2021-01-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det är det som är problemet. Oändligt är ingen siffra, så det kan inte finnas "oändligt med tid" före den här tidpunkten. "Oändligt med tid" beskriver ingenting annat än en matematisk abstraktion. Och om det inte finns "oändligt med tid" före den här tidpunkten så finns det antingen ändligt med tid eller så är det här den första tidpunkten. Det sistnämnda är mitt svar på det dilemmat.
Det kan visst finnas oändligt med tid före den här tidpunkten. Det kan inte finnas oändligt med tid mellan två tidpunkter. Men eftersom det inte finns någon första eller sista tidpunkt under en oändlig tidsperiod så är det inget problem.
Citat:
Va? Men hur vet du att det inte ser ut så? Jag menar, det har determinism eller slump, så det stämmer ju på den punkten. Men hur vet du att det här universumet inte har fri vilja?
Alltså, det andra universumet kan inte så ut som vårat med den enda skillnaden att fri vilja existerar också existerar där, det måste isåfall till någon extra naturlag som tillåter det.
Citat:
Jag menar inte att du måste visa på något i det här universumet. Du förstår ju uppenbarligen multiversum-idén och tycker att ett universum med vilka egenskaper som helst kan uppstå i multiversum. Så beskriv ett sånt universum. Hur skulle något "ha kontroll" i det universumet?
Det går inte att beskriva. Det är omöjligt för oss att föreställa oss eftersom vår fantasi endast kan utgå från sådant vi känner till.
Citera
2021-01-26, 22:25
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
det måste isåfall till någon extra naturlag som tillåter det.
Hur skulle en sådan naturlag vara, och hur kan vi observera att en sådan naturlag inte råder i vårat universum?
Citat:
Det går inte att beskriva. Det är omöjligt för oss att föreställa oss eftersom vår fantasi endast kan utgå från sådant vi känner till.
Aha, det är alltså ren ignoransargumentation du för?
Du kan inte föreställa dig ’fri vilja’, därför finns det inte.
Varför diskuterar du inte dina trosatser i religionsforumet där de hör hemma?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-26 kl. 22:30.
Citera
2021-01-26, 22:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Hur skulle en sådan naturlag vara, och hur kan vi observera att en sådan naturlag inte råder i vårat universum?

Aha, det är alltså ren ignoransargumentation du för?
Du kan inte föreställa dig ’fri vilja’, därför finns det inte.
Varför diskuterar du inte dina trosatser i religionsforumet där de hör hemma?

Kan du beskriva hur fri vilja skulle kunnat uppstå, gärna med satslogik som du var så varm anhängare av.
Citera
2021-01-26, 22:35
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Kan du beskriva hur fri vilja skulle kunnat uppstå, gärna med satslogik som du var så varm anhängare av.
Jag har försökt dryfta spörsmålet med patologiska producenter av fallasier tidigare.
Numer har jag slutat spela schack med duvor.
Om du vill göra ett nytt försök får du reprisera tidigare inlägg samt dess länkar och återkomma med ett intressant svar, om och endast om så sker kommer jag att göra detsamma.

Om intresset var ömsesidigt på riktigt så gör du dig besväret.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-26 kl. 22:56.
Citera
2021-01-26, 22:36
Medlem
Citat:
Det kan visst finnas oändligt med tid före den här tidpunkten. Det kan inte finnas oändligt med tid mellan två tidpunkter. Men eftersom det inte finns någon första eller sista tidpunkt under en oändlig tidsperiod så är det inget problem.
Här är ett problem till för dig.

Intervallen (a,b), [a,b], (a,b] och [a,b) kan alla betraktas som oändliga, även om a och b är numeriska värden, till exempel a = 0 och b = ~14 miljarder år. Så om du hävdar oändlig tid så innebär det inte att ändpunkterna är a = -∞ och b = ∞ (vilket är vad du hävdar, att det inte finns några ändpunkter). Hur vet du att ändpunkterna är just -∞ och ∞?

Citat:
Alltså, det andra universumet kan inte så ut som vårat med den enda skillnaden att fri vilja existerar också existerar där, det måste isåfall till någon extra naturlag som tillåter det.
Ja okej, beskriv naturlagen!

Citat:
Menar du verkligen det? Ok. Och när du tänker "fri vilja måste definieras si och så, eftersom det och det och det," samtidigt som du hävdar att "fri vilja" är något som absolut inte existerar i detta universum, vilket betyder att vi behöver vara i ett annat universum för att ens föreställa oss fri vilja, enligt dina egna argument, hur tänker du då? Touché?
Senast redigerad av BuggaMigInte 2021-01-26 kl. 22:44.
Citera
2021-01-26, 22:48
Medlem
Citat:
[...]
Om du inte vaknar nu, min vän, när ska du vakna? Jag argumenterar inte emot dig. Jag bjuder dig in till något större, men du får ta steget själv. Din definition av fri vilja är inkorrekt. Åtminstone enligt dina egna argument. Snälla, låt oss sluta ta det perspektivet.

En inbjudan, det är allt. Om du vill se det som en deklaration till krig istället, så är det okej. Valet är ditt. Jag står vid mina ord. Valet är ditt, och valet är fritt. På riktigt alltså. Krig eller fred och nya vidder. Inte med mig. Med dig.

Om du vill fortsätta kriga så får jag ursäkta poesin, det var inte meningen att vara löjlig med dig. Om du väljer att skaka hand, varsågod, jag bjuder på poesin.
Citera
2021-01-26, 22:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag har försökt dryfta spörsmålet med bl.a dig tidigare.
Numer har jag slutat spela schack med duvor.
Om du vill göra ett nytt försök får du reprisera tidigare inlägg samt dess länkar och återkomma med ett intressant svar, om och endast om så sker kommer jag att göra detsamma.

Om intresset var ömsesidigt på riktigt så gör du dig besväret.

Så du är alltså helt svarslös, du kan inte beskriva hur fri vilja skulle kunnat uppstå?
Citera
2021-01-26, 23:06
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Så du är alltså helt svarslös, du kan inte beskriva hur fri vilja skulle kunnat uppstå?
Har det någon påverkan på ’fri vilja’s sanningsfunktion menar du?

Om du inleder med att exkrementera på brädet tänker jag inte fortsätta spelet.

Du har ju uppenbarligen inte förstått varken BuggaMigIntes mycket eleganta formulering eller WbZVs mer tekniska position som de ständigt försökt banka in i huvudet på dig och andra. Jag vore en idiot om jag med min autistiska ådra och mitt redan fullspäckade schema började föra en seriös argumentation för min föreställning om ’fri vilja’.
Citera
2021-01-26, 23:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Har det någon påverkan på ’fri vilja’s sanningsfunktion menar du?

Om du inleder med att exkrementera på brädet tänker jag inte fortsätta spelet.

Du har ju uppenbarligen inte förstått varken BuggaMigIntes mycket eleganta formulering eller WbZVs mer tekniska position som de ständigt försökt banka in i huvudet på dig och andra. Jag vore en idiot om jag med min autistiska ådra och mitt redan fullspäckade schema började föra en seriös argumentation för min föreställning om ’fri vilja’.

Fortfarande helt svarslös, du kan alltså inte beskriva hur fri vilja skulle kunnat uppstå?
Citera
2021-01-26, 23:15
Medlem
Citat:
Fortfarande helt svarslös, du kan alltså inte beskriva hur fri vilja skulle kunnat uppstå?
Och Du skiter vidare på brädet?

Min föreställning har väl ingen bäring på verkligheten?
Diskuterar vi verkligheten eller min föreställning?

Jag var där du är i mina tonår. Nu har den patologiska proto-skepticismen gått över.
Tack för ’diskussionen’ som nu är över för denna gång.
Senast redigerad av Percipio.cogito 2021-01-26 kl. 23:20.
Citera
2021-01-26, 23:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Percipio.cogito
Och Du skiter vidare på brädet?

Min föreställning har väl ingen bäring på verkligheten?
Diskuterar vi verkligheten eller min föreställning?

Nu skrev jag inte till dig men du liksom alla andra är välkomna att beskriva hur en fri vilja skulle kunnat uppstå också, hittills har ingen lyckats med det.
Citera
2021-01-26, 23:22
Medlem
Citat:
Nu skrev jag inte till dig men du liksom alla andra är välkomna att beskriva hur en fri vilja skulle kunnat uppstå också, hittills har ingen lyckats med det.
Det gjorde du visst. Jag är jag även under denna pseudonym.

Om du är intresserad på riktigt så läser du på istället för att såpboxpredika

Tack för ikväll.

Läs gärna inlägg #5440

Ber om ursäkt för proxy-diskussionen, men jag orkar verkligen inte spela om jag måste tvätta pjäserna efteråt.
Senast redigerad av Percipio.cogito 2021-01-26 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in