2021-01-29, 14:25
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
I Filipstad har kommunen öppnat en stand by-lista för vaccindoser som blivit över i samband med vaccinationer mot covid-19, rapporterar SVT Nyheter Värmland.

Vaccinationsdoserna riskerar nämligen att bli förstörda om de inte används.

Listan är öppen för alla som är 70 år eller äldre.

– Vi har fått ett väldigt fint gensvar, säger Catrin Marcell, kanslichef Filipstads kommun till SVT.

Källa: Aftonbladet livefeed

Bra Filipstad. Detta borde vara standard vid alla vaccinationsställen.
Citera
2021-01-29, 14:27
Medlem
Otroligs avatar
Johnson & Johnson verkar uppge 66% effektivitet mot viruset. Om det stämmer något av en besvikelse med tanke på bruset man hört i veckan. Men definitivt användbart i alla fall och fördelen att det är en dos.

EDIT: Verkar vara en sammanvägning. Det som gäller är 72% i USA och 52% för SA.
Senast redigerad av Otrolig 2021-01-29 kl. 14:29.
Citera
2021-01-29, 14:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Min lösning sa jag redan i mars. Hade myndigheterna gjort som jag hade gjort så hade vi haft det som Australien eller Singapore nu.

Och det är endast sunt förnuft. Om det börjar brinna i skogen på 2×2 kvm släcker man det direkt. Man låter inte elden sprida sig över halva landet och sen försöker släcka det.

Min lösning är att alla som tagit dessa idiotiska politiska beslut ska sitta livstid i Sibirien till att börja med.
Din lösning innebär alltså, om jag förstår dig rätt, inreseförbud och/eller karantän för alla vid inresa till Sverige.

Hur tror du det kommer att påverka Sverige ekonomiskt?
Citera
2021-01-29, 14:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Källa: Aftonbladet livefeed

Bra Filipstad. Detta borde vara standard vid alla vaccinationsställen.

Väldigt vettigt initiativ.
Vet inte om någon såg intervjun med en vårdcentral i Bohuslän häromdagen. Där satt chefen och ringde till sina äldsta patienter och erbjöd dessa de 10 eller 20 doser som blev över.
Det var ju också bra såklart, men ännu lättare om det redan finns en lista..
Citera
2021-01-29, 14:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Johnson & Johnson verkar uppge 66% effektivitet mot viruset. Om det stämmer något av en besvikelse med tanke på bruset man hört i veckan. Men definitivt användbart i alla fall och fördelen att det är en dos.

EDIT: Verkar vara en sammanvägning. Det som gäller är 72% i USA och 52% för SA.
66 % är normalt inte en besvikelse, men nu är det det eftersom det finns vaccin som ger bättre skydd.

SA-mutation och HIV är två saker som gör att effektiviteten av vaccin i SA generellt verkar vara lite sämre.

En dos är bra och även att det kan förvaras länge i kylskåp.
Citera
2021-01-29, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
66 % är normalt inte en besvikelse, men nu är det det eftersom det finns vaccin som ger bättre skydd.

SA-mutation och HIV är två saker som gör att effektiviteten av vaccin i SA generellt verkar vara lite sämre.

Absolut. Värt att nämna är också att det även reducerade sjukhusinläggningar med 100% vilket måste ses som väldigt positivt.
Senast redigerad av prrrr 2021-01-29 kl. 14:43.
Citera
2021-01-29, 14:38
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Håller med men hade nog fått höga förväntningar vilket spelade in. Uppenbart blir J&J ytterligare en viktig komponent mot vaccinet och att det bara är en dos kommer snabba på immuniseringen av populationer.

EDIT: Som ovan nämnt också, inga inläggningar med J&J. Bra!
Citera
2021-01-29, 14:38
Medlem
Sådär ja nu syns antal smittade och inlagda även i de inrapporterade dödssiffrorna! From nu slipper vi 3- siffriga dödstal!
Vad tror ni om en sk tredje våg?
Citera
2021-01-29, 14:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Sådär ja nu syns antal smittade och inlagda även i de inrapporterade dödssiffrorna! From nu slipper vi 3- siffriga dödstal!

Den kommer. Det är jag tämligen säker på.
Frågan är hur hög den blir och när den startar.
Och hur vidriga mutationerna egentligen är..
Citera
2021-01-29, 14:40
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto

Jag tror inte det behöver inträffa enbart pga "naturens gång" att kurvan följer influensa vilket skulle innebära en uppgång typ nu.

Men vi behöver fortsätta med distansen, annars kan det bli en uppgång.
Citera
2021-01-29, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
AstaZenicas vaccin är nu godkänt i EU, dock garanterar man inte effektiviteten för +65 åringar.

Så då kommer vi att börja vaccinera även allmänheten snart. Parallellt med 70+ (blir väl 65+ nu kan man misstänka).

Om det nu kommer några vaccindoser till Sverige, de verkar ju ha problem att leverera...
Citera
2021-01-29, 14:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är det någon skillnad mot för några veckor sedan? Enligt mina källor har det sett likadant sedan maj förra året.
Enorm skillnad i beteende senaste veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in