2021-01-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Jo, även smala och vältränade verkar dö. Verkar vara en familj som lever väldigt hälsosamt.
Kan ju vara en bra varning till alla som försöker äta ihjäl sig.
Citera
2021-01-23, 13:06
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Jo, även smala och vältränade verkar dö. Verkar vara en familj som lever väldigt hälsosamt.
Överviktig var hon och gravid vilket ger ökad proppbenägenhet.
Citera
2021-01-23, 13:08
Medlem
Nybliven 6 barns mamma med övervikt
Citera
2021-01-23, 13:08
Medlem
]Det är inte strategin som förklarar svenska dödstalen

Intressant inlägg i debatten av infektionsprofessorn Anders Björkman:

Citat:
Det är inte strategin som förklarar svenska dödstalen

Min analys av 21 europeiska länder visar att ländernas skillnad i smittspridningens initiala ökningstakt (det så kallade R0-talet) varit avgörande för epidemiutvecklingen. Det verkar vara huvudanledningen till att Sverige och Norge drabbats olika av covid.

Att svensk bekämpning av covid-19 är och har varit misslyckad har blivit ett mantra både inom och utom landet. Den svenska strategin är numer inte bara den internationellt mest kända utan framför allt den mest ökända. Huvudargumenten från kritikerna är att Sverige kom i gång för sent med sina restriktioner och att dessa var för klena samt att övriga nordiska länder har mycket lägre antal avlidna i covid, särskilt Norge med 10 gånger lägre dödlighet relaterat till folkmängd.

Men vad säger fakta? Finns det belägg för slutsatsen? Är 10.000 dödsfall kopplade till covid en svensk skandal?

Jag har analyserat pandemin och restriktionerna i 21 väst- och centraleuropeiska länder baserat på data från Worldometer och Our world in data. En del av dessa data kommer från en grupp forskare på Oxford university i England som kartlagt, analyserat och värderat en rad olika restriktioner och summerat dessa till löpande indexvärden där 100 procent representerar total nedstängning (lockdown) och 0 procent ingen insats alls.

I Europa har fram till i dag 17 länder rapporterat högre antal döda per folkmängd än Sverige, medan 27 länder rapporterar lägre (en del av dessa, som Nederländerna, underrapporterar dock). I USA rapporterar 31 av 50 stater högre dödlighet än Sverige.

Mina samlade analyser av europeiska länder visar att graden av nedstängning inte alls på något tydligt sätt påverkat mängden dödsfall. Däremot bidrog tidigt införande av restriktioner (minst 25 procent enligt indextalet ovan) under första vågen tydligt till lägre dödlighet.

https://www.dn.se/debatt/det-ar-inte-strategin-som-forklarar-svenska-dodstalen/
Citera
2021-01-23, 13:09
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Vi är inte ens halvvägs i denna mardröm.
Kanske bäst att bara acceptera att det här kommer fortgå en lång tid framöver och sannolikt bli ännu värre.

All sjukvårdspersonal kommer behöva gå i terapi i år framöver när denna soppa är över.

IVA-sjuksköterskorna jobbade i snitt 9% mer i våras i Jönköping. Från 112 timmar till 122.
Snittlönen för dom låg på 48 373 kr under samma tid.
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/snittlonen-for-iva-sjukskoterskorna-april-juni-48-373-kr

Jag tror inte att dom kommer behöva terapi.

Krislägesavtalet innebär en timön på 220%
Nu i vinter så jobbar dom 12,5 timmarspass
och om jag förstått det rätt så hålls veckoarbetstiden nu i vinter. Den ligger på 32 och 38 timmar. Nattpersonal på 25 timmar.

https://www.vardfokus.se/arbetsmiljo/karolinskas-iva-sjukskoterskor-beordras-till-12-timmarspass/

Tror inte dom heller behöver terapi.

I Stockholm är det ett 48 timmarsveckor med ett tak på 192 timmar på 4 veckor.

Jag har under långa perioder i mitt liv jobbat över 200 timmar i månaden utan terapi.

Detta inlägg är kanske som att svära i kyrkan men rätta mig då. Finns det någon med insyn eller som jobbar på IVA som kan tala om hur många timmar i månaden dom jobbar.
För om det rör sig om 192 timmar med 220% av lönen så tycker jag inte det är så farligt som det målas upp i media.

Jag förstår att det är jobbigt med skyddsmask men det finns många jobb där man måste bära skyddsmask.

Jag skulle inte tveka att jobba med dom villkoren.
Citera
2021-01-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Framför allt om inte viljan finns till det.

Den viljan tycks i så fall fattas i alla världens länder. T o m Nordkorea har hintat lite åt det hållet att de eventuellt, möjligtvis, kanske, kan tänka sig vaccin, trots att de absolut inte har några som helst Corona-fall i hela landet pga den stora ledarens gudomliga förmåga att styra landet.
Citera
2021-01-23, 13:14
Medlem
revodnebs avatar
Mölndals äldreomsorg har infört snabbtester för personalen, man börjar sitt pass med ett snabbtest i ett speciellt rum. Är det positivt så får man gå hem igen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/snabbtester-in-om-aldreomsorgen-i-molndal-raddar-liv

Citat:
De senaste veckorna har drygt 50 anställda inom vård- och omsorgsförvaltningen i Mölndal, som trodde sig vara friska när de kom till jobbet, visat sig bära på Covid 19-viruset. Det kom fram när kommunen för att minska smittspridningen på äldreboendena började genomföra snabbtester av personalen.

– Testet är skillnad på liv och död, säger Anna Esslay, enhetschef på Lackarebäcks äldreboende.

Det visar sig att man fångar upp dem med asymtomatisk sjukdom, dvs det som Anders Tegnell påstår inte finns. Heder åt Mölndals kommun.
Citera
2021-01-23, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
IVA-sjuksköterskorna jobbade i snitt 9% mer i våras i Jönköping. Från 112 timmar till 122.
Snittlönen för dom låg på 48 373 kr under samma tid.
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/snittlonen-for-iva-sjukskoterskorna-april-juni-48-373-kr

Jag tror inte att dom kommer behöva terapi.

Krislägesavtalet innebär en timön på 220%
Nu i vinter så jobbar dom 12,5 timmarspass
och om jag förstått det rätt så hålls veckoarbetstiden nu i vinter. Den ligger på 32 och 38 timmar. Nattpersonal på 25 timmar.

https://www.vardfokus.se/arbetsmiljo/karolinskas-iva-sjukskoterskor-beordras-till-12-timmarspass/

Tror inte dom heller behöver terapi.

I Stockholm är det ett 48 timmarsveckor med ett tak på 192 timmar på 4 veckor.

Jag har under långa perioder i mitt liv jobbat över 200 timmar i månaden utan terapi.

Detta inlägg är kanske som att svära i kyrkan men rätta mig då. Finns det någon med insyn eller som jobbar på IVA som kan tala om hur många timmar i månaden dom jobbar.
För om det rör sig om 192 timmar med 220% av lönen så tycker jag inte det är så farligt som det målas upp i media.

Jag förstår att det är jobbigt med skyddsmask men det finns många jobb där man måste bära skyddsmask.

Jag skulle inte tveka att jobba med dom villkoren.
Nu är det ju den näst gnälligaste yrkesgruppen det handlar om(Bara lärare är gnälligare).
Då blir det såna här dumma artiklar i media.
Ibland får man en arbetstopp och behöver växla upp lite.
Men gnällisarna klarar inte det.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Så ska man ha mask eller inga? Vad kommer du fram till?

Åsikterna går isär. Virusbelastning. DVS. hur stor mängd man får i sig. Har det betydelse el. icke.
(personligen, tror jag att det har stor betydelse)

Om en minskning av mängd virus, har betydelse, så går det argumentera för att
tom. en kirurgmask påverkar din chans för att bli sjuk, och hur allvarligt det blir.

Skall man hindra exponering, krävs, minst driven friskluftsmask och dräkt.
(I labb har man dräkt och luftslang)

Minsta mängd utr. som är klassad att "skydda" mot virus.
Är tex. en sundström, halvmask, med klassat partikelfilter + ögonskydd, + saneringsrutiner.

Svårt att skydda sig.

Värdet ligger enligt min helt personliga åsikt, mest i att man kan sänka R-värdet.

Kirurgmask, liten påverkan.....
Halvmask, stor påverkan......
Friskluftsmask, "100%" skydd....

mask+profylax (tex. ivermectin), mycket stor påverkan på R värde.

Hur mycket olika munskydd minskar chansen att bli smittad har jag ej sett,
Och det är ochså svårt att visa. Det man kan titta på är hur stor filtreringseffekt,
ett visst skydd har. Nästan alla munskydd släpper igenom luft på sidorna.
Tex. ett ffp3 munskydd får släppa förbi 5% luft och ändå kallas ffp3!?

Man skall inte blanda ihop munskydd med skyddsklassade gasmasker.
Senast redigerad av severustheemperor 2021-01-23 kl. 13:51.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Region Norrbotten släpper lite siffror även på helgerna.

38 inlagda i går.
31 i dag.

Varav 5 på IVA, vilket är samma som dagen innan.

Så låga siffror hade de senast den 5:e januari.
Citera
2021-01-23, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det verkar vara många som inte förstår sig på Darwin här i tråden.

Fundera lite på vad som är bästa anpassningen för viruset så förstår ni nog.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Survival_of_the_fittest
Försök inte komma här med en massa fjollig vetenskap! Det viktiga i tråden är att vi kan bibehålla vår dödsångest!

(Detta inlägg kan innehålla inslag av ironi.)
Citera
2021-01-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Titta i region Stockholm. Vi har hela arbetslag inom välfärden som nu har antikroppar. Självklart har dessa arbetsplatser ett bättre utgångsläge än norrmän och finnar där infektionskänsligheten är högre. Detta under förutsättning att viruset sprids snabbare och att åtgärderna inte längre står pall i dessa länder. Vi får väl se framöver. Jag är jävligt glad att befinna mig i Stockholm iaf. Hela den yngre delen av min bekantskapskrets har nu antikroppar. Även jag också. Ingen blev speciellt sjuk. Det är fint det!

Ja fint men borde inte Madrid, Milano och London också ha antikroppar i massor. Ändå fortsätter smittspridningen med oförminskad styrka. Får ni in B.1.1.7 så finns det risk att det tar fart igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in