2021-01-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jo, jag brukar också tänka så, säkert en bra tumregel, men det är faktisk ingen omöjlighet att en virus-variant kan vara både mer smittsamt och mer dödligt. T ex kan ju inkubationstiden vara längre för nya varianten.

Och nu pratar man ju om en förhöjd dödlighet i en specifik ålderskategori.

Det är den här mekaniken som gör att vi inte får pandemier av de handfull virus som ger 90-99% dödlighet. Vi får bara lokala epidemier av dessa virus. Nej inkubationstiden är inte längre för "den nya varianten". Den sprids snabbt för att den a) är en zoonos b) är ett så lågpotent virus att folk kan gå runt med den utan att ens immobiliseras.
Citera
2021-01-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jo, jag brukar också tänka så, säkert en bra tumregel, men det är faktisk ingen omöjlighet att en virus-variant kan vara både mer smittsamt och mer dödligt. T ex kan ju inkubationstiden vara längre för nya varianten.

Och nu pratar man ju om en förhöjd dödlighet i en specifik ålderskategori.
Sluta aldrig hoppas. Till slut kanske det kommer ett virus som uppfyller din önskan.
Än så länge har det inte inte hänt.
Men sluta inte hoppas, då kanske du får en depression.
Citera
2021-01-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det här påståendet talar mot sig självt. Är viruset 30% mer dödligt så är den också nästan 30% mindre potent att sprida, det för att värddjuret hinner dö innan viruset sprids. De virus som sprids snabbast är de som inte är potenta alls, dvs corona.

Man dör väl efter minst 2-3 veckor i corona. Jag är osäker på att man ens är smittsam då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
4/10 inom vården fortsätter att vägra vaccination..

Är det verkligen klokt att hota dem med att få sparken?
Om 40% inom vården får sparken så kraschar ju svensk sjukvård ihop fullständigt.

Jag anser att det är dumheter att tvinga folk. Även vårdpersonal.

Vaccinering av personal kommer inte att hjälpa mot smittspridning, bara sjukfrånvaro. Folk vet inte om att vaccinerade personer kan smitta, det betydligt mer än sjuka dessutom. Sedan är det numer olagligt att påtvinga vaccinationer i vården. Det kommer inte att hända.
Citera
Medlem
Citat:
Det här påståendet talar mot sig självt. Är viruset 30% mer dödligt så är den också nästan 30% mindre potent att sprida, det för att värddjuret hinner dö innan viruset sprids. De virus som sprids snabbast är de som inte är potenta alls, dvs corona.
Hur länge kan viruset leva i värden efter dennes bortgång? 1 dag, veckor, nån som vet?

Något säger mig att du inte vet...men du får såklart komma med en gissning du också!
Citera
2021-01-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Man dör väl efter minst 2-3 veckor i corona. Jag är osäker på att man ens är smittsam då.

Man dör då av komplikationer kring motreaktionen som immunförsvaret har satt igång. Också en viss skillnad. För det finns många virus som direkt förstör celler, dessa dör man av. Corona är inte en sådan.
Citera
2021-01-22, 18:49
Medlem
Citat:
Vaccinering av personal kommer inte att hjälpa mot smittspridning, bara sjukfrånvaro. Folk vet inte om att vaccinerade personer kan smitta, det betydligt mer än sjuka dessutom. Sedan är det numer olagligt att påtvinga vaccinationer i vården. Det kommer inte att hända.

De flesta experter tror att man kommer vara mindre smittsam som vaccinerad. Men man vet inte detta säkert ännu. Visa gärna någon som helst källa på att man skulle bli _mer_ smittsam. Det har jag inte hört en enda seriös person hävda.
Citera
2021-01-22, 18:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det är den här mekaniken som gör att vi inte får pandemier av de handfull virus som ger 90-99% dödlighet. Vi får bara lokala epidemier av dessa virus. Nej inkubationstiden är inte längre för "den nya varianten". Den sprids snabbt för att den a) är en zoonos b) är ett så lågpotent virus att folk kan gå runt med den utan att ens immobiliseras.
Men håller du inte med om att en ny variant av ett virus kan vara både mer smittsam och mer dödlig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Enligt GT här om dagen har en smittkedja med den engelska varianten identifierats i Uddevalla (vilket ligger i VGR). Oklart hur/om smittspårningen fungerat.

Vill minnas att det fans kopplingar till hemtjänsten.

Edit:
https://www.expressen.se/gt/muterade-virusvarianten-hittad-inom-hemtjansten/

Personen som jag känner som smittade hälften av eleverna i sin klass kan nog ha den också. Hen smittades ju dessutom utomhus...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
De flesta experter tror att man kommer vara mindre smittsam som vaccinerad. Men man vet inte detta säkert ännu. Visa gärna någon som helst källa på att man skulle bli _mer_ smittsam. Det har jag inte hört en enda seriös person hävda.
Kanske på grund av att inte så många här är seriösa. De är alarmister som är styrda av känslor och rädsla.
Citera
2021-01-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dooop
Hur länge kan viruset leva i värden efter dennes bortgång? 1 dag, veckor, nån som vet?

Något säger mig att du inte vet...men du får såklart komma med en gissning du också!

Beror helt på vilket virus du pratar om, vilka förhållanden som kroppen befinner sig i etc. Virioner är normalt "förprgrammerade" att förstöra sig själva efter en viss tid när de inte kan haka sig fast på en värdcell. Jag har dock inte här och nu information om vilken tid det gäller för just HCoV-19.
Citera
2021-01-22, 18:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns gott om bilvägar som korsar gränsen mellan Finland och Ryssland, så inte behöver man traska genom några sjumilaskogar för att ta sig mellan. E18 går t ex genom Finland till St Petersburg. Så idén att Norden eller Skandinavien skulle likna en ö ur smittspridningssynpunkt får nog skrotas. Det är en ganska lång gräns som ska bevakas om man vill vara säker att ingen smittad korsar gränsen.
Ha, ha!
Där har jag passerat med bil många gånger.
Du kan ju försöka passera längs vägen mellan Helsingfors och St. Petersburg.
Det är i stort sett lika svårt som under sovjettiden förutom att det nu är tillåtet att komma ut från Ryssland om man har visum till EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in