Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Jag håller med om att de kan stoppa upp sina kurvor i anus och det har jag sagt sedan dag 1. Men nu frågade du varför de pratar om att platta kurvan istället för att stoppa smittan. Svaret är att det skulle vara förödande att göra allt för att stoppa smittan.
I dagsläget är det i princip omöjligt ja. Om man inte gör som i Kina.
I början av pandemin hade man emellertid kunnat göra mycket mer, precis som våra grannländer gjorde. Länder som idag bara har 1/10 så många döda per capita. Vad man däremot skulle kunna göra nu är att strikta till åtgärderna. Man skulle kunna införa krav på andningsskydd (minst ffp2) vid besök i matvarubutiker och apotek. Det har man gjort i Tyskland. Resten av butikerna borde stänga. Sedan borde man stänga skolorna och övergå till distansundervisning. Möjligen med ett fåtal undantag. På så vis skulle man drastiskt kunna pressa ned smittan i samhället under säg 4-6 veckor. Det tar tid innan smittan då når de nivåer vi har nu. Det skulle avlasta vården och man skulle köpa sig tid i väntan på vaccination. I dagsläget när vi har så mycket smitta som vi har känns det livsfarligt att fortsätta som vi gjort. Sprider sig mutationsviruset riskerar vi katastrof. Även om det inte blir så är bara risken för det tillräckligt för att agera. Sverige befinner sig nu i något slags tippingpoint skulle jag vilja säga.