Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Ett svar med adekvat länk!!!
Uppskattas
Ja hade fel, enligt socialstyrelsens sätt att räkna blir det väl nästan 10 år. 49 tusen av 560 tusen "förlorade" levnadsår kunde tillskrivas covid.
Men det betyder inte att jag håller med mest på grund av den 30-procentigt mindre överdödligheten. Den enda logiska förklaringen måste vara att många av dom ändå hade dött 2020 av vanlig influensa, vinterkräksjuka osv.
Haha 😊 Ja, jag bifogar gärna länkar. Men där tycker jag att man ska göra lite som man vill.
Det är svårt att länka när man som tex
IMBILDEN gör en egen syntes av vad man läst och hört. Sådan inlägg är värdefulla med eller utan länkar, oavsett om man håller med i sak eller inte.
Jag är inte så säker på att det går att förklara de höga dödstalen under den andra vågen på samma sätt som under den första vågen. Gissningsvis har fler människor fått sina liv förkortade ju längre pandemin pågår, men det är bara en gissning från min sida.
En annan fundering är om det är rimligt att jämföra de två vågorna med influensans säsonger när man analyserar dödstalen. Motsvarar en våg en säsong 🤔? Vi vet ju att de inte överlappar varandra i tid riktigt men om man bortser från det och tänker sig att säsongen för Covid-19 sträcker sig över en annan period.
Om det ligger något I detta motsvaras pandemin hittills av två influensasäsonger.
Det ger i så fall ett annat perspektiv på antalet dödsfall.