Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Om dina handlingar är givna gör du inget val även om du upplever att du gör det. Som andra i tråden har skrivit så finns det experiment som visar att beslutet tas innan din hjärna ens är medveten om det. Du informeras då alltså om beslutet istället för att göra ett val som du upplever att du gör.
Jag är en av de "andra" som postat om Benjamin Libets intressanta och numer klassiska experimenterande i ämnet.
Du har uppenbarligen inte förstått varken experimenten eller vad som kan utläsas ur dem.
Jag som är förmögen att formulera om gamla felaktiga koncept och föreställningar förstår att 'jag' inte är någon slags metafysisk själ som styr min kropp. Jag identifierar mig med den fysiska process varur mitt 'medvetandet' emergerar, alltså den entitet vi vanligtvis brukar benämna 'kropp'. Alltså innefattar 'jag' även mitt 'undermedvetna' samt min hjärna.
Att du påstår att "experimenten visar att beslutet tas innan vår hjärna är medveten om det" är en idiotisk formulering som skvallrar om att du är lurad av cartesianska medeltidsföreställningar och inte begriper tillräckligt mycket för att utläsa några resultat ur sagda experiment.
Hjärnan fattar beslutet, det är alltså inte så att det är 'min hjärna som blir medveten om beslutet'.
Eller du kanske har belägg för att vi är immateriella själar som får beslut skickade till oss från vår hjärna?
Du som bara tror på sådant som du har belägg för, borde ju kunna visa upp dem istället för att bara låtsas veta..