2021-01-25, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej för det enda förbestämda är gravida och de under 18. Alla andra bedömningar (allergier etc.) görs av behandlande läkare. Vilket naturligtvis ej går att göra officiellt förrän i efterhand.

Hur många kommer då att erbjudas vacciner? Finns en siffra?
Citera
2021-01-25, 15:23
Medlem
sunessensommars avatar
Finns det några vettiga studier eller uppgifter om långtidssjuka, till exempel angående hur det tar sig uttryck, vilka som drabbas och hur många? Alltså inte ett enskilt exempel från en kvällstidning baserat enbart på en egen berättelse.

Det vore intressant med tanke på hur få under 65 års ålder som, utan kända riskfaktorer, dött och IVA-vårdats i Sverige. Om det finns något underlag för att dra slutsatser även kring långtidssjuka måste det till slut innebära att länderna upphör med den nuvarande typen av restriktioner som träffar så extremt brett.
Citera
2021-01-25, 15:26
Medlem
crisscrosss avatar
[quote=Itoy|74444389]
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
De över arton tydligen minus ett antal gravida ocjh allergiker typ. men hur många är det?
Jag har googlat rejält men uppgiften verkar saknas på internet.
Över 18 torde stämma ganska bra med antal röstberättigade (7 514 498) minus utlandsboende röstberättigade (ca 150-200 000). Alltså ca 7 350 000.
PS. Plus asylsökande som ej fått medborgarskap Ds.
Senast redigerad av crisscross 2021-01-25 kl. 15:37.
Citera
2021-01-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är inte ens 1 meter. På FHM sida står armlängd.
Så långa är inte mina armar.

Jag själv kör med avstånd 2-3 meter och aldrig vistas i mindre rum med andra. (förutom frugan)
Har funkat bra hittills.

Kul för dig att det funkar bra med frugan. Grattis!
Citera
2021-01-25, 15:40
Medlem
[quote=crisscross|74444461]
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Över 18 torde stämma ganska bra med antal röstberättigade (7 514 498) minus utlandsboende röstberättigade (ca 150-200 000). Alltså ca 7 350 000.
PS. Minus asylsökande som ej fått medborgarskap Ds.

10.2 miljoner invånare och 7350000 erbjuds vaccin.
Tar 80% vaccinet så blir de ändå bara 5 880000 vilket endast är 57% av befolkningen.
Citera
2021-01-25, 15:40
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Från Moderna:

https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/moderna-covid-19-vaccine-retains-neutralizing-activity-against

Så vaccinet är inte ”värdelöst” mot Sydafrika-varianten och vaccinationen kan fortgå med befintliga vaccin. Dock fullt möjligt att en booster-dos behövs i höst eller senare.

Moderna hävdar ju att även om vaccinet inte reagerade klockrent sydafrikavarianten så är det tillräckligt för att vaccinet ska skydda. Min tolkning är att om det nu är 95% effektivt mot "vanlig" covid och UK-varianten så ligger den siffran lägre för SA-varianten, dock över vad som är accepterat för ett godkänt vaccin (vet inte om de nämner nån %). De ska undersöka om det är värt det, ur ett immunitetsperspektiv att boosta vaccinets gentemot SA-varianten. Det tolkar jag som att det inte kan vara jättestora skillnader.

Värdelöst (även inom "") är fel ordval.
Citera
2021-01-25, 15:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Från Moderna:

https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/moderna-covid-19-vaccine-retains-neutralizing-activity-against

Så vaccinet är inte ”värdelöst” mot Sydafrika-varianten och vaccinationen kan fortgå med befintliga vaccin. Dock fullt möjligt att en booster-dos behövs i höst eller senare.
Vad är syftet med "booster-dosen"?
Citera
2021-01-25, 15:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Finns det några vettiga studier eller uppgifter om långtidssjuka, till exempel angående hur det tar sig uttryck, vilka som drabbas och hur många? Alltså inte ett enskilt exempel från en kvällstidning baserat enbart på en egen berättelse.

Det vore intressant med tanke på hur få under 65 års ålder som, utan kända riskfaktorer, dött och IVA-vårdats i Sverige. Om det finns något underlag för att dra slutsatser även kring långtidssjuka måste det till slut innebära att länderna upphör med den nuvarande typen av restriktioner som träffar så extremt brett.
Det stämmer att många som intensivvårdas har bakomliggande riskfaktorer.

Tabellen är uppdaterad: 2021-01-25 15:28
Antal vårdtillfällen: 6 408
Antal patienter: 4 771
Ålder - medel: 61,3 (0 - 97) (min-max)
Ålder - median: 63
Någon riskfaktor: 81,7%
Utdrag ur tabell, https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Det framgår att 2385 personer som intensivvårdats är 63 år eller yngre.
OM vi antar att riskfaktorerna är jämnt spridda över alla åldrar blir det alltså 436 friska personer som är 63 år eller yngre som intensivvårdast.

Jag återkommer angående longtidseffekter som publicerats i vetenskapliga tidskrifter.
Citera
2021-01-25, 15:46
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Moderna hävdar ju att även om vaccinet inte reagerade klockrent sydafrikavarianten så är det tillräckligt för att vaccinet ska skydda. Min tolkning är att om det nu är 95% effektivt mot "vanlig" covid och UK-varianten så ligger den siffran lägre för SA-varianten, dock över vad som är accepterat för ett godkänt vaccin (vet inte om de nämner nån %). De ska undersöka om det är värt det, ur ett immunitetsperspektiv att boosta vaccinets gentemot SA-varianten. Det tolkar jag som att det inte kan vara jättestora skillnader.

Värdelöst (även inom "") är fel ordval.
”Värdelöst” var mer ett svar till de som tvärsäkert uttalat sig på ett sätt som att att SA-varianten gjorde alla vaccin verkningslösa.

Håller för övrigt med din analys och tolkar Moderna på samma sätt.
Senast redigerad av Otrolig 2021-01-25 kl. 15:48.
Citera
2021-01-25, 15:48
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vad är syftet med "booster-dosen"?
Om det behövs, öka immunsvaret mot SA-varianten. Även tänkbart att det dyker upp nya mutationer som man vill kunna ta hand om på ett bättre sätt om originalvaccinet tappar i effektivitet.
Citera
2021-01-25, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här förklarar nyheten om kvinnan i NZ, som vi diskuterade igår. Hon hade inte haft en extremt lång inkubationstid, utan hon blev smittad på själva karantänanläggningen. (Och det är ju inte heller bra.)

NIVETTE DAWOD08:20
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=497044
Nya Zeelands första fall av samhällssmitta av covid-19 på flera månader har identifierats som den virusvariant som först upptäcktes i Sydafrika. Kvinnan som testat positivt smittades troligtvis under sin tid i karantän på hotell, enligt hälsominister Chris Hipkins.

– Infektionsstammen är den sydafrikanska varianten och infektionskällan är sannolikt en annan återvändare, säger han.

Den 56-åriga kvinnan, som nyligen återvände till Nya Zeeland från Europa, testade positivt i lördags – tio dagar efter det att hon hade avslutat sina obligatoriska två veckor av isolering.

.

Alla som ropar efter lockdown, obligatorisk ordnad karantän får ta sig en tankeställare.

Om det stämmer som nu "misstänks" så var hon alltså frisk när hon kom in i landet - men sjuk efter att ha suttit i karantän. Återstår att se huruvida hon har smittat både sin man plus ett antal andra människor på sin rundvandring på den norra ön.

Man har i alla fall ingen aning om vilka paret har träffat utan uppmanar bara alla på de orter där paret har varit att kontakta sjukvården för testning. Detta efter ETT fal. Tänk om det hade handlat om flera fall som hade blivit smittade på "karantänhotellet".. och det kanske vi inte ens vet med säkerhet.

Stor humor när dessa enkla lösningar visar sig inte vara så enkla som man trodde från början.
Citera
2021-01-25, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Poängen med min kommentar var att visa på att smittspridningen i Skåne knappt minskar, vilket är oroväckande, när nya varianter är i antåg. Jag försökte även med mina jämförelser visa på att Skåne fortfarande ligger på en hög nivå av smittspridning (363 nya fall per 100 000 och 7 dagar). Skåne ligger högst i landet! Dvs man bör agera nu!!
Både för jämförelse inom landet och att följa utvecklingen i just Skåne över tid (åtminstone sedan hösten när masstestningen drig igång) så funkar det fint att kolla på antalet fall, så där blir din analys helt korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in