Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Jag tror ärligt talat meningen,
"Om verkligheten tillsynes byggs upp kausalitet och/eller slump, hur skulle något som kallas fri vilja kunna uppstå?"
Innehåller all information som behövs, de flesta som är insatta i ämnet förstår vad som avses.
1) De flesta kan ingenting om argumentationsteknik, och 2) att andra har traditionella definitioner på termer är inget giltigt argument för att dessa definitioner är de enda giltiga.
Argumentum ad populum är inget argument... men det vet väl du?
Citat:
Skulle du själv istället för att hota med ignorans, istället kanske kunna vara hjälpsam och formulera min ovan tanke i egenskap av substantiella argument som duger för en värdig filosofisk analys?
Du vill alltså att jag både tänker och talar för dig?
Nej tack.
Citat:
Ps. Eller vänta, var det du som ansåg att avsaknad av fri vilja var mer eller mindre samma sak som att vilja och tankar var predestinerade och härledningsbara?
Nej, du vrider fram en halmgubbe ur luften i vanlig ordning.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Du anser att formell satslogik är applicerbar på detta ämne?
Jag anser att satslogik är applicerbart på utsagor även i detta ämne, ja.
Formell satslogik borde väl innefatta fallasier och giltiga härledningsregler?
Fick ni inte ens lära er hur ett sunt argument ser ut eller hur man urskiljer ett?
Eller du kanske tog upp att du minsann läst satslogik för att det är helt orelevant?
Troligtvis var det ett uselt försök till auktoritetsargimentation...
EDIT: Jag tänker inte repetera mina tips på missförståndshantering eller krav om intressant diskussion, andra användare vars ädla trägenhet jag inte delar har kastat dig ett otal pärlor redan, men du är ju antingen oförmögen eller ovillig att förstå ditt oförstånd, tyvärr.
Du har allt som oftast
inte ens fel...
Enligt mig är det då inte värt att rätta dig.