Citat:
Det kan visst finnas oändligt med tid före den här tidpunkten. Det kan inte finnas oändligt med tid mellan två tidpunkter. Men eftersom det inte finns någon första eller sista tidpunkt under en oändlig tidsperiod så är det inget problem.Det är det som är problemet. Oändligt är ingen siffra, så det kan inte finnas "oändligt med tid" före den här tidpunkten. "Oändligt med tid" beskriver ingenting annat än en matematisk abstraktion. Och om det inte finns "oändligt med tid" före den här tidpunkten så finns det antingen ändligt med tid eller så är det här den första tidpunkten. Det sistnämnda är mitt svar på det dilemmat.
Citat:
Alltså, det andra universumet kan inte så ut som vårat med den enda skillnaden att fri vilja existerar också existerar där, det måste isåfall till någon extra naturlag som tillåter det.
Va? Men hur vet du att det inte ser ut så? Jag menar, det har determinism eller slump, så det stämmer ju på den punkten. Men hur vet du att det här universumet inte har fri vilja?
Citat:
Det går inte att beskriva. Det är omöjligt för oss att föreställa oss eftersom vår fantasi endast kan utgå från sådant vi känner till.
Jag menar inte att du måste visa på något i det här universumet. Du förstår ju uppenbarligen multiversum-idén och tycker att ett universum med vilka egenskaper som helst kan uppstå i multiversum. Så beskriv ett sånt universum. Hur skulle något "ha kontroll" i det universumet?