2021-01-26, 20:19
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Folkmängden sista december 2020 är inte fastställd än, men justerar man för folkmängd sedan 2010 så blir överdödligheten preliminärt (för 2020, befolkning 10380245, döda 98081) endast 2332 personer.

Kod:
>>> p=numpy.array([9415570.,9482855.,9555893.,9644864.,9747355.,9851017.,9995153.,10120242.,10230185.,10327589.])
>>> d=numpy.array([90487.,89938.,91938.,90402.,88976.,90907.,90982.,91972.,92185.,88766.])
>>> 98081-numpy.average(d/p)*10380245
2331.7114255750203

Det är dock inte hela sanningen eftersom demografin förändras med sjunkande medianålder. Det är ju i första hand gamla människor som dör. Samtidigt så ökar medellivslängden av medicinska skäl. Vidare påverkas överdödligheten av bland annat influensasäsongen.

Så man måste ha en klar bild av exakt vad man pratar om när man pratar om "överdödlighet".

Jag tror att dödsorsaksregistret är det närmaste sanningen man kan komma och där finns det 8978 dödsfall i Covid-19 under 2020. Det baseras på dödsorsaksintyg som utfärdas av legitimerade läkare.

Källor:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/helarsstatistik--riket/befolkningsutveckling-fodda-doda-in--och-utvandring-gifta-skilda/
https://www.scb.se/BE0101
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Vilka diagnoskoder har du sökt på i Dödsorsaksregistret när du kommit fram till att det inträffade 8978 dödsfall i covid-19 under förra året?
Citera
2021-01-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Det lär väl vara det som publiceras av respektive lands statistikmyndighet eller hälsomyndighet (om det görs). Annars är siffrorna i New York Times och The Economist bra.

Edit: Du behöver ju inte hitta på egna siffror om överdödligheten bara för att du tycker att man har vidtagit för stora åtgärder. Det är ganska fult faktiskt.
Men många stater håller korten extremt tätt. I Italien var överdödligheten stor under åren efter Lehman Brotherskraschen med åtföljande kris, men absolut ingenting skrevs i pressen. Ingenting. Många utgår ifrån att länder med halvauktoritära regeringar ska ha lika vakna och granskande media som t ex Skandinavien och som ständigt grillar de styrande. Tyvärr är verkligheten en annan. Ofta får man plocka fram fakta på egen hand.
Citera
2021-01-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt! De skulle faktiskt kunna rädda ansiktet nu om de beordrade massproduktion av 10 miljoner sådana masker. Sverige har väl egen tillverkning har jag fått för mig. Skulle väl kosta kanske 3 miljarder, en piss i Mississippi i dessa sammanhang.

Exakt.
Det spelar ingen roll huruvida viruset muterar. Bra skyddsutrustning hjälper mot allt utanför det egna hushållet.
Vi kan vaccinera efter världens mest rättvisa prioriteringsordning men det tar sån jävla tid att helvetet hunnit frysa till is innan Tegnell är klar. Och sen kanske vaccinet är värdelöst. Masker kan vi fixa imorrn.
Citera
2021-01-26, 20:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Men många stater håller korten extremt tätt. I Italien var överdödligheten stor under åren efter Lehman Brotherskraschen med åtföljande kris, men absolut ingenting skrevs i pressen. Ingenting. Många utgår ifrån att länder med halvauktoritära regeringar ska ha lika vakna och granskande media som t ex Skandinavien och som ständigt grillar de styrande. Tyvärr är verkligheten en annan. Ofta får man plocka fram fakta på egen hand.

Det skrevs massor i pressen om hur fattiga folk var, hur pensionärer tog livet av sig på löpande band på syntagmatorget, medicinen i landet tog slut, hur ungdomar fick flytta hem igen, om arbetslösheten etc etc.
Citera
2021-01-26, 20:42
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Det er jo en enorm skilnad fra det vi ser i Norge. Her stenges hele kommunen det ble oppdaget smitte, alle nabokommuner i tillegg til hovedstaden. Butikkene stenges ned, skolene stenges, og det gjelder for 1,5 millioner mennesker i området. Alt for å stoppe denne mutasjonen fra å komme ut av kontroll.

Sverige ser ut til å ha gitt helt opp. Eller egentlig aldri brydd seg.

Men Tegnell ser jo ut til å bare opplyse om det han ser kommer til å skje, og han er ingen som har tenkt å stoppe det fra å hende. Han er en nyhetsmann liksom.
Jag vet, jag jobbar i Norge och vet precis hur det funkar där. Det märkliga för mig är när vi bestämmer oss för att skicka hem en hel klass eller flera klasser pga en smittad elev. Sen åker jag hem när dagen är slut och läser meddelande från rektor om att i mitt barns klass finns det smitta men vi fortsätter lektionerna som vanligt.
Jag känner mig som jag lever i en twilight sone. Helt sjukt hur man bara släpper smittan fri i Sverige. Inte ens en telefon från smittspårning får man här, medans man själv sitter på jobb i en norsk liten kommun och ringer föräldrar för att avtala karantän tider och klockslag dom ska komma med sitt barn som ska testas. Testas av utbildad personal dessutom, i Sverige får man ta testet själv om man ens får nåt. Det är ett stort skämt, i Norge har man aldrig ens hört talas om självtester!!!!
Citera
2021-01-26, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Det här med överdödlighet kan man se hur den ser ut i olika åldrar för att få ett bättre perpektiv tror ddt skulle vara bra för många oroliga.
Undrar också varför man inte skulle kunna rikta vaccination mot de som löper störst risk att hamna på IVA dvs nu borde man ha statistik över vilka riskfaktorer som ligger bakom de människor som hamnar där och på så sätt minska vårdbelastning och även hindra de människorna fr att bli sjuka tex om bmi diabetes är en stor riskfaktor då ska de erbjudas vaccin eller är det diskriminering att peka mot en viss grupp?
Fas 3 får vänta på vaccin de löper risk för att bli allvarligt sjuk o belasta sjukvården men vilka hör dit??? Socialstyrelsen och Fhm har inte ens lyckats sortera ut vilka som hör dit som jag förstått eller någon som vet mer eller tillhör riskgrupp?
Citera
2021-01-26, 20:45
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du missar poängen.

Poängen är att läkemedelsbolagen inte alls tar ut ockerpriser. Dom hade antagligen maximerat sin vinst vid ett pris på flera hundra dollar per dos. Men ändå så har Pfizer och Moderna satt sina priser till en bråkdel av detta. Och AstraZeneca ska vi ju inte ens prata om.

Om man har fått för sig att läkemedelsbolagen har utnyttjat situationen så har man dålig koll helt enkelt.
Okej. Du kan alltså inte tala om vilka vaccin förutom covid-19-vaccin som den svenska staten gratis erbjuder hela den vuxna befolkningen. Då kan jag berätta att det finns inget annat vaccin som staten erbjuder på detta sätt till alla vuxna I Sverige.

Jag har inte missat poängen, men ditt argument är dåligt.
Det är i sammanhanget ointressant vad andra vacciner kostar eftersom de inte erbjuds till hela befolkningen.

Den svenska regeringen har budgeterat 4,5 miljarder SEK för inköp av vaccin under 2021.
Enligt vår vaccinsamordnare en realistisk uppskattning av inköpskostnaderna under 2021 1,2 miljarder SEK. Sverige kan alltså köpa vaccin för ca 3 ggr det beloppet utan att spräcka budgeten.

Uppgifterna är från november, så de kan ha ändrats.

Sveriges riksbank har uppskattat att vi får ett BNP-bortfall på ca 25 miljarder SEK per månad som pandemin fortskrider. Lägg därtill förlorade liv och lidande.

Det är alltså av yttersta vikt för Sverige som nation att så många som möjligt vaccineras så snabbt som möjligt.
Vaccin är så vitt jag vet den enda chans vi har att få slut på mardrömmen inom rimlig tid.
Det är i ljuset av detta som vaccinpriset ska ses. 1,2 miljarder SEK är ingenting I sammanhanget.
Jag har sagt det förr: det är i princip no limit för vad vaccin får kosta. Staten måste ha och har också råd.

Jag vet ingenting om vilka kostnader läkemedelsbolagen har haft för utvecklingen av vaccinen. De har fått bidrag av EU för att bygga nya fabriker inom unionen.
Däremot vet jag att det finns väldigt många läkemedelsbolag som utvecklar ännu fler vaccin mot covid-19 än de som Sverige för tillfället planerar att använda. Det pågår också statlig vaccinutveckling.
Konkurrensen inom vaccin mot covid-19 är och kommer att förbli knivskarp. Det är långt ifrån säkert att bolag som Pfizer eller AstraZeneca kommer att göra några enorma vinster på pandemin i slutänden.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vad tar dom för en dos? Pfizer BioNTech $20. Moderna $50 . AstraZeneca $2.

Det tycker Sanne är dyrt.

Kolla in vad vuxenvaccin kostar:
https://www.cdc.gov/vaccines/programs/vfc/awardees/vaccine-management/price-list/index.html
Här är ett utdrag:
HPV $228
Pneumococcal13 $202
Shingrix $151

Till och med den billigaste jävla stelkrampssprutan har ju ett högre pris än vad Pfizer tar för sitt vaccin.

Men visst - vi skiter vaccinen, så att vi kan spara pengar. Din snåle jävel
Citera
2021-01-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag har köpt n95 som jag använt fram tills nu. Knappt 200 stycken. Även en gasmask och lite annat men jag inser nu att en halvmask med P100 är både mycket effektivare, billigare, bekvämare och lättare att få tag i.

Jo jag har en sån där Sundström men man känner sig lite grann som Darth Vader i den. Jag sparar den tills det blir skarpt läge. Vilket det blir. Aldrig, hoppas jag.
Citera
2021-01-26, 21:08
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag har väl egentligen inget att invända mot det du skriver. Medellivslängden ökar och antal äldre ökar också. Men en befolkning som ökar med ca 1 miljon på 10 år i ett litet land som Sverige pga invandring + födelseöverskott påverkar per tusen-siffror så mycket att det skapar förvrängda siffror, om man inte är uppmärksam här.

Ta t.ex syrierna. Vi har haft en ganska stor invandring av dem under 2000-talet, så nu är de totalt 191530 st i Sverige (enligt 2019 års siffror). Men 185069 av dem är under 65 år och endast 6461 personer är 65 och uppåt. Antal personer 75+ är endast 1843 st.

Det här sänker naturligtvis dödligheten i landet. Rent matematiskt.

I rätt sammanhang kan ju det vara intressant att räkna även på detta. Men då covid-19 är en sjukdom som främst dödar äldre, och vi är intresserade av att veta hur covid-19 förändrar antal döda i ett land, blir det fel att blanda in denna invandring i ekvationen. Gör man som krillero gör, så kommer man fram till sådana märkliga slutsatser att det är inget konstigt med dödligheten av covid-19 - den var ju lika stor år 2012-2013:

Tack för ditt svar. Jag håller med om att dödligheten (ökad eller minskad) utslagen på hela befolkningen är ett helt meningslöst mått eftersom det rimligen är helt avhängigt vilka grupper som har ökat eller minskat. Det hade dock varit intressant att se/ta fram siffror över dödligheten bland 65+, procentuellt sett, för respektive år. Både vad gäller Sverige och andra länder. Jag orkar inte göra det jobbet just nu, men kanske någon dag framöver. För mig framstår det emellertid som tydligt att den ökade befolkningen i de övre åldersgrupperna inte beror på invandring.

Återigen, tack för ditt svar. Du verkar vara en av mycket få hederliga debatörer i tråden. Ber om ursäkt om jag föreföll spydig i mitt föregående inlägg.
Citera
2021-01-26, 21:10
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Det er jo en enorm skilnad fra det vi ser i Norge. Her stenges hele kommunen det ble oppdaget smitte, alle nabokommuner i tillegg til hovedstaden. Butikkene stenges ned, skolene stenges, og det gjelder for 1,5 millioner mennesker i området. Alt for å stoppe denne mutasjonen fra å komme ut av kontroll.

Sverige ser ut til å ha gitt helt opp. Eller egentlig aldri brydd seg.

Men Tegnell ser jo ut til å bare opplyse om det han ser kommer til å skje, og han er ingen som har tenkt å stoppe det fra å hende. Han er en nyhetsmann liksom.

Det här är precis den tanke jag har också.

De förnekar det hela tiden men det är uppenbart att det flockimmunitet via smitta som är målet. Det är enda förklaringen som fungerar med tanke på det du och jag ser. Jag tror inte på förklaringar att Tegnell och kompani är dumma eller outbildade.

De har helt enkelt bestämt sig för något som är en chansning: att Covid-19 i praktiken inte är så mycket värre än en influensa och att folk till slut kommer bli smittade ändå.
Citera
2021-01-26, 21:50
Moderator
OYs avatar
Pandemilagen diskuteras här:

--> https://www.flashback.org/t3295636

--> https://www.flashback.org/t3288217

--> https://www.flashback.org/t3289458

--> https://www.flashback.org/t3275265

/Mod
Citera
2021-01-26, 22:01