2021-01-28, 16:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Varför måste ni hela tiden köra med halmgubbar, tala inte om för mig vad jag anser, utgå istället från det jag skriver utan att göra egna vantolkningar.

Vilken halmgubbe?
Citera
2021-01-28, 16:46
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vilken halmgubbe?

"Det finns två alternativ i din imaginära framtid.", varför skriver du en sådan här sak?
Citera
2021-01-28, 16:47
Medlem
Citat:
Jag säger bara att "den allmänna uppfattningen" om den fria viljan, på en nivå, är en fantasi baserad på en illusion som påverkar utfall i den fysika världen.

Ja, precis som tron på gud påverkar hur människor beter sig, så påverkar tron på fri vilja.
Citera
2021-01-28, 16:52
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
"Det finns två alternativ i din imaginära framtid.", varför skriver du en sådan här sak?

Ok, du svarde på frågan om vad ett val innebär.

Du menar att ett val innebär att man har alternativ.

Du menar, med stöd av determinism, att inga riktiga alternativ finns. Det som händer var förutbestämt. Right?

Mitt svar på det är att det finns alternativ. Men de är imaginära alternativ.
Citera
2021-01-28, 16:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Du menar, med stöd av determinism, att inga riktiga alternativ finns. Det som händer var förutbestämt. Right?

Du kan uttrycka vad du tänker men lägg inte ord i min mun som jag inte har uttalat, detta är ohyfsat.
Citera
2021-01-28, 16:54
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ja, precis som tron på gud påverkar hur människor beter sig, så påverkar tron på fri vilja.

Exaktamente, och tron på pengar t ex. Vi människor sysslar mycket med såna trosföreställningar, på gott och ont som sagt.
Citera
2021-01-28, 17:08
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du kan uttrycka vad du tänker men lägg inte ord i min mun som jag inte har uttalat, detta är ohyfsat.

Det var ju det jag gjorde så du måste ha missuppfattat något.

Kan det vara att du inte gillar att jag speglar dina argument? Det hjälper mig i dialogen för att försäkra mig om att vi båda är på samma sida. Jag hade inga andra avsikter med det.

Dessutom avslutade jag med "Right"? vilket visar att jag lämnade det öppet som fråga så att du kunde rätta mig om jag tolkat dig fel.
Senast redigerad av Flammarion 2021-01-28 kl. 17:10.
Citera
2021-01-28, 17:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det var ju det jag gjorde så du måste ha missuppfattat något.

Kan det vara att du inte gillar att jag speglar dina argument? Det hjälper mig i dialogen för att försäkra mig om att vi båda är på samma sida. Jag hade inga andra avsikter med det.

Dessutom avslutade jag med "Right"? vilket visar att jag lämnade det öppet som fråga så att du kunde rätta mig om jag tolkat dig fel.

Nej du påstår ofta att jag sagt saker jag inte sagt så sluta påstå vad jag sagt och förhåll dig till citat från mig istället.
Citera
2021-01-28, 17:41
Medlem
Citat:

Imaginär betyder just att det inte finns. Imaginär = inbillning.
Citera
2021-01-28, 18:14
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nej du påstår ofta att jag sagt saker jag inte sagt så sluta påstå vad jag sagt och förhåll dig till citat från mig istället.

Jag anser i villet fall att det finns alternativ.

Och jag argumenterar för att de alternativ som jag syftar på ligger till grund för det vi kallar beslut.

Jag anser även att de alternativ du syftar på inte existerar annat än som en fantasi.
Citera
2021-01-28, 18:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag anser i villet fall att det finns alternativ.

Och jag argumenterar för att de alternativ som jag syftar på ligger till grund för det vi kallar beslut.

Du upplever det så ja men upplevelser är inte alltid korrekta.

Citat:
Jag anser även att de alternativ du syftar på inte existerar annat än som en fantasi.

Nu är du där med en halmgubbe igen, jag har inte sagt att det finns verkliga alternativ, tvärtom de är bara en fantasi. Om du håller med mig om att de är en fantasi så är vi eniga om att någon fri vilja som kan göra val inte existerar.
Citera
2021-01-28, 18:25
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Om dina handlingar är givna gör du inget val även om du upplever att du gör det. Som andra i tråden har skrivit så finns det experiment som visar att beslutet tas innan din hjärna ens är medveten om det. Du informeras då alltså om beslutet istället för att göra ett val som du upplever att du gör.
Jag är en av de "andra" som postat om Benjamin Libets intressanta och numer klassiska experimenterande i ämnet.
Du har uppenbarligen inte förstått varken experimenten eller vad som kan utläsas ur dem.

Jag som är förmögen att formulera om gamla felaktiga koncept och föreställningar förstår att 'jag' inte är någon slags metafysisk själ som styr min kropp. Jag identifierar mig med den fysiska process varur mitt 'medvetandet' emergerar, alltså den entitet vi vanligtvis brukar benämna 'kropp'. Alltså innefattar 'jag' även mitt 'undermedvetna' samt min hjärna.

Att du påstår att "experimenten visar att beslutet tas innan vår hjärna är medveten om det" är en idiotisk formulering som skvallrar om att du är lurad av cartesianska medeltidsföreställningar och inte begriper tillräckligt mycket för att utläsa några resultat ur sagda experiment.
Hjärnan fattar beslutet, det är alltså inte så att det är 'min hjärna som blir medveten om beslutet'.

Eller du kanske har belägg för att vi är immateriella själar som får beslut skickade till oss från vår hjärna?
Du som bara tror på sådant som du har belägg för, borde ju kunna visa upp dem istället för att bara låtsas veta..
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in