2021-01-27, 16:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
IFR 0.6% ger med 12k avlidna 2 miljoner infekterade, dvs ca var fjärde fall diagnostiserat. Alltså ungefär 20% smittade. Tycker det känns rimligare än 10%.

Dags för ny stor antikroppsstudie på ett slumpmässigt urval? Eller tröttnade FHM när de insåg att flockimmuniteten var för långt borta?

Möjligt att det kan vara 20%. Jättesvårt att veta vad mörkertalet kan vara. Sedan reser sig ju frågan om de som var infekterade för närmare ett år sedan fortfarande är immuna.
En stor antikroppsstudie på ett slumpmässigt urval från befolkningen skulle ge oss svaret. Skulle också tycka att det vore jätteintressant, men det kan nog vara som du är inne på. Att FHM inte vill/vågar. Kan tänka mig att det kan visa vad som helst mellan 10-30%. Men knappast mer än så. Man har inte en susning.
Citera
2021-01-27, 17:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De har redan fått 3 miljarder(!) spänn sedan säger de att de inte kan leverera som utlovat. Något verkar ruttet hos AZ. Antingen har de skitit upp det, skapat ett vaccin som inte funkar eller att de försöker blåsa bl.a Sverige.
Fast det var inte alls det mitt inlägg gällde.

Mitt inlägg, eller inlägg både före och efter det du citerade, gäller att AZ bara vill bli av med pandemin så fort som möjligt så att de får fortsätta sälja sina vanliga produkter.
Citera
2021-01-27, 17:03
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Men hur ska du ha det? Du har argumenterat för att Stockholm är en av världens största och mest tätbefolkade platser, jämförbart med HongKong. Du har argumenterat för att fyra miljoner människor har mindre än 90 minuter dagspendlingsavstånd. (Vilket inte ens är sant, du kommer inte upp i fyra miljoner med det pendelavståndet kring Stockholm).

När jag visar att fyra miljoner människor i södra Finland har mindre än 90 minuters dagspendlingsavstånd så duger det plötsligt inte? Då är det för långt borta. Dessutom så kan man ta tåget i Sverige och då går det att pendla långt? Kan man inte ta tåget i Finland och pendla lika långt?

Det börjar bli pinsamt att se dig vända på varje litet gruskorn för att försöka förklara bort FHMs totala misslyckande.
Ursäkta att jag bryter in, men innan du beskyller andra för att vända dig på varje litet gruskorn hade det varit klädsamt om du ville bemöta nedan länkade inlägg där jag ställt frågor till dig angående dina direkta vantolkningar av (och vildsinta spekulationer kring) officiell statistik. Nu tycks det mig som om du inte ser bjälken i ditt eget öga.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-01-27, 17:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast det var inte alls det mitt inlägg gällde.

Mitt inlägg, eller inlägg både före och efter det du citerade, gäller att AZ bara vill bli av med pandemin så fort som möjligt så att de får fortsätta sälja sina vanliga produkter.

Men då borde de kunna hålla vad de lovade? Sett till leveranser. De har ju redan fått betalt. Nu skyller de som det verkar på att deras brittiska fabriker får nästan enbart leverera doser till britter.
Citera
2021-01-27, 17:08
Medlem
severustheemperors avatar
CNA Nursing Home Whistleblower: Seniors Are DYING LIKE FLIES After COVID Injections! SPEAK OUT!!!
https://healthimpactnews.com/2021/cna-nursing-home-whistleblower-seniors-are-dying-like-flies-after-covid-injections-speak-out/

"James reports that in 2020 very few residents in the nursing home where he works got sick with COVID, and none of them died during the entire year of 2020. However, shortly after administering the Pfizer experimental mRNA injections, 14 died within two weeks, and he reports that many others are near death."
Citera
2021-01-27, 17:10
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Har du sett att Oxford university tagit fram ett index, The Oxford COVID-19 Government Response Tracker (OxCGRT) där de över18 vanligaste restriktionerna summeras löpande för mer än180 länder?
I indexet representerar 100% total lockdown och 0 % ingen insats alls.

Den som har lust kan göra jämförelser mellan t ex Sverige och Norge eller grotta ner sig på annat sätt.
Det finns fler index än OxCGRT som gör det hela ännu mer intressant.

https://www.bsg.ox.ac.uk/research/research-projects/coronavirus-government-response-tracker
https://ourworldindata.org/policy-responses-covid

Intressant - Australien och Nya Zeeland, som ju är några av de länder som har hanterat pandemin bäst, har alltså minst restriktioner. Sverige, där vi har misslyckats med vår hantering, är numera betydligt mer nedstängt som ett resultat.

Herrejävlar vad trazke kommer bli sur när han får nys om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag får erkänna att jag drog lite på smilbanden åt ditt inlägg. Men det är en sak som skiljer väldigt mellan våra tankesätt. Jag tycker inte det är ok att polisen behandlar någon som inte använder munskydd hårdare än en terrorist. Att stampa någon i huvudet till koma för att dom inte bär munskydd är inte ok i min bok.
Citera
2021-01-27, 17:12
Medlem
pampussas avatar
[quote=aw|74467060]

I Norge finns inte de här förutsättningarna, eftersom städerna ligger så långt ifrån varandra att det saknas förutsättningar att arbetspendla till någon annan stad än den du bor i. Landet är uppdelat i många olika sociala nätverk, som bara är svagt kopplade.

/QUOTE]
Her var det mye fri diktning. Hvilken stad i f.eks Oslofjordområdet eller på Sørlandet holder vi oss isolert fra andre steder? Eller er det vårt nordligeste fylke, Finnmark du henviser til? Sannheten er at folk arbeidspendler over store avstander og vet du vi har sosiale nerttverk utover kommunegrensene . Dette innlegget grenser til det komiske.
Citera
2021-01-27, 17:20
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Intressant - Australien och Nya Zeeland, som ju är några av de länder som har hanterat pandemin bäst, har alltså minst restriktioner. Sverige, där vi har misslyckats med vår hantering, är numera betydligt mer nedstängt som ett resultat.

Australien och Nya Zeeland hade stenhårda restriktioner tidigt.
NZ skötte det bäst. Nu är de fria från det och håller sina gränser stängda.
Citera
2021-01-27, 17:21
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
IFR 0.6% ger med 12k avlidna 2 miljoner infekterade, dvs ca var fjärde fall diagnostiserat. Alltså ungefär 20% smittade. Tycker det känns rimligare än 10%.

Dags för ny stor antikroppsstudie på ett slumpmässigt urval? Eller tröttnade FHM när de insåg att flockimmuniteten var för långt borta?
Det verkar nästan så, de har iaf inte bråttom med att publicera resultat för de undersökningar som var inplanerade.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/undersokningar-och-datainsamlingar/pagaende-och-kommande-undersokningar/
Citat:
Överskottsprover från öppenvården och blodgivare i nio regioner samlas in för en seroepidemiologisk undersökning i två tidsperioder, 12–25 oktober samt 23 november–6 december. Proverna analyseras för antikroppar mot SARS-CoV-2.
Har inte sett till någon av dessa undersökningar..
Citera
2021-01-27, 17:24
Medlem
Intressant att se hur mycket det diffar när man jämför officiella covid-dödstal med överdödlighet. Underrapporterar vissa länder eller dör en massa människor av lockdowns effekter snarare än av viruset??
Citera
2021-01-27, 17:33
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
CNA Nursing Home Whistleblower: Seniors Are DYING LIKE FLIES After COVID Injections! SPEAK OUT!!!
https://healthimpactnews.com/2021/cna-nursing-home-whistleblower-seniors-are-dying-like-flies-after-covid-injections-speak-out/

"James reports that in 2020 very few residents in the nursing home where he works got sick with COVID, and none of them died during the entire year of 2020. However, shortly after administering the Pfizer experimental mRNA injections, 14 died within two weeks, and he reports that many others are near death."

Bra källa
Flat earthers
Citera
2021-01-27, 17:34
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem

Så gott som hela västvärlden är mer nedstängt enligt indexet jämfört med Australien och Nya Zeeland
Som ett resultat av den misslyckade hanteringen, får man anta.
Eller är det bara Sverige som har misslyckats, menar du?

Det ska bli mycket intressant att se hur världskartan ser ut vid halvårsskiftet.
Så vitt jag förstått kommer det att vara helt omöjligt att utrota SARS-Cov 2 genom vaccination.
Det vi i bästa fall kan uppnå är flockimmunitet. Viruset kommer då att vika undan, men inte försvinna helt.
Om Nya Zeeland och Australien ska kunna skydda sina befolkningar från smittan som hittills kommer det inte att räcka med vaccinering utan man kommer att vara fast åtgärder som t ex stängda gränser för oöverskådlig tid.

Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Australien och Nya Zeeland hade stenhårda restriktioner tidigt.
NZ skötte det bäst. Nu är de fria från det och håller sina gränser stängda.
Ja, men kommer de kunna öppna sina gränser igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in