2021-01-22, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du är fartblind. Siffrorna är absolut inte särskilt låga.

Jag håller förstås med om att en dags data är inte är nog för en trend. Dock har sju-dagars medelvärde sjunkit kontinuerligt 8 dagar i rad i Stockholm - och idag alltså en liten ökning.

Vi var väl uppe och vände runt på närmare 25% av andelen positiva i Nov/december i Region Stockholm?
Citera
2021-01-22, 14:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Du ser ju att det minskar med IVA fall och sjukhusfall...
Kom igen nu. Man kan ju förstås testas positivt innan man hamnar på sjukan.
Senast redigerad av Madagascar 2021-01-22 kl. 14:49.
Citera
2021-01-22, 14:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Kom igen nu Otrolig. Du är ju duktig på matematik...

Jag tittar ju på det löpande värdet över 7 dagar. Du och FHM jämför en vecka med föregående vecka. Då måste man ju vänta en hel vecka innan man kan skönja ett eventuellt trendbrott.
Det finns tecken på att det håller på att svänga i Stockholm. Man får nog vänta lite med att dra några slutsatser men rapporteringen för de två senaste veckorna ser ut så här:

Dag, vecka2, vecka3, utveckling

mån, 1507, 931, -38,2%
tis, 508, 277, -45,5%
ons, 1056, 970, -8,1%
tor, 705, 697, -1,1%
fre, 543, 584, +7,6%
Citera
2021-01-22, 14:44
Medlem
Citat:
Du är fartblind. Siffrorna är absolut inte särskilt låga.

Jag håller förstås med om att en dags data är inte är nog för en trend. Dock har sju-dagars medelvärde sjunkit kontinuerligt 8 dagar i rad i Stockholm - och idag alltså en liten ökning.
De är låga och varit sen denna teater började.
Gå inte på allt.
Citera
2021-01-22, 14:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det finns tecken på att det håller på att svänga i Stockholm. Man får nog vänta lite med att dra några slutsatser men rapporteringen för de två senaste veckorna ser ut så här:

Dag, vecka2, vecka3, utveckling

mån, 1507, 931, -38,2%
tis, 508, 277, -45,5%
ons, 1056, 970, -8,1%
tor, 705, 697, -1,1%
fre, 543, 584, +7,6%
Exakt.
Citera
2021-01-22, 14:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Varför förvränger du vad jag skriver. Har aldrig påstått att man blir frisk av just dropp och syrgas, däremot är det ett stöd när kroppen läker.
Sorry, det var inte alls meningen att förvränga det du skriver utan ge min syn på varför det inte hade hjälpt att covidsjuka togs in på sjukhus tidigare.

Det är jag som inte tror att man blir frisk av syrgas och dropp och alltså skulle, som jag ser det, ungefär lika många patienter krävt respiratorvård oavsett om de kommit in tidigt eller sent till sjukhusen.

Några hade säkert, som du skriver, kunnat läka ut sjukdomen själva om de fått bättre förutsättningar, men inte många tror jag.
Citera
2021-01-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är i och för sig intressant. Hade man många utbrott av covid på skolan innan man började med munskydd?
Två fall med lite smittspridning innan det tredje stora.
Citera
2021-01-22, 14:46
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Trist att man inte kan se till att hålla ordningen på temperaturen under transporterna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zg4MqK/kylstrul-med-coronavaccinet-i-fem-regioner

Då hela världen är i sådant skriande behov av vaccin känns det inte som att vi har råd att slarva på det här viset. De doserna hade behövts.

Hade varit intressanta att testa för antikroppar i de som vaccinerats för att se hur effektivt vaccinet är. Känns som det kommer ta ta tid att få alla vaccinerade om det ska schabblas på det här viset.
Statliga apoteket som hade klantat sig.
Citera
2021-01-22, 14:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det man kan se är att vädret inte verkar spela någon roll för hur smittspridningen gestaltar sig. Finns ingen korrelation alls. Smittan sprids i länder med torr och varm luft. Länder med fuktig och varm. Länder med fuktig och kall.. Länder med torr och kall. Finns absolut noll och ingen korrelation med vädret. Det är mycket enkelt att slå fast.

Vi kan se att smittan var mycket låg under sommaren. Smittan började visserligen minska i april, men den riktig lågpunkten infann sig inte förrän juni/juli 3-4 veckor efter skollovet tog sin början. Smittan under hösten ökade from okt ungefär. Dvs, 5-6 veckor efter skolstart, vilket inte är så konstigt då det skedde från en låg nivå. Det krävs några vändor innan det börjar märkas i siffrorna. Enligt senaste siffrorna från hösten är grundskollärare en av de hårdaste drabbade yrkeskategorin. Erfarenheter från alla andra luftburna virus har visat att smittan sprids i skolorna. Varför skulle corona viruset fungera annorlunda? Nästan alla länder stänger ned sina skolor när det råder hög smittspridning. Varför skulle de göra det om det inte hjälper? Nej, det är nog du som trollar och snackar skit i den här tråden. Du blundar för det som är helt uppenbart. Det är ingen slump att smittan är lägre nu än för en månad sedan, men du tror alltså att det beror på vädret? På vilket avgörande sätt skulle vädret vara annorlunda nu jämfört med för en månad sedan?

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är lite osäker på om det du skriver stämmer så länka gärna till de kurvor du använder.
Har du några länkar som visar hur smittspridningen korrelerar med skolornas start och slut?
Citera
2021-01-22, 14:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Nya fall ökar något i Stockholm jämfört med förra fredagen!! Är det nu det vänder upp igen?

(Platz.se)

Det kan man inte avgöra utifrån en enda dags siffror..
Men man vet ju aldrig
Citera
2021-01-22, 14:56
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putler
Vore ju typiskt. Svårt att se möjligheten att Sverige skulle undvika den tredje vågen som är rätt tydlig i europa.

Nej vi har ju följt samma mönster exakt bara med fördröjning. Oddsen är låga att vi inte gör det nu, även om det vore bäst.
Citera
2021-01-22, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Sista datum är alltid fel på worldometers eftersom de där lägger in fall utan datum. Bakåt stämmer det dock perfekt med FHM:
https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data

Intressant, Vad står C och D för? Ser bara förkortat .

Gissar att c är totalt inlagda på iva och d döda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in