Citat:
Ursprungligen postat av
vlkmslf
Tack för ett utförligt svar. Det var jag som skrev att det tycks självklart med ett livstidsstraff. Menade dock inte att det utdöms per automatik.
Åldersrabatter är som jag förstått det inte tvingade men svenska domstolar verkar tillämpa dem i så gott som alla fall där det går? Skulle GM dömas för ett brott han begick mellan 20 och 21 års ålder kommer han sitta halva tiden i fängelse, inräknat tidigare frigivning för ”gott uppförande”.
Jag förstår. Men det är praxis. Högsta domstolen stipulerar en praxis, eller en
riktlinje, som senare kan hänvisas till. Därför sker det alltid, det spelar inte någon roll vad du som åklagare säger för advokaten hänvisar bara till praxis. "I fallet NJA s.297 stipulerar Högsta domstolen följande kring straffrabatt. Min klient var inte fyllda 16 år och om detta säger praxis att..." sen är det adjö. Därför har åklagare i regel slutat orda om detta då tingsrätt (eller hovrätt för den delen) inte kan frångå praxis. Det är nämligen det som ger ett rättvist system så att inte Kalle får 10 år för samma brott som Ahmed fick 6 år. För även om du har ett brott och grader av det brottet: ofta ringa, normalgraden och grov (synnerligen grov nu tillagd på senare tid) så finns möjlighet för dynamik där ändå. I det stora hela är det ett bra system som inte ger utrymme för känslor eller annat än fakta.
Problemet är att politikerna stiftar lagarna och om politikerna inte vill dig väl så spelar ju systemet ingen roll. Om maxstraffet för mord är 3 veckor så spelar ju praxis desto mindre roll, menar jag.
För att svara på din fråga: Om han var 20 får han 75 % av vad han skulle fått som 21-åring (25 % rabatt). Skulle han fått 10 år får han 7,5 år. Men jag behöver se förundersökningen om du vill att jag ska tippa på vart det landar på för straff mer exakt än så. Men ta 0.75 gånger vad en 21-åring skulle fått så får du hans straff. Sen sitter man ju bara 2/3 av det straffet dessutom.
Detta är snurrigt, jag vet. Men kort och gott.
En 21-åring skulle fått 10 års fängelse. 20-åringen får då 7.5 år. Av det ska han sitta av 2/3 i fängelse innan han blir villkorligt frigiven = 5 år bakom galler.