2021-01-24, 13:28
Medlem
Har en bekant som fått ersättning i form av 680.000:- på grund av sin ADHD samt dyslexi.
Jag har sedan tidigare diagnoser för adhd samt autism och funderar nu på om man själv skulle kunna kassera ut lite slantar.
Jag frågade min mor och far ifall dem någonsin försökt få ersättning för detta men fick inte något egentligt svar förutom att dem inte försökt göra detta.

Min adhd-diagnos sattes runt 9-10års ålder och diagnosen för autism följde något år senare. Jag har ätit medicin för detta och mått otroligt dåligt över detta till stor del pga att jag alltid kännt mig utpekad och särbehandlad av dem som vetat om min diagnos.

Är det någon som har erfarenhet av liknande exempel och lyckats klämma fram ersättning av försäkringsbolaget? Jag har haft barnförsäkring hos länsförsäkringar som sedan övergått til vanlig personförsäkring hos dem.
Jobbat heltid sedan examen och har en arbetsledande roll med bra lön för min ålder.

Vet inte hurvida bolagen väger in hur ens liv ser ut idag kontra hur det har sett ut.
Citera
2021-01-24, 13:29
Medlem
getbusys avatar
Fråga din bekant hur han fick ut 680k?
Citera
2021-01-24, 13:31
Medlem
D45Ks avatar
Vad ersätter man? Att man föds annorlunda? Kanske vi ska ersätta korta människor och folk med synfel?
Citera
2021-01-24, 13:33
Medlem
Vodos avatar
680 tusen
Jag fick väl cirka 180000 tror jag via barnförsäkringen för min as och lite till. Men då var jag under 20 tror jag. Minns inte ärligt talat. Hittade brev från försäkringsbolaget många år senare.
Citera
2021-01-24, 13:34
Medlem
Vodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
Vad ersätter man? Att man föds annorlunda? Kanske vi ska ersätta korta människor och folk med synfel?
Funktionsnedsättning, det finns nog en lista hos försäkringsbolaget med diagnoser som räknas.
Citera
2021-01-24, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
680 tusen
Jag fick väl cirka 180000 tror jag via barnförsäkringen för min as och lite till. Men då var jag under 20 tror jag. Minns inte ärligt talat. Hittade brev från försäkringsbolaget många år senare.

Så egentligen skulle jag bara kunna ringa mitt försäkringsbolag jag haft min barnförsäkran och fråga vart fasen mina kappsäck med guldpengar ligger nånstans? Är man garanterad ersättning på visst belopp av ens premie eller måste man bevisa att man mått dåligt och inte kan leva livet fullt ut pga av det?

Är ju egentligen det som är det enklaste och mest självklara men är lite skraj för att ringa dem och ange personnummer och att dem börjar undra vad det är för jävla dåre dem har på sin kundlista
Citera
2021-01-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Fråga din bekant hur han fick ut 680k?

Har försökt förstå detta men det är hans mamma som jobbat aktivt för detta i många år så han är egentligen bara glad för sina pengar. Tror hon har fått 150k av honom för "besväret".
Han får exempelvis gå före i kön på bio och berg-o-dalbanor pga sina "handikapp" så länge han har med sig en ledsagare i form av en kompis, har själv varit med honom när detta skett.

Han bara garvar åt allt då har är fullt fungerande i alla sociala sammanhang och inte har några problem att hitta jobb eller liknande. Han är som vilken 19-20åring som helst. Har aldrig märkts av i skolan heller utan bra betyg och uppförande.
Citera
2021-01-24, 18:18
Medlem
Ja det låter sannolikt. Är han fullt arbetsför så är det i så fall försäkringsbedrägeri låter det som
Citera
2021-01-24, 18:35
Medlem
Vodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tttyyy
Så egentligen skulle jag bara kunna ringa mitt försäkringsbolag jag haft min barnförsäkran och fråga vart fasen mina kappsäck med guldpengar ligger nånstans? Är man garanterad ersättning på visst belopp av ens premie eller måste man bevisa att man mått dåligt och inte kan leva livet fullt ut pga av det?

Är ju egentligen det som är det enklaste och mest självklara men är lite skraj för att ringa dem och ange personnummer och att dem börjar undra vad det är för jävla dåre dem har på sin kundlista
Det borde fungera som vilken försäkring som helst. Gör en skadeanmälan och bifoga sjukintyg och sånt. Sedan gör försäkringsbolaget en utredning och bedömer vilken invaliditet nivå man har.
Citera
2021-01-24, 20:46
Medlem
I IF:s diagnosförsäkring får du ej ut ersättning för add/adhd.
Citera
2021-01-24, 20:58
Moderator
Kraftkarls avatar
Rena fantasisummor om man jämför vad vissa får ut för organförlust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in