lin e-12202763
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in