2021-01-28, 16:29
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det visar hur många som vaccineras per vecka och hundra personer.
Alltså vaccinationstakten just nu, eller mer exakt de senaste sju dagarna.
En mycket viktigt uppgift för att kunna jämföra länders ambitionsnivå med varandra.
Och uppdateras i realtid avseende alla länder, antar jag då?
Citera
2021-01-28, 16:34
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Och uppdateras i realtid avseende alla länder, antar jag då?
Uppdateras löpande allt eftersom nya data kommer in. Poängen är att ändringen av takten av vaccineringen är mindre än ändringen av själva antalet vaccinerade, eftersom det flesta länder som kan klä på sig själva vaccinerar för allt vad de kan få tag i.
Därför är värdet för takten på vaccineringen inte lika känsligt för uppdateringsdag som antal vaccinerade totalt.
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag räknar med restriktioner till och med maj och sedan lättar det.

Vaccinationerna sägs ju löpa på än så länge, men det är ju lite strul med leveranserna, det är ju uppenbart just nu. Det är ju flera vaccin på väg att bli godkända så läget kommer att bli bättre vartefter. Jag tror att Sverige beställt betydligt mera vaccin än vad vi kommer att behöva så om vaccinen blir godkända så kan vi nog fortfarande räkna med den ursprungliga planen.
Alla som vill ska kunna vara vaccinerade till midsommar.

Det kan bli hetsigt att hinna med om allt för många doser skjuts på framtiden, men vartefter vårdtrycket minskar så kommer ju mera personal att kunna frigöras för att utföra vaccinationer och man under tiden bör man ju även kunna utbilda vaccinatörer.

Om vi bara får ett par månader på oss att ge allt vaccin så kommer det att krävas många hundra vaccinatörer i varje region. I Region Stockholm behövs det säkert ett par tusen vaccinatörer om schemat blir pressat.

Företagshälsovården i Stockholm har försökt komma i kontakt men regionen för att erbjuda många hundra sjuksystrars hjälp, men utan att Regionen svarat. Enligt en radiointervju i morse.

Inkompetensen, tafatthet och tunnelseende verkar spridd på många händer i den här pandemin.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Har du haft barn?
Gör de som du säger eller som du själv gör?

Kan du tänka dig att om du påstår något så dumt som att man inte ska gå in med skorna på utan ta av dem i entrén och du själv går in med skorna på så kommer dina barn också att göra så när de vill.
Menar du att svenska, vuxna medborgare är som barn?
Och att de kommer att strunta i restriktioner för att en (för de flesta okänd) gubbe missade att bära munskydd på en tom buss?
Citera
2021-01-28, 16:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det visar hur många som vaccineras per vecka och hundra personer.
Alltså vaccinationstakten just nu, eller mer exakt de senaste sju dagarna.
En mycket viktigt uppgift för att kunna jämföra länders ambitionsnivå med varandra.
Jag har lättare att se vaccinationstakten genom att titta på kurvlutningen, men det är ju i och för sig samma sak. Vill man ha ett värde så är det ju bra.

Man kan trots allt varna lite för "ditt värde" eftersom det kan se dåligt ut även om väldigt många redan är vaccinerade.
Citera
2021-01-28, 16:47
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Jag har lättare att se vaccinationstakten genom att titta på kurvlutningen, men det är ju i och för sig samma sak. Vill man ha ett värde så är det ju bra.

Man kan trots allt varna lite för "ditt värde" eftersom det kan se dåligt ut även om väldigt många redan är vaccinerade.
Det är just kurvlutningen som redovisas i uppgiften om hur många som vaccineras per vecka.....

Visst men än så länge så vaccinerar alla för fulla muggar och kanske går Israel i mål om ett par månader. Det gör inte de jämförelser vi gör nu sämre.
Citera
2021-01-28, 16:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Menar du att svenska, vuxna medborgare är som barn?
Och att de kommer att strunta i restriktioner för att en (för de flesta okänd) gubbe missade att bära munskydd på en tom buss?
Japp, jag menar att även vuxna ofta gör som andra gör.

GD på FoHM är väl inte direkt okänd längre.

Det hade varit skillnad om det varit GD för Krigsförsäkringsnämnden som åkte buss utan munskydd.
Citera
2021-01-28, 16:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är just kurvlutningen som redovisas i uppgiften om hur många som vaccineras per vecka.....

Visst men än så länge så vaccinerar alla för fulla muggar och kanske går Israel i mål om ett par månader. Det gör inte de jämförelser vi gör nu sämre.
Japp, det var ju just det jag skrev.
Vi är överens.
Citera
2021-01-28, 16:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Företagshälsovården i Stockholm har försökt komma i kontakt men regionen för att erbjuda många hundra sjuksystrars hjälp, men utan att Regionen svarat. Enligt en radiointervju i morse.

Inkompetensen, tafatthet och tunnelseende verkar spridd på många händer i den här pandemin.
Även försvaret har erbjudit sig att hjälpa till, de fick inte heller svar.
Citera
2021-01-28, 16:59
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Japp, det var ju just det jag skrev.
Vi är överens.
Nej du skrev att du skulle varna för 7-dagarsmedelvärdet för antal vaccinerade per hundra.
Citat:
Man ska inte ta med länder som är färdigt eller nästan färdigt vaccinerade i en sådan jämförelse.
Citera
2021-01-28, 17:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nej du skrev att du skulle varna för 7-dagarsmedelvärdet för antal vaccinerade per hundra.

Man ska inte ta med länder som är färdigt eller nästan färdigt vaccinerade i en sådan jämförelse.
Så därför varnade jag lite och beskrev även varför jag varnade.
Jag tycker även att varningen gäller ett land som nått 70 % färdigvaccinerat eller något annat högt värde.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-28 kl. 17:03.
Citera
2021-01-28, 17:18
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
hur ser det ut för sverige ?

hur många nya fall idag och hur många dödsfall.

kommer arbetsplatser, grundskolor,gymnasie, universitet och högskolor att öppna upp denna vt?
kommer restriktionerna att lyftas och pandemilagen sluta tillämpas?

eller kommer detta fortsätta hela året ut?
Ser i nuläget ganska bra ut eftersom alla kurvor pekar nedåt.

Här kan du få en bra bild plus dagens siffror: https://covidstatistik.se/

Tror dock att FHM och regering kommer avvakta länge med att släppa på några restriktioner eller sluta använda pandemilagen. Läget är förmodligen bräckligt och kan skjuta upp närsomhelst - de styrande har inte råd att göra fler felbedömningar och försiktighetsprincipen lär råda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in