2021-01-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Var kan man läsa om överdödlighet i olika länder?
Wiki ha speciella demografiavdelningar för alla länder. Om det ännu inte kommit upp officiella data så får man söka på resp. lands eget språk. Vissa länder är oerhört sega med att presentera data.
Citera
2021-01-28, 13:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Avstånd är inte alltid lätt att hålla. Någon kommer ikapp dig bakifrån och framifrån kommer flera grupper som går i bredd. Var ska man ta vägen? Det är den som känner starkast behov av distansering som får ge vika, flytta på sig, fly eller stanna hemma.

Gå i bredd trots att det är smalt är allmänt hos många då passerar man dem på några decimeters avstånd. Munskydd kan ju hjälpa för dem man möter är ofta invecklade i intensivt pladder glam och skratt.
Håller delvis med, man nog borde alla göra något för att följa de råd och regler som finns.

Gå i bredd utan att vika undan är alltid ett oskick och jag brukar inte vika undan heller så då blir det krock. Det som sedan händer är att de som gick i bredd slänger ur sig sura kommentarer om att jag borde se mig för. (Jag har skippat den taktiken 2020-03 och framåt för ett tag.)
Citera
2021-01-28, 13:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Wiki ha speciella demografiavdelningar för alla länder. Om det ännu inte kommit upp officiella data så får man söka på resp. lands eget språk. Vissa länder är oerhört sega med att presentera data.
Kan du hjälp mig att länka till Sverige och Grekland är du snäll.
Citera
2021-01-28, 13:04
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Alltså, jag fattar inte var alla dessa antiwaxxers kom ifrån!

Jag trodde de var ungefär lika vanliga (och samma personer) som flat-earthers.
Just nu känns det som att tråden kryllar av dom.
Även om de inte är så förskräckligt många, så är det ändå oroande med den mängden svagbegåvade i samhället.

Idioter finns det ju gott om ute i vanliga livet, men det ovanliga i detta fallet är ju att de försöker gå med andra på sina stolligheter.

Är man svagbegåvad, så räcker det väl med att man skiter i vaccinet själv och sen fixar ju Darwin resten. Förstår inte varför man vill få död på sina medmänniskor..

Du har rätt, darwinismen kommer att ta hand om de svagbegåvade!

COVID-19 MRNA VACCINE PFIZER-BIONTECH (TOZINAMERAN)
https://dap.ema.europa.eu/analytics/saw.dll?PortalPages&PortalPath=%2Fshared%2FPHV%20D AP%2F_portal%2FDAP&Action=Navigate&P0=1&P1=eq&P2=% 22Line%20Listing%20Objects%22.%22Substance%20High% 20Level%20Code%22&P3=1+42325700

Över 800st med "Blood and lympathic system disorders"
Över 6000st med "Nervous system disorders"
Över 4000st med "Musculosketal and connective tissue disorders"
Över 500st med "Psychiatric disorders"

Länge leve Darwin
Citera
2021-01-28, 13:09
Medlem
Citat:
Och du inser inte skillnaden på svinis och covid?
Det förklarar mycket..

Ett virus som infekterar och dödar vissa? Nej, jag ser ingen skillnad...

Den stora skillnaden är antalet smittade men det är ju inget som påverkar den enskilda individen i deras beslut, skulle gissa att ingen av de som avstod gjorde det på andra grunder än den personliga säkerheten då heller, hur de bedömde den kan skilja mellan personer och vad de grundade sitt beslut på men i botten ligger alltid den personliga säkerheten.

Det är ju trots allt så att när allt kommer till kritan så är det ett övervägande mellan risken att bli allvarligt sjuk/död mellan virus och vaccin som avgör för. hur gärna man än vill "ta sitt ansvar" så är det ansvaret underordnat sin egen person, man har ingen nytta av ett fungerande samhälle om man inte ingår i det...

Alltså måste risken att lämna samhället vara större av infektionen än den risken man tar med oprövade vaccin, är man inte i riskgrupp är, än så länge, risken större med vaccinet då vi inte har en aning om dess skyddseffekt på sikt så dess nytta kan vara betydligt lägre än dess biverkningar medans en infektion för den stora massan enbart är en förkylning (hur olika en sådan ändock kan slå...) så i en mycket stor grupp är det större risk med vaccinering med mRNA-vaccinen som enbart riktar in sig på en liten del av viruset än att faktiskt bli smittad.

Oavsett så var min kommentar i huvudsak rörande Er förvåning att det fanns en massa "antivaxxers" på flashback, inte något annat, Ni kan inte tänkt igenom det Ni skrev då Ni inte borde varit förvånad om Ni gjort just det...
Citera
2021-01-28, 13:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Nu vet vi mer och EN sak vi vet är att en majoritet genomgår infektion utan biverkningar eller skador alls, vissa helt utan att veta om det och att de har ett långvarigt (det är ju vad man tror då vi inte har haft smittan länge..) skydd.
Så, man får väl välja och ta den risken själv, är man villig att vaccinera sig resten av livet mot detta virus och dess kommande mutationer tills man blir så gammal att vaccinet i sig är det som aktiverar ens immunförsvar så hårt att man avlider av det så är det som tur är i ett fritt och fungerande land frivilligt att så göra, kännner man sig däremot så trygg i den fakta som framkommit i sin egen person att man tar en infektion med de risker det innebär så är även det helt fritt att göra.
Vilka är det som tror att man får ett långvarigt skydd om man varit sjuk i covid-19? Det har jag inte sett något om tidigare så ett par länkar skulle vara intressant.

Det ena utesluter ju inte det andra!
Man kan ju vaccinera sig nu för att man vill delta i att skydda sig själv och andra och sedan låta bli att vaccinera sig mera. Sedan kan man vaccinera sig igen om man vill delta i aktiviteter som kräver vaccinering eller resa till länder där vaccination krävs eller där smittan är utbredd.
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Tusentals?
Jävla mupp!
Du tror att det är på MAS man vaccinerar grupp 1?

För din information så begärde vårdcentraler runt om i Skåne ca 14.000 doser förra veckan.
7000 kunde levereras.

Är det på MAS dessa ligger och skräpar?

Sluta nu ljug!
Vill du vara ett egoistiskt äckel pga vanföreställningar, be my guest.
Men kom inte hit och sprid dina galna teorier.

Ja din fåntratt.. just på MAS, där mitt syskon jobbar.

Du får det att låta som att det är vårdcentralerna som begär.. det TILLDELAS ett vaccin som regering har köpt in. Där är inget behov styrt av "marknaden"... endast skräckpropagandan.

Missade du mattelektionerna i skolan... är det svårt att fatta att endast 0,08% av Svenskarna dog förra året med Covid symptom (ja jag vet att jag är tjatig men förs somliga är det svårt att sätta saker och ting i relation till varandra)

0,08% !!!!!!!!!!!! ... och ni vill kränga vaccin????

IDIOT! Öppna ögonen för Fan!

https://www.bitchute.com/video/OyZV7UE4vnvf/

https://www.cnbc.com/2019/01/23/bill-gates-turns-10-billion-into-200-billion-worth-of-economic-benefit.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor

Hur står sig de siffrorna i paritet till de skador Covid kan medföra? Lung-och organskador, långtidscovid etc?
Citera
2021-01-28, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kan du hjälp mig att länka till Sverige och Grekland är du snäll.
Sverige:
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Sweden

Siffran 95.022 var preliminär: räkna 98.021 avlidna

Grekland:
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Greece
Citera
2021-01-28, 13:13
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gofjant
Tror vi kan vara relativt säkra på att det forskas febrilt runt detta.
Tycker dock att kommunikationen borde vara mycket tydligare gällande osäkerheten runt hur pass smittsamma de vaccinerade är. Risk att folk springer ut som på ett jäkla kosläpp så fort de fått sprutan annars.
Håller helt med dig men tror tyvärr inte att vi ska ha för stora förhoppningar om ökad tydlighet i den frågan. Det går att jämföra med risken för falskt negativa svar på PCR-testen, där kommunikationen varit fullkomligt bedrövlig. Varken politiker, myndigheter eller media framstår som särskilt intresserade att förmedla upplysningar om detta och det är för mig obegripligt varför det ser ut så. Folkhälsomyndigheten har visserligen sedan dag ett tryckt på att man ska stanna hemma om man känner sig sjuk, men inte heller de har i inte ens närheten av tillräcklig grad tryckt på att det gäller oavsett om man fått ett negativt testsvar eller inte. Tänkande människor bör kunna lista ut det själva men samhället är tyvärr inte främst befolkat av sådana, vilket pandemin och inte minst den här tråden har åskådliggjort på ett "förtjänstfullt" sätt. Inte blir det ett dugg bättre av att människor snarare uppmuntras till att se ett negativt testsvar som en fribiljett. Någon gång under de sista månaderna 2020 la till exempel Annie Lööf ut texten på twitter om att hon lyckligtvis testat negativt så nu stod omedelbar återgång till business as usual på agendan.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Genom att jämföra befolkningstäthet och covid döda kan man få fram hur bra olika länder klarat pandemin utgående ifrån förutsättningar.

Antal avlidna/miljon invånare i förhållande till invånare per km2:
(lågt tal är bra, högt dåligt)

Sverige 49,06
USA 38,91
Spanien 13,21
Tjeckien 11,01
Frankrike 9,24
Finland 7,29
Italien 7,19
Norge 6,15
Britannien 5,34
Belgien 4,80
Tyskland 2,83
Danmark 2,62
Nederländerna 1,89

Sverige och USA sticker ut i världen som länder som klarat sig i särklass sämst. Notera att Finland och Norge hamnar i mittskiktet. Dom har alltså inte gjort det exceptionellt bra som charlatan Tegnell hävdar. Det är Sverige som gjort det exceptionellt dåligt. Det är alltså förväntat med låga dödstal här uppe i norr.

Danmark klarar sig bra, kanske bäst. Nederländerna har anklagats för att frisera siffrorna så deras dödstal är antagligen högre än vad som statistikförts.
Det är tråkigt att se att du fortfarande har det kämpigt med att se statistiskt relevanta samband. För oavsett om man tycker att Tegnell borde schavotteras på närmsta torg så snart det bara går eller att Sverige är ett föredöme för hela världen i evig tid, har det ju betydelse att 87 procent av Sveriges befolkning bor på 1,5 procent av den tala landytan. Naturligtvis bor inte befolkningen perfekt genomsnittligt fördelad över arean i andra länder heller. Befolkningstäthet beräknad utifrån det totala antalet invånare delat med den totala landarean är därför ett helt värdelöst mått i åtminstone detta sammanhang.

Då har jag fram till nu inte ens nämnt att dina siffror inte säger något ens om befolkningstäthet beräknad på det sättet skulle vara ett väldigt konstruktivt mått, eftersom det självklart finns mängder av andra relevanta faktorer.

På den här länken kan du läsa dig till information om de verkliga förhållandena avseende hur folk bor, eftersom du är intresserad: https://www.scb.se/contentassets/745b357fd3b74ffd934fc4004ce5cf62/mi0810_2018a01_sm_mi38sm1901.pdf
Citera
2021-01-28, 13:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Skyddar ju inte mot spridning! Utan mildrar sjukdomsförloppet. Så det är inte så konstigt

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Min tolkning är att kraftigare spridning leder till att de smittade får större doser och därmed större risk att allvarlig sjukdom blir dödlig.
Om inte annat så inspirerar det inte mitt förtroende för Pfizer's vaccin.

Missförstå mig rätt här, det är ett utmärkt vaccin men det är alltså siffrorna på +95% effektivitet som jag tvivlar på. Jag tror vad det lider så kommer alla vacciner som nu finns hamna på samma nivåer när det gäller effektivitet och kanske om vi har tur på 95%-100% mot att utveckla allvarlig sjukdom och 70%-80% från smitta.
Citera
2021-01-28, 13:15
Medlem
severustheemperors avatar
Ursprungligen postat av severustheemperor

Citat:
Ursprungligen postat av Gofjant
Hur står sig de siffrorna i paritet till de skador Covid kan medföra? Lung-och organskador, långtidscovid etc?

Det som är frågan. Titta på skadorna per åldersgrupp av vaccinet. Det är flest yngre, med råge,
som skadats av pfizers vaccin.

https://dap.ema.europa.eu/analytics/saw.dll?PortalPages&PortalPath=%2Fshared%2FPHV%20D AP%2F_portal%2FDAP&Action=Navigate&P0=1&P1=eq&P2=% 22Line%20Listing%20Objects%22.%22Substance%20High% 20Level%20Code%22&P3=1+42325700
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in