2021-01-22, 10:31
Medlem
ceyifam2s avatar
Idiotiskt. Det enda som händer här är att kostnaden flyttas till en annan budget, samhället kommer ändå att betala. Sedan har säkert räknenissarna räknat på det här, alla typer av förändringar innebär nämligen att en del brukare/patienter/whatever faller bort då de inte orkar eller kan ta tag i ansökningar etc. I bästa fall får anhöriga steppa in, i värsta fall sitter någon och stirrar in i en vägg och går en för tidig död till mötes.

Räknenissar är väldigt bra på att räkna på vad saker kostar, och det har blivit enklare med datorers hjälp, men de är rätt dåliga på att räkna på vad inte saker kostar. Hänger ni med? Det är lätt att räkna ut att kommunala åtgärden X kostar Y pengar, men vad kostar det om man tar BORT åtgärden X? Det är tydligen jävligt svårt att räkna ut. Men förhoppningsvis hamnar kostnaden hos någon annan, tänker räknenissarna.
Senast redigerad av ceyifam2 2021-01-22 kl. 10:33.
Citera
2021-01-22, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jo då. Jag är kritisk mot mycket av det, med goda argument.
I det här fallet har vi en person som ”jobbar” via social omsorg med att klyva kommunens egen ved till kommunens egna fritidsplatser. Dina goda argument kan säkert tala om för oss hur detta skulle kunna förvandlas till ett företag som anställer honom reguljärt utan statsstöd och sedan köper in ved på den öppna marknaden och sedan säljer den med vinst till kommunen. Om du tror att det är möjligt har du redan drunknat i din ideologi (där kartan alltid trumfar terrängen). Jag är för egen del högst marknadsliberal, men inser naturligtvis dess begränsningar. Det här är social omsorg, inte företagande.
Citera
2021-01-22, 10:37
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jag anser att kommuner inte ska bedriva företagsverksamhet och är rent principiellt med på kommunens inställning. Finns det privat intresse av att handla ved av Henrik så löser det sig utan att hans lön ska komma från skattsedeln.

Herrejösse - så du tror att det är konkurrens som är problemet här och inte att de kanske förstör en människas liv, någon som redan befinner sig i en ytterst utsatt position och som därtill mest sannolikt kommer kosta bra mycket mer i en annan mer meningslös (för honom) verksamhet. Du förstår kanske också att hur man än avlönar Henrik så kommer det alltid komma från skattsedeln...
Citera
2021-01-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Ska man behålla arbetstillfällen som inte behövs?
För vilka pengar? I vilken mening?

Det är ju för att skapa ett meningsfullt liv för de som råkat födas med funktionshinder som inte klarar av att ta ett arbete på den vanliga arbetsmarknaden. De behöver anpassning för att kunna utföra sitt jobb och ibland till och med skapa jobb som i vanliga fall kanske inte skulle finnas ute på vanliga arbetsmarknaden.

Det betalas ju såklart med skattepengar. Personligen tycker jag det är helt korrekt och det enda värdiga att göra i ett civiliserat land.

Det finns mer resurser en människa kan bidra med än bara pengar och effektivitet.

Skulle vedklyvningen gå att göra mer effektiv och ekonomisk lönsam utan Henrik? Utan tvekan.
Men han bidrar ju med det han kan utifrån sina förutsättningar och tillför mer än bara effektivitet. T ex. god stämning på arbetsplatsen. Jag tror det är otroligt viktigt för att andra ska trivas på arbetsplatsen. Har du aldrig jobbat på ett ställe med en sur kollega som skapar dålig stämning och meningslösa konflikter och drar ned alla andra på arbetsplatsen? Det är vidrigt och man längtar bort varenda minut. Att ha en kollega som sprider god stämning är guld värt och kan göra att man vill stanna kvar på ett jobb enbart av den anledningen även om jobbet i sig är skittråkigt. På samma sätt kan man vilja lämna ett drömjobb om man har kollegor som bara drar ned en hela tiden. Ser man det ur det perspektivet skapar Henrik ett stort värde på arbetsplatsen han jobbar på.
Citera
2021-01-22, 10:44
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Ska man behålla arbetstillfällen som inte behövs?
För vilka pengar? I vilken mening?

Skall man behålla människor i landet som inte tillför oss ett skit annat än våld och elände? För vilka pengar? I vilken mening?
Citera
2021-01-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Idiotiskt. Det enda som händer här är att kostnaden flyttas till en annan budget, samhället kommer ändå att betala. Sedan har säkert räknenissarna räknat på det här, alla typer av förändringar innebär nämligen att en del brukare/patienter/whatever faller bort då de inte orkar eller kan ta tag i ansökningar etc. I bästa fall får anhöriga steppa in, i värsta fall sitter någon och stirrar in i en vägg och går en för tidig död till mötes.

Räknenissar är väldigt bra på att räkna på vad saker kostar, och det har blivit enklare med datorers hjälp, men de är rätt dåliga på att räkna på vad inte saker kostar. Hänger ni med? Det är lätt att räkna ut att kommunala åtgärden X kostar Y pengar, men vad kostar det om man tar BORT åtgärden X? Det är tydligen jävligt svårt att räkna ut. Men förhoppningsvis hamnar kostnaden hos någon annan, tänker räknenissarna.
Kostnaden kommer givetvis att öka totalt sett, men det skiter dessa byråkrater i. Deras uppgift är att bli av med kostnader inom deras egna områden. Ett resultat av dåligt ledarskap helt enkelt, vilket alltid blir effekten av att anställa folk baserad på deras värdegrund och inte kompetens.

Jag som skattehatande libertarian har inga som helst problem att betala skatt som går till att hjälpa folk som har handikapp. Men som sagt, det är inte detta som kostar pengar i samhället....
Citera
2021-01-22, 11:07
Avslutad
Verkar alltid finnas budget för kommunikatörer och genusvetare däremot som tillför väldigt lite för samhället mer än att lägga upp en Powerpoint presentation.

Ser hellre fler CP skadade i arbetsmarknaden än feministtjejer
Citera
2021-01-22, 11:15
Medlem
Olagligt-Fuls avatar
Förjävligt! Förbannade svin! Hissa flaggen, storma stadshuset, bränn a-kassan!
Citera
2021-01-22, 11:16
Medlem
Olagligt-Fuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Verkar alltid finnas budget för kommunikatörer och genusvetare däremot som tillför väldigt lite för samhället mer än att lägga upp en Powerpoint presentation.

Ser hellre fler CP skadade i arbetsmarknaden än feministtjejer

Skulle bli en snygg skylt atthålla utanför kommunhuset!
”Fler CP-skador på marknaden!”

Håller med dock.
Citera
2021-01-22, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2

Excel som har förstört för oss alla
Citera
2021-01-22, 11:26
Medlem
ColinRobinsons avatar
Jag kan garantera att 95% av alla som gnäller i den här tråden, röstar och kommer fortsätta rösta på partierna i riksdagen.

Man är arg på invandringen, arg för att CP-skadade får sparken, arg för att Ukrainskor som arbetar och lärt sig svenska blir utkastade från landet osv. Men de fortsätter rösta..

Det finns nog mer till den här historien. Troligtvis ekonomiska anledningar.

Jag kan inte föreställa mig en CP-skadad person som klyver trä. Som jag förstår det så är hans arbete bara utgifter och inget som genererar pengar. Vi kan givetvis inte ha välgörenhet för alla handikappade.

Faktum är att det finns arbeten som bidrar till samhället, som sådana här människor kan göra. Eftersom han jobbat så pass länge med detta, så vore det rimligt att kommunen trollar fram ett sådant jobb åt honom.

Jag tror att det här är en sensationell mediarubrik och folk går bananas på Flashback över det. Ja, det är åt helvete - men det finns säkert en bra anledning till det.

Och nej, jag ger inte hellre pengarna till invandrare. Jag vill att alla invandrare åker hem. Skulle vi skickat hem alla invandrare, så skulle vi givetvis kunna syssla med välgörenhetsjobb åt handikappade. Eftersom vi då skulle vara ett rikt land som kan ta hand om sina medborgare, som vi var innan mångkulturen dök upp.
Citera
2021-01-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColinRobinson
Jag kan garantera att 95% av alla som gnäller i den här tråden, röstar och kommer fortsätta rösta på partierna i riksdagen.

Man är arg på invandringen, arg för att CP-skadade får sparken, arg för att Ukrainskor som arbetar och lärt sig svenska blir utkastade från landet osv. Men de fortsätter rösta..

Det finns nog mer till den här historien. Troligtvis ekonomiska anledningar.

Jag kan inte föreställa mig en CP-skadad person som klyver trä. Som jag förstår det så är hans arbete bara utgifter och inget som genererar pengar. Vi kan givetvis inte ha välgörenhet för alla handikappade.

Faktum är att det finns arbeten som bidrar till samhället, som sådana här människor kan göra. Eftersom han jobbat så pass länge med detta, så vore det rimligt att kommunen trollar fram ett sådant jobb åt honom.

Jag tror att det här är en sensationell mediarubrik och folk går bananas på Flashback över det. Ja, det är åt helvete - men det finns säkert en bra anledning till det.

Och nej, jag ger inte hellre pengarna till invandrare. Jag vill att alla invandrare åker hem. Skulle vi skickat hem alla invandrare, så skulle vi givetvis kunna syssla med välgörenhetsjobb åt handikappade. Eftersom vi då skulle vara ett rikt land som kan ta hand om sina medborgare, som vi var innan mångkulturen dök upp.

Skitsnack.

I Alingsås styr M och KD som under dom senaste 20-30 åren mjölkat alla pengar från den gemensamma välfärden och smugit ner i sina och konsultkompisars fickor. Nu börjar dom flörta med främlingsfientlighet för att det styr fokus från vad dom hållit på med egentligen.

Skamligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in