2021-01-23, 23:37
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Enligt FHM:s antikroppsmätningar hade 7.3 procent av Stockholmarna haft covid redan i början av april (motsvarande mätningar vecka 18).

De antikropparna skyddar kanske inte längre, men det är väldigt många fler än 550k som haft covid i Sverige.
Ja, det är bara att räkna baklänges från antalet döda I covid-19 så inser man att det måste röra sig om många många fler smittade än 550 000.
Citera
2021-01-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag känner att jag vacklar här. För UK är onekligen hårt drabbat av pandemin. Det är odiskutabelt.
Samtidigt som den mycket mer smittsamma mutationen dyker upp lite väl lägligt.

Man vet fortfarande lite om mutationen så det handlar fortfarande om modeller och uppskattningar. Kanske är mutationen mindre smittsam än man trodde för någon månad sedan men den är likväl ordentligt smittsam.
Om mutationen orsakat reinfektioner vet jag inte, men den rädslan är säkert en av anledningarna till den kraftiga responsen.
Man vet inte om spridningen av mutationen beror på högre smittsamhet eller på sociala/befolkningsmässiga faktorer. Tydligen är detta en öppen fråga.
qwerty-66 har definitivt en poäng
Kolla sida 25 här:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.12.30.20249034v2.full.pdf

Orange färg betyder att VOC (Variant Of Concern=B1117) växer snabbare än vanliga stammarna.
Citera
2021-01-23, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Ingen vet dette sikkert, men rundt 5% av Sverige er bekreftet smittet (550k av 10 mill.), hvor mange som har vært smittet, uten bekreftet prøve, er det ingen som vet, men sist de undersøkte med tester var det vel 7% i Stockholm eller noe sånt.

Med andre ord, flokkimmunitet er en ønskedrøm som aldri kommer til å skjer med naturlig smitte, det er helt umulig å få til.

Så da har de ingen kontroll i Sverige, og ingen flokkimmunitet. Er det ikke merkelig at smitten ser ut til å gå ned da? Samtidig ref. Portugal så var smitten lav til den eksploderte med denne mutanten. Det samme skjedde i UK..dvs, der var vel smitten i utgangspunktet høy.

Nei Kurt. Jeg tror du må komme hjem.
Citera
2021-01-23, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja, det är bara att räkna baklänges från antalet döda I covid-19 så inser man att det måste röra sig om många många fler smittade än 550 000.
Jag brukar uppskatta det med 333 fall för varje dödsfall, motsvarande en IFR på 0.3%.

Då är det nu 3,7 miljoner svenskar som haft covid. Även om tre fjärdedelar av dessa fortfarande är immuna så är det "bara" en fjärdedel av befolkningen.
Citera
2021-01-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Så da har de ingen kontroll i Sverige, og ingen flokkimmunitet.

Korrekt. Flokkimmunitet er en drøm, det fungerer kun med en effektiv vaksine, ikke ved smitte.

Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Er det ikke merkelig at smitten ser ut til å gå ned da?

Smitten ser alltid ut til å gå ned i Sverige, fordi tallene for de 2-3 siste ukene har etterslep.
Det er også en topp de første ukene i januar, fordi det var et stor etterslep etter julen, og derfor ser det enda mer ut som om det går nedover, når de neste ukene har lavere tall.

Hvorvidt smitttallene virkelig går ned nå, i slutten av januar, vet vi ikke før langt ute i februar, når tallene er mer korrekt, og større del av etterslepet er rapportert inn.
Citera
2021-01-23, 23:46
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Angående tröghet i Sveriges vaccinering:

Det betyder att Folkhälsomyndigheten har usel uppsikt över hur det går med vaccineringen runt om i Sverige.

Ifall det uppstår strul med vaccineringen, hur lång tid tar det innan Folkhälsomyndigheten får vetskap om strulet? Hur lång tid tar det innan Folkhälsomyndigheten, och andra statliga aktörer, kan erbjuda hjälp till dom regioner där strul har uppstått?

Med tanke på hur illa Sverige har hanterat epidemin hittills, så är jag rädd att det även kommer att uppstå problem med vaccineringen.

Jag är fundersam kring att regionerna inte rapporterar. Förstår de inte hur viktigt det är med korrekt information?

Jag ser två alternativa svar.

1. De försöker men är helt odugliga. Lägg till valfri förklaringsmodell till varför och den kan vara anpassad till valfritt delforum på Flashback om du så önskar.
2. Regionerna tar inte Covid-19 på allvar för att de som jobbar med frågorna ser det som en vanlig influensa. Typ. De är också oinformerade om eller svenskt nedlåtande mot utländska reaktioner på Covid-19(global pandemi med global panik).
Citera
2021-01-23, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Införde Danmark inreseförbud för just norrmän för 2-3 veckor sedan?
Man stängde alltså mot norge i december och väntade med Dubai till idag?

Danskarna förutsåg för 3 veckor sedan att den brittiska varianten skulle dominera i mitten på Februari om inget görs NU. Dvs för tre veckor sedan. Sverige svarar med att stänga gränsen till Norge som redan satt Oslo i kommunkarantän. Sverige agerar nu idag. Likt en Särskola där allt blir fel och konstigt.
Citera
2021-01-23, 23:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Spanien drabbades hårt både i våras och i höstas. Trots det verkar de nu vara i starten på en 3:e våg.
Jag tror du har fel (igen).
Ja det måste vara eländigt i Spanien. 3e eller 4e vågen på ett år. Och nu ökar det med stor styrka. Jag förmodar det är närheten till Portugal som driver på denna gång!?
Citera
2021-01-23, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Korrekt. Flokkimmunitet er en drøm, det fungerer kun med en effektiv vaksine, ikke ved smitte.

Smitten ser alltid ut til å gå ned i Sverige, fordi tallene for de 2-3 siste ukene har etterslep.
Det er også en topp de første ukene i januar, fordi det var et stor etterslep etter julen, og derfor ser det enda mer ut som om det går nedover, når de neste ukene har lavere tall.

Hvorvidt smitttallene virkelig går ned nå, i slutten av januar, vet vi ikke før langt ute i februar, når tallene er mer korrekt, og større del av etterslepet er rapportert inn.
Blandar du ihop smittade och döda?
Citera
2021-01-23, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Taskigt att lura honom så.
Ska han åka till Norge nu när ni ska få det som värst?
Bättre att stanna i Sverige där knappt nån mer kan bli smittad.

haha. Vi har det jo egentlig ganske greit, sånn utenom at vi mangler vin. Noe som riktignok kan bli en katastrofe...

Kurt mener jo at det langt flere som kan bli smittet. Men ja... Tiden vil vise hvor Kurt kan få det best.
Citera
2021-01-23, 23:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och varför blir så många sjuka i Israel där man har vaccinerat på löpande band redan en längre period?
Vi har varit igenom den frågan några gånger, men det skadar ju inte att göra det igen.

Man började vaccinera 19 eller 20 december och inte så många i början.
25 % har fått förstå dosen, så det är fortfarande väldigt många ovaccinerade.
Två veckor efter första dosen har det visat sig att de ha 33 % skydd i Israel vilket inte är så mycket.
Efter första dosen sägs man få ca. 80 % skydd, men oklart efter hur lång tid detta skydd uppnås.
Sedan kanske flera slarvar när man tycker att man är vaccinerad eller snart ska bli vaccinerad, vad vet jag.

Ja, något ditåt är det så det är inte så konstigt om smittspridningen fortfarande ökar. Däremot borde man kunna se en minskad smittspridning inom några veckor tycker jag.
Citera
2021-01-23, 23:50
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Danskarna har dessutom hittat 464 fall med brittiska mutationen.

"Det reelle antal smittetilfælde vurderes også at være højere end de 464, fordi Statens Serum Institut (S) indtil for nylig kun har kunnet analysere en andel af de positive prøver."
Från söndag natt vill fransoserna ha Max 72 timmar gammalt negativt prov för inresa.

Det jag frågar mig är hur man i EU har tänkt sig att semesterresande när det lugnar sig.

Måste man
1) ha vaccinationspass
2) ha ett färskt negativt prov (vad det nu kostar en barnfamilj)
3) ha godkänd fppmask eller vad det heter
4) absolut inte hosta när man passerar gränsen (med risk för att sättas i karantän)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in