2018-08-29, 22:21
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Läste du ens länken?

Här kan du läsa mer om vad dessa muppar tror: https://kurera.se/mias-mat-och-bakblogg/2016/05/16/hur-kan-citron-som-ar-surt-bli-basiskt-i-kroppen/

Samma gamla vanliga kristallhokus-pokus som alla dessa muppar som inte har den minsta kunskap om vare sig kemi eller biologi (eller vetenskap) brukar svamla om.

Citronsaft är ett basgörande livsmedel. Eftersom citronsyrans salt finns med i citronsyra cykeln så "metaboliseras" den och ger energi.

Vad har du för bakgrundskunskap i biokemi?
Citera
2018-08-29, 22:30
Bannlyst
Folk känner av olika. De som inte känner av kommer att förneka ts relevans, givetvis.

Många har matrelation "skiten ska ner".

Vi har alla olika konstitutioner, känslor.

Något som kan vara minst lika viktigt om man vill ha bättre ph i blodet.

(Kroppen reglerar ph i blodet genom att själv ta kalk ur benstommen, men inget den ska behöva göra för att balansera skitmat/stora slagsidor långvarigt, försurning är inte hälsosamt och sliter på kroppen/organ)

Är att :

Inte äta för mycket mat/ämnen som "försurar".

Dvs,

Processat Vete (Gluten) eller för mycket vete skitprodukter. Finns "bättre" vete i know. D där ölandsvetet av "wästgötarna" (Lantvete, www.wastgotarna.se)

Bröd/Fikabröd? Kör ölandsvete(gott)/bovete/rågsurdeg.

Pasta? Kör bönpasta/bovetepasta.

Kakor? Kör havre? Går att baka glutenfritt.

Socker. (!)

Kaffe hela tiden är försurande. Speciellt bryggmaskin kaffe som står och värms.

Espresso med skummade havremjölken "ikaffe" blir jag aldrig "sur" av.

Annat som sänker ph värdet (försurar),

Nikotin

Stress

Ilska

Oro

För lite vatten

Sjukdomar

Alkohol i stora lass

Basisk mat (+/- men "mest basisk"):

Gurka, Broccoli, Spenat, i stort sett alla grönbladiga grönsaker, vattenmelon, citron, avocado, nötter, de flesta mörka bär är >basiska.

Vill du veta om din kropp är försurad?

Köp lackmuspapper (ph-mätstickor),

Pissa på dom på morgon/kväll.

Du kan även köpa "Basic"

https://www.google.com/url?q=https://www.friway.se/livstillskottr/basic-pulver%3Flanguage%3Dsv&sa=U&ved=0ahUKEwiniojal5PdA hXk-yoKHY-sByIQFggNMAE&usg=AOvVaw2nxIFPkxgU1dSqUBG8QBbE

och höja ph utan att ändra dina kostvanor drastiskt. Basic är fantastiskt, tog bort mina sura uppstötningar jag hade i två år på en vecka!!!!

Provade allt Omeprazol och annat skit.
Senast redigerad av snuttis 2018-08-29 kl. 23:18.
Citera
2018-08-29, 22:34
Medlem
NysvenskenAbdullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreiUndDreisiger
Basisk mat minskar sötsuget.
Någon med bra förslag på basiska maträtter?

Min rekommendation: glöm bort det där new age-tramset.

https://www.healthline.com/nutrition/the-alkaline-diet-myth#section2

Här är det essentiella ur texten:
Case closed.
Citera
2021-01-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreiUndDreisiger
Nej. Det bidrar till en hög halt av syra.

Hahah du e ju helt tappad!
Det smakar surt men när det väl kommer ner i tarmfloran så blir det basiskt. Lime är bättre än citron.
Citera
2021-01-25, 15:16
Medlem
Scalpings avatar
att mäta ph med morgonpiss är helt värdelöst och säger ingenting. det är blodet som ska mätas isf.

Tanken med syra/bas-dieten är att eftersom det mesta av vattnet i naturen är försurat, så är även kroppen försurad då vi får i oss detta vatten . Lite såna sköna "Guilt by association"-tankar. :-)...Själv är jag dock skeptisk till att man kan förändra PH med mer basisk mat.

Vore tråkigt också att sluta äta ägg och kaffe.
Citron är basiskt som sagt och inte surt.
Citera
2021-01-26, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
att mäta ph med morgonpiss är helt värdelöst och säger ingenting. det är blodet som ska mätas isf.

Tanken med syra/bas-dieten är att eftersom det mesta av vattnet i naturen är försurat, så är även kroppen försurad då vi får i oss detta vatten . Lite såna sköna "Guilt by association"-tankar. :-)...Själv är jag dock skeptisk till att man kan förändra PH med mer basisk mat.

Vore tråkigt också att sluta äta ägg och kaffe.
Citron är basiskt som sagt och inte surt.

Du kan inte ändra kroppens pH med mat, och det är bra. Vi har organ som tar hand om sånt, och går kroppens ens lite från 7,4 lär du märka det eftersom du blir ordentligt sjuk och ligger förhoppningsvis på sjukhus. Hela syra/bas-dieten är pseudovetenskaplig smörja, och citron är också surt inte basiskt, även om inte du nämnt det, men det har nämnts i tråden.
Citera
2021-01-26, 07:03
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Du kan inte ändra kroppens pH med mat, och det är bra. Vi har organ som tar hand om sånt, och går kroppens ens lite från 7,4 lär du märka det eftersom du blir ordentligt sjuk och ligger förhoppningsvis på sjukhus. Hela syra/bas-dieten är pseudovetenskaplig smörja, och citron är också surt inte basiskt, även om inte du nämnt det, men det har nämnts i tråden.
Citron smakar surt, men är INTE syrabildande utan basiskt
Citera
2021-01-26, 11:55
Medlem
Citat:
Citron smakar surt, men är INTE syrabildande utan basiskt

Citron har ett pH-värde på mellan två och tre. Det är surt. Påstår du något annat får du komma med en trovärdig källa.
Citera
2021-01-26, 14:22
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Citron har ett pH-värde på mellan två och tre. Det är surt. Påstår du något annat får du komma med en trovärdig källa.
ok citron är inte "basiskt" som jag skrev, utan "basgörande" när den kommer in i kroppen. verkar ha med de basiska mineralerna citron innehåller att göra, så nettot i kroppen blir basiskt då syran är så pass svag.
Citera
2021-01-26, 22:35
Medlem
Citat:
ok citron är inte "basiskt" som jag skrev, utan "basgörande" när den kommer in i kroppen. verkar ha med de basiska mineralerna citron innehåller att göra, så nettot i kroppen blir basiskt då syran är så pass svag.

Du har ju helt uppenbart ingen aning om vad du pratar om, eller citerar fritt ur minnet skulle jag gissa. Läs på lite, med källkritik - så skippa alla sidor om alternativ hälsa och dylikt. Citron är inte svagt på pH-skalan utan rätt surt faktskt. Resten av det du skrev är totalt nonsens, bara ord radade efter varandra.
Citera
2021-01-27, 01:10
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Du har ju helt uppenbart ingen aning om vad du pratar om, eller citerar fritt ur minnet skulle jag gissa. Läs på lite, med källkritik - så skippa alla sidor om alternativ hälsa och dylikt. Citron är inte svagt på pH-skalan utan rätt surt faktskt. Resten av det du skrev är totalt nonsens, bara ord radade efter varandra.
Jag det är inte lätt att ha Asperger förstår jag.

Kämpa!
Citera
2021-01-27, 11:00
Medlem
Citat:
Jag det är inte lätt att ha Asperger förstår jag.

Kämpa!

Hade du nå källa på att citron skulle vara basiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in