2021-01-24, 16:24
Medlem
EdKempers avatar
Kommer polisen stå vid alla svenska gränsövergångar nu såsom Norge eller är det bara att åka hem efter jobb som vanligt? Vi som jobbar i Norge måste nämligen varje dag registrera inrese på nätet, visa upp smset vi får, pass och intyg från arbetsgivare varje dag. Alla stoppas och eftersom man blir registrerad så kan polisen göra stick kontroller och se om vi verkligen befinner oss på angiven arbetsplats.
Antar att Sverige inte kommer sätta in liknande resurser eftersom det är rekommendationer allt...
Citera
2021-01-24, 16:25
Medlem
Brasilien låter viruset härja fritt! borde inte hela befolkningen redan ha haft viruset? Befinner mig på väg från manaus.. Ser marknader med 1000tals människor o alla trängs. Finns viruset så märks det inte här iallafall.. Skällde ut en polis som rörde mig o ville veta vart jag e ifrån.. Ingen verkar ha koll..
Medans hemma blir man tillsagd så fort man inte håller avstånd....
Citera
2021-01-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Är det inte Modernas dyra "fina" vaccin Israel använder?!

Nej Phizers har jag för mig. Modernas kom senare men det är likvärdigt, samma sort RNA mycket lika.
Citera
2021-01-24, 16:30
Medlem
Smittspridningen på mellanstadiet I en skola som jag tidigare skrivit om fortsätter. Läraren som vikarierade i den klass vars lärare smittade halva klassen har nu också fått Covid (provsvaret har dock inte kommit än).

Som jag skrivit tidigare, så som smittan sprids så ör det inte orimligt om detta är en mer smittsam variant. Jag känner inte till någon smittspridning på något annat ställe som varit så snabb och effektiv som denna.

Det började alltså med att en lärare smittades av sin mor efter att de träffats utomhus (modern insjuknade strax efter mötet). Därefter smittades runt en fjärdedel av klassen och dessa smittade sedan runt en fjärdedel till samt även några elever i bägge parallellklasserna (I ena klassen var enbart hälften av eleverna på plats i fredags, i den andra så var fyra hemma med covid-symtom). Och nu även den vikarierande läraren alltså.

Vi får se till veckan hur många ytterligare elever som är sjuka.

Det går snabbt...
Citera
2021-01-24, 16:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Är det inte Modernas dyra "fina" vaccin Israel använder?!

Nä det är Pfizers vaccin som använts hittills, men ser att de nu också fått batcher av modernas vaccin.

https://www.timesofisrael.com/first-batch-of-moderna-vaccines-arrives-in-israel/

7 Januari
Citat:
The first batch of vaccines from US biotech company Moderna arrived Thursday in Israel, in a boost to the country’s national vaccination drive.

The shipment included some 100,000 doses, according to Hebrew media reports. Additional doses are expected to arrive next week.
Citera
2021-01-24, 16:34
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Oavsett om argumentet är uppfunnet nu eller inte, så vill vi ju inte få in massa norrmän över gränsen för shopping på Systembolaget osv. Oslo är i stort sett helt stängt

Ingen fare for at mange av oss i Oslo regionen drar over for å handle på systembolaget!!
Da må vi jo sitte 10 dager i karantene når vi kjører tilbake over grensen til Norge igjen!!!
Citera
2021-01-24, 16:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju märkligt att kvinnan kunde komma igenom två veckor i övervakad karantän, inklusive testning - trots att hon var infekterad..?

Värt att notera är dock skillnaden i ansvar hos NZ-regeringen och vår regering. Där blir man väldigt upprörd över EN(1) smittad person, spårar alla hennes kontakter, tittar till igenom filmer från övervakningskameror från karantänhotellet, för att se om hon haft kontakter med några där som hon inte borde ha haft, överväger partiell lockdown o.s.v..

Här har vi allmän samhällssmitta och ett hundratal dödsfall varje dag, och våra myndigheter ba': "Låt gå. Vi ignorerar det. Men kom ihåg att tvätta händerna då och då!"

Jag har för mig att inkubationstiden ligger på 2-14 dagar och som mest upp till 21 dagar. Snittet från att smittas till att bli sjuk runt 5 dagar.
Citera
2021-01-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Lustigt. Jag har fått uppfattningen av att läsa i tråden att norrmännen måste sitta i karantän när de kommer hem? Annars blir de plockade av polis/militär, satta i läger eller avlivade på plats. På den här hälsochefen låter det ju som att det i själva verket är som i Sverige, att man vädjar till medborgarna och inresande att följa rekommendationerna.

Jag som var övertygad av folk i den här tråden som hyllat Norges stränga krav på karantän och dito sågande av Svenska myndigheters naiva och tandlösa rekommendationer. Man trodde ju minst att alla inresande i Norge sattes på karantänshotell i 10 dygn. Men det är tydligen där som här, smittan sprids pga bristande respekt för rekommendationer för att folk är idioter. Så förvånande. Emellertid, trist för oss att vi har fler idioter här.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KLWQB/norska-halsochefen-om-svenska-inreseforbudet-det-ar-fornuftigt

Alla som reser in i Norge ska sitta i karantän i tio dagar, hur kunde virusvarianten från Storbritannien då sprida sig i Norge?
– Problemet med covid-19 är ju att man kan smitta även utan symtom, och det är inte hundra procent som följer karantänsreglerna. Då kan någon ha begett sig ut i samhället eller till jobbet och smittat andra.

Du behöver ju bara ta en tur på staden, gå i lite butiker etc så ser du att hårda karantänsbestämmelser inte skulle behövs om folk respekterar de frivilliga regler som gäller. Alla tänjer på marginalerna så mycket de går. Några skiter medvetet i att de kan smitta. Några går nog in för att försöka sprida smittan till andra.

Den sista kategorin ska givetvis ha nackskott men det är svårt att veta vilka som gör det medvetet och vilka som bara är korkade slarviga etc.
Citera
2021-01-24, 16:36
Medlem
Tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vad spelar det för roll ifall mutationen redan finns i Sverige, och man själv inte vidtar några åtgärder för att det inte skall spridas?

(7/01/2021) Brittiska virusmutationen har upptäckts i Västra Götaland
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/brittiska-virusmutationen-har-uppt%C3%A4ckts-i-v%C3%A4stra-g%C3%B6taland-1.39613032

(8/01/2021) I Sverige undersöker vi genetiskt endast en procent av alla positiva coronatest för att ta reda på vilken sorts virus en person är smittad med. Därför kan det vara svårt att upptäcka om de nya mutationerna har spridit sig i samhället eller ej.
https://sverigesradio.se/artikel/7641628
Idag kunde jag läsa att det fanns 55 fall i Sverige. Igår sa Tegnell att vi har kontroll på de nyare varianterna...tillåt mig vara skeptisk. Känns mer som att Måndag hela veckan får spela vidare ett tag till.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
(FB) Hundratusentals riskerar att förlora jobbet i Corona
Senast redigerad av dooop 2021-01-24 kl. 16:39. Anledning: Addendum
Citera
2021-01-24, 16:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Smittspridningen på mellanstadiet I en skola som jag tidigare skrivit om fortsätter. Läraren som vikarierade i den klass vars lärare smittade halva klassen har nu också fått Covid (provsvaret har dock inte kommit än).

Som jag skrivit tidigare, så som smittan sprids så ör det inte orimligt om detta är en mer smittsam variant. Jag känner inte till någon smittspridning på något annat ställe som varit så snabb och effektiv som denna.

Det började alltså med att en lärare smittades av sin mor efter att de träffats utomhus (modern insjuknade strax efter mötet). Därefter smittades runt en fjärdedel av klassen och dessa smittade sedan runt en fjärdedel till samt även några elever i bägge parallellklasserna (I ena klassen var enbart hälften av eleverna på plats i fredags, i den andra så var fyra hemma med covid-symtom). Och nu även den vikarierande läraren alltså.

Det går snabbt...

Märkligt att de är hemma, barn blir ju inte så sjuka enligt Tegnell.
Citera
2021-01-24, 16:38
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Det går snabbt...

Jag tror 0 med tanke på att 80% av befolkningen är immuna.

Citat:
Över 80 procent av världens befolkning kan ha t-cellssvar mot covid-19, alltså så kallad korsimmunitet. Det visar en ny tysk studie, publicerad i den vetenskapliga tidskriften Nature Immunology.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQnGW1/ny-studie-81-procent-kan-vara-korsimmuna
Citera
2021-01-24, 16:39
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ett svar med adekvat länk!!!
Uppskattas

Ja hade fel, enligt socialstyrelsens sätt att räkna blir det väl nästan 10 år. 49 tusen av 560 tusen "förlorade" levnadsår kunde tillskrivas covid.
Men det betyder inte att jag håller med mest på grund av den 30-procentigt mindre överdödligheten. Den enda logiska förklaringen måste vara att många av dom ändå hade dött 2020 av vanlig influensa, vinterkräksjuka osv.
Haha 😊 Ja, jag bifogar gärna länkar. Men där tycker jag att man ska göra lite som man vill.
Det är svårt att länka när man som tex IMBILDEN gör en egen syntes av vad man läst och hört. Sådan inlägg är värdefulla med eller utan länkar, oavsett om man håller med i sak eller inte.

Jag är inte så säker på att det går att förklara de höga dödstalen under den andra vågen på samma sätt som under den första vågen. Gissningsvis har fler människor fått sina liv förkortade ju längre pandemin pågår, men det är bara en gissning från min sida.
En annan fundering är om det är rimligt att jämföra de två vågorna med influensans säsonger när man analyserar dödstalen. Motsvarar en våg en säsong 🤔? Vi vet ju att de inte överlappar varandra i tid riktigt men om man bortser från det och tänker sig att säsongen för Covid-19 sträcker sig över en annan period.
Om det ligger något I detta motsvaras pandemin hittills av två influensasäsonger.
Det ger i så fall ett annat perspektiv på antalet dödsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in