Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Jag hoppas du är ironisk.
Niger medianålder - 15,5 år.
Sverige medianålder - 41,1 år.
Niger förväntad livslängd - 56,3 år.
Sverige förväntad livslängd - 82,1 år.
Jag undrar om någon här vet - ex du -
hur förväntad livslängd ändras när man flyttar från ett land eller en världsdel till ett/en annan?
Det dog ju somalier som flugor åtminstone i början av pandemin. Den förväntade livslängden för somalier är 55 år (vet ej vad det där "förväntade livslängden för samtliga (HALE) 47,8" betyder..).
Hur kan man räkna den förväntade livslängden för en somalier i Sverige? För den kan väl ändå inte vara densamma som för infödda svenskar? Ej heller densamma som somalier i Somalien)
Man kanske har lidit av näringsbrist, haft olika sjukdomar etc innan man flyttade hit - plus att jag läste någonstans att åtminstone vissa invandrargrupper brukar drabbas av livsstilssjukdomar som diabetes 2 och högt blodtryck EFTER att de har flyttat hit, eftersom deras livstil och kanske även kost förändrats radikalt.
Ungefär som medelklassen i Indien som också drabbas i stora mängder av diabetes 2 medan de fattiga slipper pga att de inte "har råd" att förstöra sin hälsa med skräpmat plus att de jobbar kroppsligt.
Vi vet ändå att medelåldern för alla C19 döda har varit 83-84år. Men vad har varit medelåldern för somalier eller andra invandrargrupper? Och har de haft underliggande sjukdomar.
Jag fattar att du kanske inte kan svara på alla dessa frågor, men det finns väldigt mycket kunskap hos folk som läser i tråden och kanske åtminstone kan berätta var man skulle kunna hitta den här informationen.