2021-01-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vad återstår då mer än pajkastning?

Du undrar alltså om komplementet till "konkretisera vad som saknas i universum" är "pajkastning"?

Och du vidhåller att för bli klokare kring den traditionella/intuitiva fria viljan, så behöver vi konkretisera vad som saknas i universum?

Två frågor.
Citera
2021-01-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jojo. Men det har väl inget teoretiskt värde tänker jag? För trådens användning, så TM räcker?
Svårt att svara på innan någon beskrivit vad en FWM har som en TM saknar. Om den enda skillnaden är något som en QTM har (slump?) så räcker det inte att jämföra med en TM.
Citera
2021-01-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Du undrar alltså om komplementet till "konkretisera vad som saknas i universum" är "pajkastning"?

Och du vidhåller att för bli klokare kring den traditionella/intuitiva fria viljan, så behöver vi konkretisera vad som saknas i universum?

Två frågor.
Framgår det inte av trådens hittills låga nivå att vi behöver vara mer konkreta för att inte tala över huvudet på varandra? Om du påstår att fri vilja inte finns, hur testar jag då ditt påstående? Om du inte konkretiserar detta så kan jag aldrig förstå vad du anser inte finns.
Citera
2021-01-29, 12:40
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Framgår det inte av trådens hittills låga nivå att vi behöver vara mer konkreta för att inte tala över huvudet på varandra? Om du påstår att fri vilja inte finns, hur testar jag då ditt påstående? Om du inte konkretiserar detta så kan jag aldrig förstå vad du anser inte finns.

Normalt brukar det fungera så att den som påstår att något finns bör kunna belägga det.
Citera
2021-01-29, 12:42
Medlem
Citat:

Som jag beskrivit ett otal gånger...

Ett sätt är att du börjar försöka definiera fri vilja, då märker du att du antingen kommer fram till motsägelser, eller till en definition som inte är meningsfull i relation till den traditionella/intuitiva fria viljan.

Blir det konkret nog att börja med? Eller behöver du fortfarande konkretisera allt som saknas i universum?

Ps. Och som kuriosa, att se på problemlösning som "konkretisera vad som saknas i universum" vs "pajkastning" är nog det coolaste exempel på svart/vitt-tänkade jag stött på.
Senast redigerad av FlamRed 2021-01-29 kl. 12:51.
Citera
2021-01-29, 12:43
Medlem
Citat:
Svårt att svara på innan någon beskrivit vad en FWM har som en TM saknar. Om den enda skillnaden är något som en QTM har (slump?) så räcker det inte att jämföra med en TM.
Ah, så en QTM skiljer sig på något fundamentalt sätt utöver prestanda? Så output(TM) < output(QTM)?
Citera
2021-01-29, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Ah, så en QTM skiljer sig på något fundamentalt sätt utöver prestanda? Så output(TM) < output(QTM)?
Så som David Deutsch definierar en QTM vs TM så är det så.

En vanlig bordsdator är dock ingen TM eftersom den har mängder av slumpmässigt beteende som vi ingenjörer ständigt försöker bygga bort efter bästa förmåga.
Citera
2021-01-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Normalt brukar det fungera så att den som påstår att något finns bör kunna belägga det.
Jag visade mina belägg för dig senast igår. Vad finns det för värde i att diskutera med någon som varken minns eller förstår vad man svarar?
Citera
2021-01-29, 13:01
Medlem
Citat:
Jag visade mina belägg för dig senast igår. Vad finns det för värde i att diskutera med någon som varken minns eller förstår vad man svarar?

I vilket inlägg?
Citera
2021-01-29, 13:01
Medlem
Citat:
Så som David Deutsch definierar en QTM vs TM så är det så.
Ja okej, men då måste det finnas någon algoritm som en QTM kan köra som en TM inte kan producera samma resultat som. Finns det någonstans man kan kolla upp en lista på såna algoritmer eller dylikt, typ egenskaperna som leder till att det är så? Skulle vara intressant att förstå en sån fundamental skillnad. Det skulle väl i princip vara en encoding av det som skiljer ett klassiskt universum från ett kvantmekaniskt?

Citat:
En vanlig bordsdator är dock ingen TM eftersom den har mängder av slumpmässigt beteende som vi ingenjörer ständigt försöker bygga bort efter bästa förmåga.
Jo, säkert en intressant process, men svårt i gränsläget eftersom vi är i ett kvantmekaniskt universum, minst. Är du med på cutting edge i den processen? Bordsdatorer kanske approximerar QTMs bättre än TMs? Haha.
Citera
2021-01-29, 13:06
Medlem
Citat:

Och framförallt så har inte en bordsdator oändligt med minne, som en TM har.

Vad är det för slumpmässiga beteenden du tänker på? Att den går sönder typ?
Citera
2021-01-29, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Som jag beskrivit ett otal gånger...

Ett sätt är att du börjar försöka definiera fri vilja, då märker du att du antingen kommer fram till motsägelser, eller till en definition som inte är meningsfull i relation till den traditionella/intuitiva fria viljan.

Blir det konkret nog att börja med? Eller behöver du fortfarande konkretisera allt som saknas i universum?

Ps. Och som kuriosa, att se på problemlösning som "konkretisera vad som saknas i universum" vs "pajkastning" är nog det coolaste exempel på svart/vitt-tänkade jag stött på.
Att jag skulle komma fram till din slutsats när jag resonerar är ignoransargument. Det gör jag inte alls.

Jag tror du begår ett misstag när du utgår från att vardagslogik skulle vara uttömmande. Den bygger snarare på mönsterigenkänning där vi betraktar sådant vi vet sedan tidigare som logiskt allmängiltigt, vilket gör vardagslogiken subjektiv. Hade du levt ditt liv som fisk i medelhavet så hade du funnit det logiskt bevisat att vatten sjunker ned mot botten när det blir kallare. Hade du levt ditt liv som fisk i norra ishavet så hade du funnit det logiskt att vatten stiger upp till ytan och fryser till is när det blir kallare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in