2021-01-27, 14:36
Medlem
LeeVans avatar
Läkemedelsföretaget Pfizer har ingått ett partnerskap med det franska företaget Sanofi för att producera mer än 100 miljoner vaccindoser i år.

Jag vet inte om detta samarbete är känt sedan tidigare? Stora kvantiteter dock.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset
Citera
2021-01-27, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Få länder har klarat pandemin så dåligt som Sverige har gjort utifrån dess förutsättningar, Belgien är extremt tätbefolkat och USA har väldigt många storstäder. Sverige är ett rikt land med låg befolkningstäthet, ansvarsfulla grannländer och lättbevakad gräns till kontinenten. Ändå fiasko.

Vad har Sverige för fördel av att vi har massa mark som är obefolkad i norr?

Ska vi skicka ut människorna i fjällen och skogen och ropa "Nu håller ni er 100 meter från varandra!!! Det finns gott om plats".
Citera
2021-01-27, 14:38
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Få länder har klarat pandemin så dåligt som Sverige har gjort utifrån dess förutsättningar, Belgien är extremt tätbefolkat och USA har väldigt många storstäder. Sverige är ett rikt land med låg befolkningstäthet, ansvarsfulla grannländer och lättbevakad gräns till kontinenten. Ändå fiasko.
Även om Sverige är glesbefolkat, så är Sverige ett av världens mest urbaniserade länder. D.v.s. nästan alla bor i städer, och städerna är vad jag vet inte särskilt mycket mindre tätbefolkade än andra europeiska städer av liknande storlek. Tvärtom har vi ju områden där vi inte ens vet hur stor befolkningen är (s.k. utsatta områden).
Citera
2021-01-27, 14:38
Medlem
okok1s avatar
Är vi nära flockimmunitet nu? 40% verkar ha haft det.

Citat:
Here’s a graph that doesn’t get shown in the mass media, and that I’m sure all those who want you to stay fearful of covid don’t want you to see. It shows the share of the tested population with antibodies to covid in Sweden week by week, beginning in the 28th week of 2020 (the first week for which the Swedish Public Health Authority provides data on the share of tests coming back positive).
https://sebastianrushworth.com/2021/01/25/heres-a-graph-they-dont-want-you-to-see/
Citera
2021-01-27, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad har Sverige för fördel av att vi har massa mark som är obefolkad i norr?

Ska vi skicka ut människorna i fjällen och skogen och ropa "Nu håller ni er 100 meter från varandra!!! Det finns gott om plats".

Götaland och Svealand är till ytan ca. fyra gånger större än Danmark.
Citera
2021-01-27, 14:41
Medlem
FAN OCKSÅ, nu fladdrar markören på grund av osäkra uppgifter men jag får nog ge mig, jag kan inte vidhålla att vi når 12000 avlidna med corona den 15 februari med rapporteringsdag den 16 februari, nej det är fortfarande en alltför hög dödlighet och kurvan pekar inte ned så mycket som jag har beräknat. Det ser ut som om det officiellt kommer att rapporteras lite över 12000 döda med corona redan den 12 februari. Men jag får återkomma med säkrare beräkning.

Det är beklämmande att ett högt utvecklat land som Sverige hanterar covid-19 så fruktansvärt illa. Regeringen måste GENAST låta huvudena rulla på FHM och tillsätta nytt mer kompetent folk.
Citera
2021-01-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Allt är inte rättvist här i livet. Det går inte att få millimeter rättvisa av allt i samhället. Vi har ett till stora delar ett fritt samhälle, eller skulle du hellre vilja att vi hade diktatur eller kommunism

Illegalt och orättvist är också två olika ting. Nu står det i tidningen att det är ILLEGALT att erbjuda vaccinet mot betalning på en privatklinik. Det låter rimligt.

Det som hedrar Leif GW är att han avstår om det är illegalt. Samtidigt kan man ju säga att vaccinet skulle ju ha kunnat vara någon sorts "fake vaccin" och inte äkta vara.

Eller äkta vara, men illegal import. Och det vore förstås olämpligt för en kriminalprofessor..

Jag hoppas att man undersöker saken. Det ska ju handla om två välrenommerade privatläkare.
Citera
2021-01-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Även om Sverige är glesbefolkat, så är Sverige ett av världens mest urbaniserade länder. D.v.s. nästan alla bor i städer, och städerna är vad jag vet inte särskilt mycket mindre tätbefolkade än andra europeiska städer av liknande storlek. Tvärtom har vi ju områden där vi inte ens vet hur stor befolkningen är (s.k. utsatta områden).

Sverige har bara Stockholm som kan räknas som en stor stad internationellt. I London och Paris storstadsområde bor det lika många som i hela Sverige.
Citera
2021-01-27, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Löjligt? Det handlar ju om att tidigt försöka detektera en eventuell ökning i smittspridning och inte vänta flera veckor som FHM gör. Det är exponentiella förlopp vi snackar om. Man kan inte sitta och vänta flera veckor.

Koll på under "Antal nya fall (7-dagars medelvärde)" här: https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm

Vad ser du? Jag ser en svag men ganska tydligt uppåtgående trend.
Om det minskar imorgon kontra förra veckan då? Har vi då positiva tecken igen i regionen? Och visar det sig att regionen skalat upp testningen markant denna vecka, är då dessa tecken du tycks se lika relevanta? Det kommer variera framöver. Så ja, jag kan tycka det blir lite löjligt.
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Sverige har en stor andel 70+ (16% av befolkningen jämfört med t ex Norges 10%)

Sverige har en stor andel invandrare

Sverige har ett mycket kallt klimat

Sverige har en usel äldrevård

Sverige har i decennier gradvis nedmonterat välfärden

För att nämna några saker.

Du måste ta hänsyn till ALLA faktorer om du ska jämföra länder.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Logiken, bakom att vaccin ej är möjliga.

Sars-2 "angriper"/skapar en reaktion. När det kommer i kontakt med immunförsvaret.
Sars-2 "angriper"/förstör immunförsvaret självt.

Det är ej Sars-2 som dödar oss. Det är kroppens/immunförsvarets reaktion på Sars-2 som gör det.

Hur skapar man ett vaccin som triggar kroppen på samma sätt som Sars-2 utan
att döda människor.

Svar: Går ej!

Det är själva reaktionen som är problemet.

Inte ens fladdermössen blir immuna. Och de är hårdare än vad vi är.

Masker + profylax är enda alternativet.
Citera
2021-01-27, 14:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Klassikern från förra året när det drog igång!

Inkompetensen är lika slående nu som då.

Facebookinlägg från M*ck* L*r*n:

Jag sitter på hotel i Hongkong Har varit i kina i staden Wuhan.
Där virusen kommer ifrån.
Mejlar smittskyddet i Sverige o frågar om jag ska göra något nr jag kommer tillbaka till Sverige. Med tanke på att kina ber mig isolera mig i 14 dagar då det kan ligga i min kropp utan att märkas.
Sveriges smittskydd. Säger det är ingen fara bara åka hem som vanlig. Inga restriktioner över huvudtaget.

De går ut i media säger de är förberedda o kollar alla som kommer från Wuhan.
Jag kommer från Wuhan medelar Dem jag är på väg o de säger bara att åka in finns inga restriktioner. Jag skriver till Aftonbladet för få en reaktion. De bryr sig inte.

Jag bara undra vart är det svenska försvaret mot smittan som de skriver de har?

Dela gärna det till alla ni känner så det kommer ut hur dåligt svenska försvaret mot viruset är.

https://twitter.com/sund_lars/status/1354318341540868096

Och den som skriver det påstås nu vara i Thailand. Vad har han för koll på sverige då.... typiskt att sitta på andra sidan jorden och kritisera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in