2020-04-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
1. Du bygger alltså fortfarande dina planer på att du har bensin/ diesel (såvida du inte planerar att dra släpet själv)… För du lagrar väl inte drivmedel?
2. Du utgår också ifrån att ingen vill åt ditt fordon…? Framför allt när det är välfyllt?
3. Du utgår också ifrån att vägarna är farbara…?

Prepper eller inte: det är bara att se till att stoppa din bil. När du t.ex. ska byta däck eller få bort det fällda trädet är du ett lätt byte (Har du reservdäck med dig? Har du motorsågen med dig?). Jubelidiot

En hummer behöver inga vägar, den är gjort att gå i ren urskog om så behövs. Kan man stoppa en hummer så är det bara att gratulera isåfall men har så klart tårgas granater med mig och gasmask ifall ifall.

Tänkte bygga ett gengas aggregat isåfall det är vanligt i katastroftider om det är brist på bensin.

Intar och kapar Varbergs fästning och gömmer all stulen mat där inne, den har fungerat alldeles utmärkt mot busar och banditer i alla tider.
Citera
2020-04-13, 15:16
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
En hummer behöver inga vägar, den är gjort att gå i ren urskog om så behövs. Kan man stoppa en hummer så är det bara att gratulera isåfall men har så klart tårgas granater med mig och gasmask ifall ifall.

Tänkte bygga ett gengas aggregat isåfall det är vanligt i katastroftider om det är brist på bensin.

Intar och kapar Varbergs fästning och gömmer all stulen mat där inne, den har fungerat alldeles utmärkt mot busar och banditer i alla tider.

Ok. Du är nästan, bara nästa, rolig. Bra i vart fall att du insett att du har valt fel forumsdel för "humor".
Citera
2020-04-13, 16:12
Medlem
invisuss avatar
OP belyser ett problem dock, när skiten går åt helvette kommer garanterat dom som folk vet är preppers att bli länsade
Citera
2020-04-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invisus
OP belyser ett problem dock, när skiten går åt helvette kommer garanterat dom som folk vet är preppers att bli länsade

Precis, katastrofen står och knackar på dörren nu för alla oavsett, om massa folk dör av virus och de inte kan stoppa spridningen så kommar allt att kalva iväg fort.

Får dom nu för sig att viruset smittar via maten så stänger dom importen och då har vi inte mat så vi kan försörja oss den kommer ta slut på ett par veckor i butikerna.

Sen står katastroferna på löpande band.
Citera
2020-04-14, 21:55
Medlem
invisuss avatar
Citat:
Precis, katastrofen står och knackar på dörren nu för alla oavsett, om massa folk dör av virus och de inte kan stoppa spridningen så kommar allt att kalva iväg fort.

Får dom nu för sig att viruset smittar via maten så stänger dom importen och då har vi inte mat så vi kan försörja oss den kommer ta slut på ett par veckor i butikerna.

Sen står katastroferna på löpande band.
Så egentligen bör du behandla att vara prepper som en mörk hemlighet, knappt familjen ska få ens veta att man ägnar sig åt det, det är så sjukt lätt att folk öppnar käften ska ni veta :/
Citera
2020-04-25, 20:44
Medlem
Ska gräva en underjordisk bunker i trädgården med el vatten tv och förbränningstoalett, sen ett helt skafferi med soldatens ärtsoppa. Ingen kommer hitta det.
Citera
2020-04-27, 13:59
Medlem
Bestbesafes avatar
det är inte så lätt som man tror bygga en bunker.

Hemlig el, hemlig vatten, hemlig syre.

Allt måste dras så jävla långt bort.

Ett skittjobb

Hyrde minigrävare en vecka, tänkte få det klart.
Kom inte ens halvvägs.

Det tar tid och det är dyrt.
Men väl värt i framtiden . Att ha eget hemligt bunker.
Den måste plaseras rätt
Och helst ska den vara hushållsduglig med frisk luftintag minst 100 meter bort i två olika väderstreck.
El och annat.
Vatten ledning fuskbygge med svartbyggd brunn och allt möjligt.
Jävla tid och pengar.
GRAVANDET är helt sjukt.

MEN MEN
om två år är jag klar

Viktigaste av allt måste det ske på den mark du äger ändå.
Så inget annat händer, exempelvis att de bygger ett höghus till migranter där om 10år även om det är i skogen typ.

Du måste ÄGA marken du gör din bunker på.-
annars är det ingen mening.
DET kostar skitmycket även.
Räkna med två miljoner OM DET SKA BLI SERIÖST.

Jag köpte stor grävmaskin.
Du behöver köpa en stor grävmaskin, annars går det inte.
Du måste göra det hemligt och själv på stor mark du äger
om det ska vara lönt ens

Det blir mycket billigare och enklare köpa en färdig bunker ifrån staten.

500 TUSEN, renovera för 500tusen om du gör det själv.
Problemet är att alla vet var dessa bunkrar ligger

Kom även ihåg att 2 miljoner är extremt lågt räknat.
Det 'är vad det kommer kosta mig utan att ha räknat marken jag redan äger.
Samt att jag gör jobbet själv.
Köper enorma maskiner, som jag sen säljer vidare.
Dessa är inte heller räknade i priset.

Fredrik Svienfieldt har ett safetyroom.
Den gick på över 140 miljoner bygga.-
Senast redigerad av Bestbesafe 2020-04-27 kl. 14:15.
Citera
2020-05-02, 11:48
Medlem
Så här går det till att bygga sin egen bunker
https://m3.idg.se/2.1022/1.641438/preppers-bunker
Citera
2020-06-10, 20:49
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag hade ganska tidigt fått larm om någon närmar sig min BOL.
Hade lätt hunnit få fram mitt armborst mm om jag varit där.

Tvekar inte en sekund att använda den på slödder i skarpt läge.

Tror inte att det är någon smart idé
Citera
2020-06-12, 21:03
Medlem
lothers avatar
Citat:

.

en hummer är ganska usel i svensk mark överlag

funkar bra i ödsliga ställen med mycket utryumme

i sverige så kommer man inte långt med en hummer i terrängen

ex, normal skog, för bred för att ta sig fram utan att ha en eller två gåendes framför med motorsåg

sumpmark/mosse, tungt fordon som sätter sig obenhörligt när man kommer på fel ställe

snö, fortfanrande stor och tung, klarar inte djup snö

stenig terräng, fortfarande för stor bred och tung för att ta sig fram

ska man ta sig fram i sverige är en bandvagn206 djävligt bra
en gammal liten volovalp är ok, betydligt smalare och kan ta sig fram hyggligt bra

glömde, många mindre vägar har öppningar i stenmurar som man ska ta sig igenom, och dom är gjorda efter gamla häst och vagn, så man bör inte ha bredare fordon än ca 1.8m, gärna runt 1.6m
Citera
2021-01-13, 17:47
Awaiting Email Confirmation
Porrmorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Och förrutom att det är upp till var och en att bestämma hur mycket mat man vill lagra så är det privat egendom.

Tror inte samhället pallar att lagföra brottslingar om samhället redan kollapsat...
Citera
2021-01-24, 01:33
Medlem
ThePhilss avatar
Ingen tvekan om att en hel del "stadsbor" i händelse av samhällskollaps skulle söka sig ut till landsbygden i jakt på föda...& för att stjäla & plundra.

Vissa individer i storstadsmiljö skulle inte ha några som helst problem med att döda oskyldiga i syfte att stjäla/plundra....speciellt inte de som har erfarenhet av att göra detta i sina hemländer/konflikthärdar.

Det jag tror en del missar är att Sveriges landsbygd är mer eller mindre sammansatt av Jägare....som har regelbunden vana av att jaga/avliva djur...att ta hand om djuret efter att det är fällt...dvs att "ta ur djuret" (inälvorna) på plats... blodigt, bajs/urin lukt, diverse parasiter & allmänt nasty för den som inte är van vid det.
Sedan tillkommer flå & styckningen.

De flesta Jägare jag känner har god kontakt med andra Jägare i sin omgivning.

Skulle det nu vara så (vid en SHITF situation där det inte finns någon Rule of law) att en Jägare tvingas att ha ihjäl ex en plundrare....så är det min övertygelse att dennes förmåga att handskas med & undanröja liket överstiger gemene mans (stadsbons).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in