2021-01-25, 22:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Kan livstid ej utdömas då GM är under 21 år? Jag känner till de rättsvidriga åldersrabatterna men det blir ju effektlöst vid ett eventuellt livstidsstraff.

Nej det kan inte utdömas innan du är 21. Men den du citerar har fel i att det per automatik är livstid för att man har fyllt 21. Så är såklart inte fallet. Du får straffrabatt successivt mellan du är 15-21 år. Det vill säga: för identiska brottstyper gäller:
Om du är 15 får du en femtedel av vad du skulle fått som 21-åring, är du 16 får du 25 %, 17 får du en tredjedel, 18 halva, 19 får du två tredjedelar, och 20 tre fjärdedelar.
Med andra ord. Skulle du ha fått 10 år som 21-åring så får du 2 år som 15-åring, 2,5 år som 16-åring och så vidare. Men du får inte per automatik livstid för att du fyllt 21. Jag vet inte vad han fick det ifrån. Det har inte med åldern att göra, snarare:
Är personen straffad tidigare?
Är personen med i ett gäng?
Finns det förmildrande eller försvårande omständigheter?
Skedde, låt säga, mordet under ett utdraget händelseförlopp med mycket lidande?
Svaren på de frågorna avgör straffet. I korthet.
Citera
2021-01-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackdollkiller
Hjälp mig att summera. Så isa* el moghrab* är GM som sitter för mordet på K Hakim? Har smutzet bröder som också sitter för andra mord? Vem är hans bröder? Vilka mord sitter dem för isf?

Länka gärna till bilder om ni sitter på sådana, även på bröderna.

Ja tack!
Citera
2021-01-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Nej det kan inte utdömas innan du är 21. Men den du citerar har fel i att det per automatik är livstid för att man har fyllt 21. Så är såklart inte fallet. Du får straffrabatt successivt mellan du är 15-21 år. Det vill säga: för identiska brottstyper gäller:
Om du är 15 får du en femtedel av vad du skulle fått som 21-åring, är du 16 får du 25 %, 17 får du en tredjedel, 18 halva, 19 får du två tredjedelar, och 20 tre fjärdedelar.
Med andra ord. Skulle du ha fått 10 år som 21-åring så får du 2 år som 15-åring, 2,5 år som 16-åring och så vidare. Men du får inte per automatik livstid för att du fyllt 21. Jag vet inte vad han fick det ifrån. Det har inte med åldern att göra, snarare:
Är personen straffad tidigare?
Är personen med i ett gäng?
Finns det förmildrande eller försvårande omständigheter?
Skedde, låt säga, mordet under ett utdraget händelseförlopp med mycket lidande?
Svaren på de frågorna avgör straffet. I korthet.
Tack för ett utförligt svar. Det var jag som skrev att det tycks självklart med ett livstidsstraff. Menade dock inte att det utdöms per automatik.

Åldersrabatter är som jag förstått det inte tvingade men svenska domstolar verkar tillämpa dem i så gott som alla fall där det går? Skulle GM dömas för ett brott han begick mellan 20 och 21 års ålder kommer han sitta halva tiden i fängelse, inräknat tidigare frigivning för ”gott uppförande”.
Citera
2021-01-25, 22:34
Medlem
TheGreekWolfs avatar
Vem är den här Musti/Gabriel? Någon som har bild på honom?
Citera
2021-01-25, 22:36
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitch
Att inte den där Naief tagit hand om detta redan.....Har inte sett hur det såg ut på platsen för mordet men borde inte Naief sett, han också, vem som sköt?

Och att skytten då fortfarande lever.......konstigt.....

Naief har nog haft mycket span på sig säkert och lever inte han och barnet under skyddad identitet efter mordet?

Hursomhelst så sitter ju Naief själv häktad nu sedan en tid tillbaka för sannolika skäl misstänkt för stämpling till mord på Musti (han som tog på sig uppdraget innan han sålde det vidare). Så nog har han velat hämnas men väntat på rätt tillfälle. Musti levde under skyddad identitet i Hässleholm men mordplanen misslyckades dock.

Finns tråd här:
(FB) Nyckelperson i Malmös gängkrig anhållen för mordförberedelser, 2020-08-15

I samma åtal är även Bilals brorsa, Ahmed El-Moghrabi häktad. Jävla rörigt detta är...
Senast redigerad av Xfiles 2021-01-25 kl. 22:49.
Citera
2021-01-25, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Bellevuesjösida?! Som vid Erikslust?

Mer ner mot Ribban, supervillorna längan där Zlatans gamla hus står och villa kvarteren som går inåt emot Fridhem.
Citera
2021-01-25, 22:57
Medlem
Karmapoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Naief har nog haft mycket span på sig säkert och lever inte han och barnet under skyddad identitet efter mordet?

Hursomhelst så sitter ju Naief själv häktad nu sedan en tid tillbaka för sannolika skäl misstänkt för stämpling till mord på Musti (han som tog på sig uppdraget innan han sålde det vidare). Så nog har han velat hämnas men väntat på rätt tillfälle. Musti levde under skyddad identitet i Hässleholm men mordplanen misslyckades dock.

Finns tråd här:

I samma åtal är även Bilals brorsa, Ahmed El-Moghrabi häktad. Jävla rörigt detta är...

Naief Adawi sitter ju häktad sen i början på december

Citera
2021-01-25, 22:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Tack för ett utförligt svar. Det var jag som skrev att det tycks självklart med ett livstidsstraff. Menade dock inte att det utdöms per automatik.

Åldersrabatter är som jag förstått det inte tvingade men svenska domstolar verkar tillämpa dem i så gott som alla fall där det går? Skulle GM dömas för ett brott han begick mellan 20 och 21 års ålder kommer han sitta halva tiden i fängelse, inräknat tidigare frigivning för ”gott uppförande”.

Jag förstår. Men det är praxis. Högsta domstolen stipulerar en praxis, eller en riktlinje, som senare kan hänvisas till. Därför sker det alltid, det spelar inte någon roll vad du som åklagare säger för advokaten hänvisar bara till praxis. "I fallet NJA s.297 stipulerar Högsta domstolen följande kring straffrabatt. Min klient var inte fyllda 16 år och om detta säger praxis att..." sen är det adjö. Därför har åklagare i regel slutat orda om detta då tingsrätt (eller hovrätt för den delen) inte kan frångå praxis. Det är nämligen det som ger ett rättvist system så att inte Kalle får 10 år för samma brott som Ahmed fick 6 år. För även om du har ett brott och grader av det brottet: ofta ringa, normalgraden och grov (synnerligen grov nu tillagd på senare tid) så finns möjlighet för dynamik där ändå. I det stora hela är det ett bra system som inte ger utrymme för känslor eller annat än fakta.

Problemet är att politikerna stiftar lagarna och om politikerna inte vill dig väl så spelar ju systemet ingen roll. Om maxstraffet för mord är 3 veckor så spelar ju praxis desto mindre roll, menar jag.

För att svara på din fråga: Om han var 20 får han 75 % av vad han skulle fått som 21-åring (25 % rabatt). Skulle han fått 10 år får han 7,5 år. Men jag behöver se förundersökningen om du vill att jag ska tippa på vart det landar på för straff mer exakt än så. Men ta 0.75 gånger vad en 21-åring skulle fått så får du hans straff. Sen sitter man ju bara 2/3 av det straffet dessutom.

Detta är snurrigt, jag vet. Men kort och gott.
En 21-åring skulle fått 10 års fängelse. 20-åringen får då 7.5 år. Av det ska han sitta av 2/3 i fängelse innan han blir villkorligt frigiven = 5 år bakom galler.
Citera
2021-01-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles

Finns tråd här:

Man ska nog inte utgå ifrån att han har vårdnaden över barnet i detta läge. Mamman skjuten och polisen som troligen säger till soc att det är en riskmiljö för barnet. Barnet är nog hos morföräldrar eller annan släkt. Annars till och med i fosterfamilj. Jag säger inte att det måste vara så men skulle inte förvåna mig.

Han är ju även häktad för tillfället med.
Citera
2021-01-25, 23:08
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitch
Att inte den där Naief tagit hand om detta redan.....Har inte sett hur det såg ut på platsen för mordet men borde inte Naief sett, han också, vem som sköt?

Och att skytten då fortfarande lever.......konstigt.....
Naeif sitter häktad sedan månader. Förberedde nog hämnden. Tippar på att han hade umgängesrätt på skyddat boende ganska sällan. Barnet har förhoppningsvis nytt namn å familj.
Senast redigerad av Pandalina4 2021-01-25 kl. 23:11.
Citera
2021-01-25, 23:23
Medlem
Någon som kan länka en bild på kebabteknikern? Länken med bild på GM som postades i tråden funkar ej händer inget när man trycker på den.
Citera
2021-01-25, 23:24
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcape
Har vi namn o bild? Är det Bilal El Moughreby som är GM? Finns FUP? Saknar orken att leta igenom tråden just nu...

Självklart finns det ingen FUP än. En FUP släpps när det blir åtal. Däremot bör det finnas en häktningsframställan. Har vi otur släpps han i brist på bevis men med lite tur så kan detta ge något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in