2021-01-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
.

Missade vpn så det får jag ge dig. Men vpn eller ej, FRA och andra med makten staten har så går sånt att lösa.
Rent tekniskt, praktiskt tveksamt

Rent tekniskt så skulle jag kunna se vad Donald Trump surfar på från min mobil här hemma.
Är de så du menar med rent tekniskt?? För det går ju men det är ju praktiskt omöjligt för en Svensson som mig....

Citat:
Ursprungligen postat av zeroday
Intressant tillvägagångssätt. Det känns genomtänkt, snyggt. Jag tror också att den största risken du tar är när pengar skall överföras då du personligen, vid något tillfälle, måste plocka upp pengarna som flertalet redan varit inne på. Även om du anser att du har bra koll på överlämningsplatsen så är det tekniskt möjligt att bevaka en överlämningsplats från luften utan att du ser det, sedan om polisen faktiskt hade nyttjat ett sådant alternativ är en helt annan fråga. Alternativt så kan polisen sätta upp dold kamera vid överlämningsplatsen mycket tidigare än när du förväntar dig att din motman ska anlända. Detta blir ytterligare mycket enklare om du, som jag förstår det, återkommande använder samma överlämningsplats.

Men på det rent it-säkerhetstekniska planet så hade polisen bara kommit till ett öppet wifi som inte ägs av dig om de lyckas få tag i den öppna IP.adressen på något av redan föreslagna sätt. Vad man kan göra i detta läget är att övervaka anslutningar till det öppna wifi:et och när man identifierar en anslutning som ansluter till den vpn som det rör sig om så kan man spåra signalen till källan. Googla på Moocherhunter som har en "Law enforcement edition". Då kan dem veta mot vilken lägenhet de ska satsa sina rikta spaningsinsatser mot. Du kommer veta om du har spaning mot dig först när det är för sent troligtvis.
Mvh

Jag anger stället där pengarna ska lämnas ca 10 minuter innan så att sätta en dold kamera är omöjligt.
Övervakning från luften mitt i natten i ett skogsparti låter inte heller så smart. Det är olika ställen jag har.

Hur polisen ens ska veta vilken öppna nätverk jag använder känns också svårt då de jag har vpn.
O jag litar på att min vpn leverantör inte sparar loggar.
Känns som polisen då är ganska chanslösa??

O de här med spaning. Går civilare runt med apparater runt min område, sitter i en van likt på filmer och spanar efter signaler? Hur går en sån spaning till?
Frågade förut men fick inte svar.

Polisen måste ju ta mig in action. Skulle de knacka på min dörr har jag gott om tid att ta fram min mixer och pulverisera mobilen eller gömma den.

Har de där med moocherhunter eller nåt liknande någonsin använts i Sverige??

Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Säkerställ att din VPN-leverandtör använder PFS (perfect forward secrecy). Annars kan en avlyssnare, given tid, dekryptera dina paket skickade mellan dig och VPN-stationen.

Tack ska kolla.
Citera
2021-01-14, 20:58
Medlem
Fancyfruits avatar
Några saker till du kan tänka på är att inte stänga ned TOR-läsaren varje gång du slutar använda den. Varje gång du öppnat den så upprättar du en ny anslutning som skulle kunna kopplas till en specifik hemsida du ofta besöker i samband med att du öppnar TOR.

En till sak är att akta dig för är skrivmönster. Allt ifrån att du uttrycker dig på ett visst sätt till hur du skriver på tangentbordet. Här är en länk till lite info kring detta.
Citera
2021-01-14, 21:18
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
En till sak är att akta dig för är skrivmönster. Allt ifrån att du uttrycker dig på ett visst sätt till hur du skriver på tangentbordet. Här är en länk till lite info kring detta.
Keyscrambler har en funktion som försöker dölja detta, vilket är ett starkt tips.
Citera
2021-01-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccp98
Jag anger stället där pengarna ska lämnas ca 10 minuter innan så att sätta en dold kamera är omöjligt.
Övervakning från luften mitt i natten i ett skogsparti låter inte heller så smart. Det är olika ställen jag har.

Alltså, att se människor i skogen när det är mörkt har väl sällan varit ett problem för polisen? Bara deras helikoptrar kan ju se personer hur tydligt som helst som springer in i skogen och försöker gömma sig. Även om du är privatperson så kan du köpa en alldeles egen liten drönare som borde kunna lösa den uppgiften på ett bra sätt ( https://uavcoach.com/thermal-camera-drone/ ) Och polisen har såklart tillgång till drönare som dem använder till spaning då det verkar rimligt. Så jag säger fortfarande att den största risken du tar är att någon du utpressar samarbetar med polisen och då borde det inte vara särskilt svårt att genomföra en insats för att ta dig, och när dem tar dig kommer dem hitta din mobiltelefon antingen på dig eller i din lägenhet.

[QUOTE = ccp98] Hur polisen ens ska veta vilken öppna nätverk jag använder känns också svårt då de jag har vpn. [/quote]
Det finns mycket exploits mot VPN:er som på olika sätt begränsar säkerheten hos de som använder dem. Och när dessa säkerhetshål patchas så hittar man nya. Det är bara så det är. (https://www.bleepingcomputer.com/news/security/hacker-posts-exploits-for-over-49-000-vulnerable-fortinet-vpns/ , https://www.kroll.com/en/insights/publications/cyber/monitor/vpn-vulnerabilities-rising-data-exposure-ransomware) Har inte läst dessa artiklarna själv utan postar dem bara för att "prove a point". Så det finns mycket sårbarheter som potentiellt kan användas för att exponera ditt öppna WiFi IP och om du använder ett VPN från en Android telefon (som i sig inte kör något säkerhetsorienterat OS) så finns det troligtvis en hel del okända exploits som kan användas mot dig. Jag säger inte att detta kommer hända dig, men tro inte att det är omöjligt. Det beror nog mest på vilken grad av samhällsplåga du blir antar jag.

Om polisen bara är intresserad av att få tag i dig så kan dem kolla med din VPN när kontot skapades (Även om vi utgår från att din VPN inte sparar loggar så kommer dem spara information om kontot som du har, eftersom dem måste veta när ditt abonnemang löper ut och om du betalat eller inte )vilket genererar tiden och platsen där du köpte abonnemanget för kontanter och där här dem troligtvis kamera vilket du tagit på dig solglasögon för att dölja. Sedan smäller dem upp de övervakningsbilderna på Efterlyst och frågar "vem är denna utpressare"? Kommer någon som känner dig kunna känna igen dig? Troligtvis. Och då har du gott om tid att röja undan bevismaterial. Men du kommer vara exponerad för alla dem du utsatt så även dem borde kunna få reda på vem det var som var misstänkt i brottet mot dem. Och då kanske eventuella rättsliga påföljder blir ditt minsta problem. Detta beror då på hur nöjda dina "kunder" känner sig . Detta hade troligtvis varit det mest kostnadseffektiva sättet att ta reda på vem du är i alla fall.

Citat:
Polisen måste ju ta mig in action. Skulle de knacka på min dörr har jag gott om tid att ta fram min mixer och pulverisera mobilen eller gömma den.

Om dem lyckas hitta dig på detta sätt så kommer dem inte knacka på din dörr och fråga om du har begått något brott som du är intresserad av att erkänna. Då tar dem dig när du lämnar din lägenhet eller liknande. Speciellt efter att ha läst denna tråd på Flashback.

Citat:
Har de där med moocherhunter eller nåt liknande någonsin använts i Sverige??
Vet inte, vill bara visa på att det finns till och med kommersiella program framtagna för att kunna hitta enheter som är uppkopplade till ett visst Wifi. Folk i tråden har tidigare nämnt triangulering till exempel vilket detta program utnyttjar. Det är ett hypotetiskt scenario vi diskuterar, men samtidigt fullt möjligt.
Senast redigerad av zeroday 2021-01-15 kl. 13:10.
Citera
2021-01-15, 13:06
Medlem
Citat:
P.s Angående PFS, det är en krypterings princip som innebär att det som krypteras idag inte ska kunna dekrypteras imorgon (genom att datorkraften blir bättre tex).Så om man genomför en ex bruteforce sökning för att hitta krypteringsnycklarna så ska det ta så lång tid att det i praktiken blir omöjligt idag och även många år framåt. Så för att skilja mellan äpplen och päron, PFS är inte en krypteringsteknik.

Glöm att jag skrev detta. PFS är visst en krypteringsteknik för att säkerställa att även om lång tids nycklarna exponeras så kommer man inte kunna dekryptera alla ens sessioner eftersom de använder olika session Keys och vice versa. Typ. My bad
Senast redigerad av zeroday 2021-01-15 kl. 13:12.
Citera
2021-01-15, 13:21
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Glöm att jag skrev detta. PFS är visst en krypteringsteknik för att säkerställa att även om lång tids nycklarna exponeras så kommer man inte kunna dekryptera alla ens sessioner eftersom de använder olika session Keys och vice versa. Typ. My bad
Det är en i många fall en avgörande del i kedjan, eftersom ju fler krypterade meddelanden som går mellan VPN-server och personens dator, desto lättare är det att dekryptera. Det här löser PFS.

En sak till TS skulle kunna göra är att använda den nuvarande VPN-tjänster för att köpa bitcoins, via TOR. De här bitcoins kan TS sedan scrambla/tumbla (fortfarande genom TOR) -- vilket kostar en liten transktionssumma -- för att göra spårbarheten i pengarna mycket svårare. Sedan köper TS en ny VPN-tjänst som accepterar bitcoinbetalning. Sätter upp den nya VPN:n och en plånbok där med bitcoins där som han använder för att betala vidare. Sedan avslutar TS prenumerationen på befintlig VPN-tjänst och försöker sudda så många spår som möjligt.
Citera
2021-01-15, 13:22
Medlem
Citat:
Så jag säger fortfarande att den största risken du tar är att någon du utpressar samarbetar med polisen och då borde det inte vara särskilt svårt att genomföra en insats för att ta dig, och när dem tar dig kommer dem hitta din mobiltelefon antingen på dig eller i din lägenhet.

Om polisen bara är intresserad av att få tag i dig så kan dem kolla med din VPN när kontot skapades (Även om vi utgår från att din VPN inte sparar loggar så kommer dem spara information om kontot som du har, eftersom dem måste veta när ditt abonnemang löper ut och om du betalat eller inte )vilket genererar tiden och platsen där du köpte abonnemanget för kontanter och där här dem troligtvis kamera vilket du tagit på dig solglasögon för att dölja. Sedan smäller dem upp de övervakningsbilderna på Efterlyst och frågar "vem är denna utpressare"? Kommer någon som känner dig kunna känna igen dig? Troligtvis. Och då har du gott om tid att röja undan bevismaterial. Men du kommer vara exponerad för alla dem du utsatt så även dem borde kunna få reda på vem det var som var misstänkt i brottet mot dem. Och då kanske eventuella rättsliga påföljder blir ditt minsta problem. Detta beror då på hur nöjda dina "kunder" känner sig . Detta hade troligtvis varit det mest kostnadseffektiva sättet att ta reda på vem du är i alla fall.

Om dem lyckas hitta dig på detta sätt så kommer dem inte knacka på din dörr och fråga om du har begått något brott som du är intresserad av att erkänna. Då tar dem dig när du lämnar din lägenhet eller liknande. Speciellt efter att ha läst denna tråd på Flashback.

Vet inte, vill bara visa på att det finns till och med kommersiella program framtagna för att kunna hitta enheter som är uppkopplade till ett visst Wifi. Folk i tråden har tidigare nämnt triangulering till exempel vilket detta program utnyttjar. Det är ett hypotetiskt scenario vi diskuterar, men samtidigt fullt möjligt.

Om du efter o ha läst allt tycker största risken är när överföringen händer kan jag känna mig lugn

De scenariot har ja faktiskt tänkt på haha men de verkar jätte osannolikt när de inte ens är något konkret. Dom ja utsatt för har jag fortfarande materialet kvar om något skulle hända mig senare i livet.
En sånt vpnkort man köper kan inte heller kopplas till vilket konto man använder hos vpn tjänsten. Har redan kollat upp det.
Det sparas inte helt enkelt.

Jag bor med en barndomsvän till mig. Han vet vad han ska göra om någon knackar på.

Största problemet här e ändå var polisen ska börja leta eller triangulera efter wifit jag använder.
Säg att jag bor i Jämtland och min vpn är ställd på Norrland.
De blir lättare att hitta Malaysia Airlines Flight 370.

Men vad tycker du som verkar lite insatt chanserna att hitta/ta fast mig är på en skala 1-10??
Citera
2021-01-19, 21:05
Medlem
Nu vet jag inte var du befinner dig, men om du är verksam i södra Stockholm så skulle jag dra öron åt mig. Överhörde en dialog på jobbet med inslag som hade likheter med ditt upplägg. Just for information.
Citera
2021-01-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bildanalys
Nu vet jag inte var du befinner dig, men om du är verksam i södra Stockholm så skulle jag dra öron åt mig. Överhörde en dialog på jobbet med inslag som hade likheter med ditt upplägg. Just for information.

Inte nära ens men vad för information?? Vad jobbar du med?? Allt är av intresse
Brukar byta min vpn runt Sverige så kanske därför.
Citera
2021-01-21, 10:56
Medlem
Tro inte att det du gör är rätt. Bara för att de personerna är dåliga personer så betyder inte det att det du gör är rätt. Om du verkligen vill ha rättvisa så lämnar du in dem till polisen så att de får den hjälp de behöver för annars så kommer de att fortsätta att vara pedofiler och ge sig på fler barn. Då har du inte hjälp till något alls. Försök att göra det rätta! De kan spåra dig om du är på deras nätverk.
Citera
2021-01-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkan300pro
Tro inte att det du gör är rätt. Bara för att de personerna är dåliga personer så betyder inte det att det du gör är rätt. Om du verkligen vill ha rättvisa så lämnar du in dem till polisen så att de får den hjälp de behöver för annars så kommer de att fortsätta att vara pedofiler och ge sig på fler barn. Då har du inte hjälp till något alls. Försök att göra det rätta! De kan spåra dig om du är på deras nätverk.

Sverige är inte som usa som man kan bli dömd för brott så här som jag gör gör. Här måste de finnas en riktig människa annars kan man inte få straff. Polisen kommer bara lägga ner undersökningen efter en tid.

Va menar du om jag är på deras nätverk?? O hur skulle de spåra mig om du kan förklara långt tack..
Citera
2021-01-21, 17:03
Medlem
Citat:
Inte nära ens men vad för information?? Vad jobbar du med?? Allt är av intresse
Brukar byta min vpn runt Sverige så kanske därför.

Om det inte är du så spelar det ingen roll. Det är några utsatta som har identifierat varandra och i gruppen finns det ett par individer som är hyggligt potenta gällande identifiering av personer på nätet. Bedömningen verkar vara att de sitter på mer information än de delger och det finns en oro att de "löser problemet" själva.

Bedömningen av vilka brott du kan tänkas göra dig skyldig till känns tagna ur luften. Du borde nog läsa på det juridiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in