2021-01-21, 19:45
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Man måste stänga ner annars kommer detta sluta i fullständig katastrof, Sverige har drabbats väldigt illa redan nu.

Nej, nedstängningar hjälper inte överhuvudtaget. Och nej, det är inte "väldigt illa" i Sverige. Sluta sitt och hetsa upp dig över årets influensa bara för att media hjärntvättat dig med intensiv skräckpropaganda i ett år. Om tiotusentals unga, friska svenskar faller döda ner de närmaste månaderna, då kanske man kan börja kalla det katastrof. Att ett par tusen gamla, mycket sköra och redan sjuka människor dör någon månad eller något år tidigare än de annars skulle ha gjort är varken väldigt illa eller en katastrof.

Men som sagt, om det hade funnits ett sätt att få i sig D-vitamin även under vinterhalvåret hade detta inte varit ett problem överhuvudtaget. Det hade varit perfekt om det gick att få i sig D-vitamin i typ tablettform eller liknande. Som ett kosttillskott. Synd att det inte går och att vi därför måste vänta till sommaren och D-vitaminet från solen innan människor kan sluta att dö....

Citera
2021-01-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Inte förvånande. Evolutionen fungerar på det sättet. Man kan faktiskt argumentera för att lockdowns gör det lättare för viruset att utveckla sig till en mer smittsam variant. Dom mutationer som lyckas sprida sig trots att folk dragit ner på kontakten med andra kommer vinna.
Man kan inte alls argumentera för det. Mutationer i virus sker utifrån delningar, dvs ju mer ett virus sprider sig, desto mer mutationer får du. De mer smittsamma mutationerna tar över. Håller man nere smittspridningen så får man färre mutationer och därmed så får man lägre risk för mer smittsamma varianter.
Citera
2021-01-21, 19:47
Medlem
Ourworld in data:

Sverige har 963 döda i corona /vecka - det motsvarar 47.000 om året.

Finland har 30 dödsfall /vecka.

Sverige har 32 gånger fler dödsfall. Och i förhållande till folkmängden har Sverige 17,5 gånger fler dödsfall

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-17..latest&country=SWE~FIN&region=World&deathsMetr ic=true&interval=weekly&perCapita=true&smoothing=0 &pickerMetric=location&pickerSort=asc
Senast redigerad av Urbizzo 2021-01-21 kl. 19:58.
Citera
2021-01-21, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zg4lOw/aftonbladet-avslojar-danmark-stoppar-vaccinsprutor-till-sverige

Vad snällt av våra köra bröder och systrar i Danmark. Jävla fittor.

Hoppas folket reagerar genom att varken turista landet eller köpa deras produkter. Något annat en vanlig medborgare kan inte göra, men det åtminstone..

Märkligt resonemang av danskarna att dessa sprutor och kanyler behövs i deras land och att det är viktigt för danskarna att de kan genomföra vaccineringen fort som attan.

Hur satan kan man uttala sig så otroligt korkat och odiplomatiskt?

Vilket land behöver inte vaccinera sitt folk? Helst igår..
Citera
2021-01-21, 19:49
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Om immuniteten är stor skulle vi få färre smittade inte fler.

Fler tester = fler positva fall

Högre antal cykler i testerna = fler positiva fall

Vinter = förkylningar härjar = fler positiva fall (eftersom testerna inte kan skilja på det förkylningsvirus som diskuteras i den här tråden och andra förkylningsvirus)

Siffrorna som vi ständigt matas med gällande covid går inte att lita på överhuvudtaget, varken när det gäller antal smittade eller antal döda AV/MED/TILL FÖLJD AV covid.
Citera
2021-01-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Den internationella solidariteten har en fått sig en rejäl törn i och med denna pandemi. Förhoppningsvis så får detta människor i Sverige att inse att när det väl kommer till kritan så är tyskar, tyskar, danskar, danskar, och svenskar, svenskar. Sverige som nation kan enbart ta vara på sig själv. När en värre kris än denna uppstår i framtiden så kommer Sverige stå helt själva tills röken lägger sig.

Ja lite så.
Jag HOPPAS att när den här krisen lugnat ner sig lite och dammet lagt sig att vi inte glömmer den här typen av tilltag från slöddret i söder.

Det är ju för fan gods som Sverige köpt och antingen fraktar genom Danmark eller från ett danskt företag.
Statsstöld helt enkelt.

Sånt ska inte glömmas bort.
Citera
2021-01-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Håller inte med.

Dödsfall kan man inte dribbla bort så enkelt.

Antalet sjukhusinlagda går att trixa med triage.
Dels är andelen avlidna liten, vilket gör den statistiskt skakig, dels är gruppen avlidna mycket heterogen; Den består dels, i huvudsak av äldre, vilket gör att den inte säger ett dugg om hur smittan sprids bland yngre, dels av de med underliggande sjukdom och säger således inte heller något om spridningen bland de utan underliggande sjukdom.

Gruppen sjukhusinlagda är större och därmed mer statistiskt signifikant.

Dessutom är det svårt att jämföra dödstal över tid eftersom vården blir allt bättre på att rädda liv; Statistik över döda i våras kan alltså inte jämföras med statistik över döda idag.

Därför är antalet sjukhusinlagda en betydligt bättre parameter.

EDIT Sedan är ju antalet avlidna förskjutet i tid vilket gör att antalet sjukhusinlagda är den parameter som ger det mest aktuella värdet på smittspridningen.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-21 kl. 19:59.
Citera
2021-01-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Man måste stänga ner annars kommer detta sluta i fullständig katastrof, Sverige har drabbats väldigt illa redan nu.
Vad menar du konkret med att "stänga ner"?
Citera
2021-01-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej, nedstängningar hjälper inte överhuvudtaget. Och nej, det är inte "väldigt illa" i Sverige. Sluta sitt och hetsa upp dig över årets influensa bara för att media hjärntvättat dig med intensiv skräckpropaganda i ett år. Om tiotusentals unga, friska svenskar faller döda ner de närmaste månaderna, då kanske man kan börja kalla det katastrof. Att ett par tusen gamla, mycket sköra och redan sjuka människor dör någon månad eller något år tidigare än de annars skulle ha gjort är varken väldigt illa eller en katastrof.

Men som sagt, om det hade funnits ett sätt att få i sig D-vitamin även under vinterhalvåret hade detta inte varit ett problem överhuvudtaget. Det hade varit perfekt om det gick att få i sig D-vitamin i typ tablettform eller liknande. Som ett kosttillskott. Synd att det inte går och att vi därför måste vänta till sommaren och D-vitaminet från solen innan människor kan sluta att dö....

Det är därför finnarna och norrmän inte dör i samma utsträckning. Alla äter fiskleverolja..

Just saying.. jag har just köpt aktier så det gäller att sprida budskapet.. just saying..
Citera
2021-01-21, 19:54
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zg4lOw/aftonbladet-avslojar-danmark-stoppar-vaccinsprutor-till-sverige

Vad snällt av våra köra bröder och systrar i Danmark. Jävla fittor.
Jävligt fult. I våras var det Frankrike som höll fast andras ansiktsmasker...vid sånt här borde EU smälla länderna ordentligt på fingrarna och be dem att skärpa sig.
Citera
2021-01-21, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Snart kommer trådens fanclub till Danmark in här och hyllar dom? Satan vad jag hade skämts om Sverige gjort så mot något annat land. Äckliga parasiter.
Jag svarade också på ursprungsmeddelandet men jag måste tryckt fel för nu hittar jag det inte, men jag håller med. Om Sverige gjort en liknande manöver hade det verkligen varit något jag skämts över. Egoism mellan länder med djupt rotade kulturella och historiskt gemensamma rötter, nä fy fan. Jag kommer aldrig åka till det bedrövliga lilla landet igen.
Citera
2021-01-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Jävligt fult. I våras var det Frankrike som höll fast andras ansiktsmasker...vid sånt här borde EU smälla länderna ordentligt på fingrarna och be dem att skärpa sig.

Tyskland och Frankrike. Så jag vet inte vem som skulle smälla vem på fingrarna..

Känns det om Sverige slå lite lätt på de tjocka tyska fingrarna som ertappades i kakburken?

I våras tänkte jag som så att Sverige och de andra nordiska länderna borde börja samarbeta mera. Hålla ihop liksom.

Fyi fan. Det var blåögt inser jag nu.

Det snackas så mycket om solidaritet och kristna värderingar och gud och hans moster med i ett skarpt läge finns det inget EU utan varje land ska ta hand om de sina - tydligen även genom att STJÄLA andras medicinsk utrustning framför näsan på den rättmätiga ägaren.

Hoppas vid GUD att svetsaren är långsint...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in