2021-01-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Norge har också ung befolkning, yngre än Sverige ser man i statistiken. Varför skulle jag föneka det? Det jag säger är att Sverige har gynsamma föhållanden och borde ha klarat pandemin mycket bättre. Nu sitter ett gäng förnekare och försöker vrida statistiken för at dölja misslyckandet.

Ser man på åldern i t.ex. Finland så borde dom ligga 20-30% över Sverige i coviddöda. Danmark borde ligga 10-20% över Sverige. Norge har bästa förutsättningarna, men dom har också klarat sig bäst.

Sveriges åldersstruktur gör ju bara misslyckandet ännu större. Det är bara tragikomiskt att försöka utnyttja det för att förklara bort FHMs idiotstrategi. Med samma demografi som Finland hade dom 11000 snarare varit 15000.

Fick Finland överdödlighet 2020?
Citera
2021-01-26, 14:11
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Finns risk för det.
Resten av veckan blir intressant om det fortsätter nedåt eller om det blir platå, uppgång igen.
Det vore riktigt tråkigt om den fina trenden med minskad smitta bryts.

Ser nu att man hittat runt 100 fall av den brittiska varianten också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Sveriges överdödlighet har inte "raderats ut", annat än i dina trolleri-beräkningar...

Helt korrekt. Typiskt sätt att förneka folkmord, det var ju inga som dog egentligen.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu sprider du din egen tolkning av något som du inte länkar till.

Enligt FoHM (länk i min signatur) har
4 663 personer intensivvårdats.
11 005 personer avlidit.
3 059 personer 90+ har inte intensivvårdats, 90+ klarar inte intensivvård. Några av dessa har mycket sannolikt fått någon typ av vård.

Sannolikt har ett antal personer även fått vård som inte är intensivvård, tex. syrgas.

Det är inte sannolikt att mer än hälften av de som dött av Covid19 i Sverige inte har fått någon sjukhusvård.

Enligt Socialstyrelsen avled 3594 på sjukhus under fram till september. Under perioden okt tom dags datum har ytterligare 2497 dött på sjukhus. 6091 personer alltså fram till dags datum avlidit av Covid19 på sjukhus. Antalet döda uppgår nu till 11247 i Sverige. Dvs, av alla döda har 54% avlidit på sjukhus oberoende av vårdform. 46% har avlidit utanför sjukhusen. Det är lite intressanta siffror tycker jag. Speciellt när FHM slänger på sitt diagram om sjukvårdens kapacitet kontra antalet sjuka. Dvs, cirka häften av de som dör kommer aldrig i kontakt med sjukhusvård. Om vi hade haft fördubblad kapacitet inom vården. Hade då färre dött? Tycker det finns en hel del som talar för det, trots att det hela tiden, inte minst från politiskt håll bedyras att det finns "ledig kapacitet", samtidigt som vi ser både sjuksköterskor och läkare som hela tiden larmar om att de går på knäna. Det känns som två parallella verklighetsbeskrivningar som förmedlas.

https://www.socialstyrelsen.se/sok/?q=covid19&_t_dtq=true
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
192 700 personer har vaccinerats hittills, med en eller två doser. Dock saknas fortfarande uppgifter från flera regioner.

Källa: FHM:s PK
När skulle den där dagliga uppdateringen på vaccinerade komma på FMH:s hemsida?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Man måste ju ta hänsyn till åldersfördelningen i länder också. Jag vet inte om du gjort det men så långe sverige har under 100 000 döda per år så skulle snittåldern för döda vara över 100 år. Så fördelningen i åldrar är uppenbart skev i Sverige.

Nej det har han inte gjort och det kommer han aldrig göra.
Han har aldrig producerat något annat än rena trollsiffror för att förvirra.
Citera
2021-01-26, 14:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 242
Nya fall: 9 135

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 270, 237.
Senaste tisdagssiffror nya fall: 9 799, 17 418.
Bra. Både nya fall och nya avlidna minskar sett på en vecka.

Men det är bara en svag nedgång i nya fall. Det är inte betryggande.
Citera
2021-01-26, 14:14
Medlem
Nu krävs enbart 114 döda till så är Sverige ikapp Frankrikes skräcksiffror i döda per miljon invånare.

Och drygt 900 ytterligare döda så är vi ikapp även Spaniens skräcksiffror

Säger som Bidens rådgivare: Tegnell är galen.
Citera
2021-01-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Hur ska man tolka detta? Har vi nått en platå? Hoppas inte det vänder.

Antagligen kommer antal döda att börja sjunka, med tanke på att antal fall sjunker. Sedan vänder det med fler smittade när brittiska viruset börjar dominera mera. Antal döda kommer dock inte återgå till nivån från julhelgerna pga att man har hunnit vaccinera de sköraste. Däremot kan antal döda bland yngre börja öka, de som inte hunnit vaccinera sig.
Citera
2021-01-26, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Jag är benägen att hålla med. Möjligtvis med reservation om skydda de äldre. 90+ multisjuk på hemmet behöver inte skyddas. Men jag tror fortfarande att Tegnell är en komplett idiot.

Man kanske inte hade behövt låsa in dem utan mänsklig kontakt förevigt, men man kunde ha infört regler om att besökare och personal behöver ha mask, handskar och vara testad innan de besöker äldreboenden. Sedan håller jag med dig. Många anhöriga fick inte ens komma då personer låg på dödsbädden, det känns överdrivet. Detta är inte en ny form av pesten som kan döda oss alla. Så lite mer rationalitet bör världens ledare kunna visa.

Hursomhelst, så känns alla dessa lockdowns etc världen över som ett enda stort misslyckande, men ändå fortsätter de med dem. Jag antar att de inte kan sluta för då skulle de indirekt erkänna att de har gjort fel hela tiden. Men de gör betydligt mer skada än nytta.
Citera
2021-01-26, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Sveriges överdödlighet har inte "raderats ut", annat än i dina trolleri-beräkningar...
Läsförståelse? Jag sa att den överdödlighet som förekom under årets första halvår raderades ut under perioden juli-oktober. Det sas gång på gång i november att det var ytterst osäkert om vi skulle få någon överdödlighet öht under året (vilket det blev, pga uppgången i december).

Vår överdödlighet - jämfört med extremt låga tal under 2015-19 - är dock försumbar jämfört med t ex Greklands, trots att deras tal 2015-19 redan var höga och trots extrema nedstängningar av samhället.

Italiens siffror kommer troligen att visa sig vara ännu värre, även där trots extremt rigida åtgärder.
Citera
2021-01-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
När skulle den där dagliga uppdateringen på vaccinerade komma på FMH:s hemsida?

Samma undermålig rapportering som med mycket annat.

Statistiksamordning- samt uppdatering skulle varit på plats för ca 2 veckor sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in