2021-01-24, 12:59
Bannlyst
Bra jobbat flashback <3
Citera
2021-01-24, 13:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Jag blir stolt som skattebetalare när mina pengar går till Ved-Henke och hans assistent. Kör så det ryker!
Citera
2021-01-24, 13:52
Medlem
Jag är den sista som brukar försvara bevarandet av låtsasjobb, men det känns spontant som vederbörande givit skattebetalarna ganska mycket valuta för sina pengar i det här fallet genom att se till att de kan vara ute och grilla utan att själva behöva släpa ved.

Kan nog tänka mig att det finns ganska många tjänster som kan avvecklas innan den här tas bort.

Dessutom bra om personer med funktionsnedsättning har någon sysselsättning som de facto ger fler människor glädje.
Citera
2021-01-24, 15:50
Avstängd
Onan-erarens avatar
Det här är tyvärr inte ovanligt även om det ju naturligtvis är skamligt. Jag skäms lite över Sverige faktiskt.
Citera
2021-01-24, 17:19
Medlem
Ruskigbusss avatar
Det beror lite på vilket samhälle vi vill ha - och för vem samhället är till för.

Vi kan göra som vi valt att göra i Sverige, anpassa samhället till att vara effektivt, strömlinjeformat och till för vuxna personer som kan sköta ett normalt jobb, förmodligen i en förort nära en storstad. För oss är det enkelt och smidigt, vi betalar vår skatt, får våra gator plogade och enklare sjukvård när vi har klämt fingerat eller brutit benet i skidbacken.

De som inte riktigt passar in i mallen, må de vara gamla och sköpliga, kanske inte helt hemma på den senaste tekniken, tycket att pengar är sånt som går att hålla i och inga siffror på en mobilskörm, kanske lite långsammare i tanken och har lite svårare att ta till sig all information. Eller inflyttade från andra länder som inte förstår alla nyaser i stockholmsvenskan. Eller sjuka som inte längre kan hantera stressen och takten i det moderna arbetslivet, utan sjukskrivs trots att de kan tillföra något.

De kanske inte tycker att samhället är helt till för dem längre.

Det var påfallande redan för tio-tjugo år sedan när man kom ner till medelhavet och så myllret av människor som utförde jobb där vi i Sverige infört maskiner. T ex biljettkontroller. Eller personer man kan fråga efter vägen till nån plats man vill gå. Nu har vi våra mobiler med Google Maps. Eller blippar våra koder i automaterna på stolpar.

Effektivare- javisst. För oss vanliga stressade personer. Färre jobb - jo, det också. Visst, jobben var kanske inte så jävla roliga, men alla kan inte vara influencers eller mediapersonligheter. En del kanske tycker att det räcker att man river en biljett, hjälper en medmänniska att hitta - eller - som i det här fallet - hugger ved så andra slipper.

En del kanske håller sig kvar som människa tack vare detta jobb. Vi kanske hade sluppit en del psykfall som mördat andra om de hade fått känt sig som en riktigt människa som bidrog med något, i stället för att vara en börda som bara kostar skattepengar.

Uppenbarligen har vi inte helt utrotat små vrår av mänsklighet och det är ju skönt som fan att snubben fick fortsätta känna sig lite nyttig, trots att han inte är inom normalmallen av hypereffektiv svensk.

Kanske kan vi lära oss något av detta.

Förmodligen inget. Gissningsvis förlorar han jobbet när näste klåfingriga byråkrat vill visa sig duktig och lyckas hålla det borta från någon besvärlig murvel.
Citera
2021-01-24, 17:27
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Är det någon som sitter på ett organisationsträd av Alingsås kommun? Hade varit kul att räkna "projectledare" och "verksamhetsutvecklare" och dylila relativt intetsägande titlar med difusa uppdrag att organisera och kvalitétsutveckla verksamheten utan större resultat som dessutom uppbär chefslöner.

Jag är inte alltid kritisk till sådanna tjänster, dock få jag för mig att det kan vara så att det bryts bort pengar i andra ädnar. T.ex kan det (ut över arbetsgivaravgifter och annant bös) gå två undersköterskelöner på en verksamhetsutvecklare.
Citera
2021-01-24, 18:11
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullandegalning
https://www.mittskifte.org/petitions/alingsas-behover-henriks-ved-2?bucket&fbclid=IwAR3m6zfLPBPWJx-L4Deb29LdzHIVvk5sjSxu3B-RfgeROfxv9wIjBFLb2I0

Namninsamling för att han ska få tillbaka sitt jobb👍

Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Glädjande att han fick behålla jobbet. Jag skrev på namninsamlingen. Grattis Henrik!

Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Är så glad att det gjorde skillnad ändå.
Sådant här gör mig så glad att flashback finns. Det här ska belönas med en donering från mig.
Kommunerna ska alltid spara in på personer med funktionsnedsättning och äldre. Det äcklar mig.
Citera
2021-01-24, 18:21
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Man kan ge dom ett drägligt liv så billigt som möjligt, man behöver ju inte ladda på med lön ovanpå alla andra kostnader samtidigt som en ungdom går arbetslös.
Vet du hur det funkar? Han får sjukersättning, tidigare förtidspension, men lägre eftersom han har ett jobb. Lönen dras det mer skatt ifrån än ersättningen. Så han kostar mindre än utan jobb och han har någonting som ger honom mening.

En kvinna jag känner med MS, Emelie kan vi kalla henne, har en anställning, men inte heltid. Den är viktig för henne och det kostar samhället mindre att hon har några tusen i lön vid sidan av sjukersättning.

Så Henrik och Emelie ska få ha sina jobb kvar.

Edit. Och du kan ju läsa Ruskigbuss inlägg ovan och fundera över din människosyn.
Senast redigerad av SvartChili 2021-01-24 kl. 18:29.
Citera
2021-01-24, 21:21
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Man kan ge dom ett drägligt liv så billigt som möjligt, man behöver ju inte ladda på med lön ovanpå alla andra kostnader samtidigt som en ungdom går arbetslös.

Tror inte lönen är någon stor omkostnad jämfört om man lät honom gå hemma. Skulle tro att en slumpmässig funktionshindrad bidrar mer än vad vissa chefer eller kommunikatörer gör för en kommun. Men det är svårt att räkna på sånt för det är bara lullull och känsla som visar deras prestationer
Citera
2021-01-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Vet du hur det funkar? Han får sjukersättning, tidigare förtidspension, men lägre eftersom han har ett jobb. Lönen dras det mer skatt ifrån än ersättningen. Så han kostar mindre än utan jobb och han har någonting som ger honom mening.

En kvinna jag känner med MS, Emelie kan vi kalla henne, har en anställning, men inte heltid. Den är viktig för henne och det kostar samhället mindre att hon har några tusen i lön vid sidan av sjukersättning.

Så Henrik och Emelie ska få ha sina jobb kvar.

Edit. Och du kan ju läsa Ruskigbuss inlägg ovan och fundera över din människosyn.

Ditt resonemang stämmer inte då alternativkostnaden är att en okvalificerad person som kan utvecklas till samhällets gagn går utan jobb och kostar pengar.

Det handlar inte om människosyn, det handlar om komparativa fördelar och samhällets väl och ve. Hade det inte stått i tidningen om mongot hade du skitit i vilket.
Citera
2021-01-24, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Ja, det var precis det jag skrev. Så därför tycker du att han ska skickas hem och sitta och titta in i väggen på dagarna efter 26 års trogen tjänst? Du har ingen som helst förståelse för att även cp-skadade behöver en meningsfull tillvaro där de känner att de tillför något till samhället?

Vi kanske ska lägga ner alla dagcenter och övriga aktiviteter som kostar pengar också? Och sparka assistenten kanske? Han kostar ju också massa pengar.

Nej, halmdocka. Han får driva runt bäst han vill på dagcenter och förgylla sitt liv så länge han inte hindrar friska, utvecklingsbara människor att jobba! Om alla CPn skall ha jobb för att dom mår bra av det, vem i helvete skall betala för dom till slut?

Låt Cp-störda vara Cp och låt arbetsföra arbeta. En frisk person är säkert 10 ggr mer effektiv på att hugga ved än honom, speciellt efter 26 år.
Citera
2021-01-24, 23:26
Medlem
Men eliasson kan man dränka i offentliga medel i tid å evighet, och ju mer han fuckar upp, desto större arvoden. Ger mig fan på att Henrik har både högre arbetsmoral och arbetsplatsnärvaro än Eliasson nånsin har haft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in