2021-01-21, 14:21
Medlem
Jag förstår inte varför råden gäller hela Sverige - kan de inte bestämma att vissa regioner kan lätta osv?

Senaste 14 dagarna:

Region Skåne - 1 102 av 100.000 smittade.
Region Halland - 897 av 100.000 smittade.
Region Stockholm - 349 av 100.000 smittade.
Region Värmland - 248 av 100.000 smittade.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Kan de inte eller får de inte t ex lätta på restriktionerna (eller rättare sagt rekomendationer) i de regioner där smittspridningen är låg och låta den ligga kvar där det fortfarande är hög smittspridning?
Citera
2021-01-21, 14:22
Medlem
Wajis avatar
Jobbiga veckor med högt dödstal säger socialstyrelsen

Snart är vi 15000 döda med dessa ord
Citera
2021-01-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
'
I morgon passerar vi 11000. Som jag sa. Våra grannländer gråter och ber om ursäkt när 5 dör om dagen. I Sverige hurrar vi när vi har 124 döda.
Man ju undrar ju om alla psykisk sjuka finns i Sverige och har ett tangentbord. Det är skrämmande att höra att du säga att det finns all anledning och hurra Nästa vecka ökar det igen och då blundar du igen

Självklart ska man glädja sig om alla kurvor pekar åt rätt håll. Menar du att man ska vara missnöjd med att alla kurvor går åt rätt håll?
Jag kan ju meddela att smittskyddet i Norge och Finland även dem glädjer sig åt när deras kurvor går åt rätt håll. Gills den glädjen då?
Citera
2021-01-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
NIVETTE DAWOD6 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=493762
Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten:

---

De yrkesverksamma grupperna har högst incidens.

Åldersgruppen 60-69 år, 70+ och 0-19 år har lägst incidens av covid-19, visar bilden som Karin Tegmark Wisell pratar till.

Högsta antal fall per 100 000 invånare har åldersgruppen 18-19 år i Sverige.

Högst andel fall finns i åldersgruppen 18-19 - och precis då öppnar vi upp gymnasieskolorna igen! Bra tänkt där - perfekt timing som alltid!
Mmm, titta där. I vaccinationsprogrammet prioriterar man att först vaccinera den grupp som har lägst incidens och minst antal sociala kontakter. Är det verkligen rätt strategi för att så snabbt som möjligt sätta stopp för en epidemi?
Citera
2021-01-21, 14:24
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Eftersläpningen kommer dock ge färre än 124 döda den 21 januari. Kanske kring 60-70, vilket är mycket lägre än slutet av december. Det finns all anledning att hurra även om det inte är över.
What...? Varför skulle det helt plötsligt av någon magisk anledning börja sjunka av sig själv? Det troliga är att det sjunker pga folk inte jobbade under julhelgerna och skolorna var stängda. Det tar ett par veckor att se effekten av den typen av beteendemässig förändring. Det är inte orimligt att tänka sig att kurvan går upp i början av februari igen.
Citera
2021-01-21, 14:25
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Precis, 10000 skulle vi ju nått redan i april

Ett Estonia om dagen i april har jag också läst..
Det finns imbecilla personer i alla läger..
Citera
2021-01-21, 14:26
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Mmm, titta där. I vaccinationsprogrammet prioriterar man att först vaccinera den grupp som har lägst incidens och minst antal sociala kontakter. Är det verkligen rätt strategi för att så snabbt som möjligt sätta stopp för en epidemi?
Givet att doserna är högst begränsade just nu är det självklart att inrikta sig på dem som har högst risk att bli väldigt sjuka och avlida. De få doser vi har nu kan inte åstadkomma flockimmunitet på populationsnivå som sekundärskyddar de mest utsatta eller bromsar epidemin.
Citera
2021-01-21, 14:27
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Självklart ska man glädja sig om alla kurvor pekar åt rätt håll. Menar du att man ska vara missnöjd med att alla kurvor går åt rätt håll?
Jag kan ju meddela att smittskyddet i Norge och Finland även dem glädjer sig åt när deras kurvor går åt rätt håll. Gills den glädjen då?

Karlkula. Jag kan citera dig i minst 30-40 inlägg när du skriver. Nu går det ner nu är det positivt och sedan har det ökat. Du om någon har ju spridit just den positiva saken i månader

Och ska jag vara ärlig. Efter alla dina fel så kommer du har rätt en gång

Norge och Finland skrattar och Sveriges strategi. De har ju lyckas om man jämför emot Sverige.
Citera
2021-01-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker

Nej, men skiter man i mortalitet och morbiditet så är det överlägset bästa sättet att hålla obligatoriska Covid-partyn för att snabbt få det överstökat.
Citera
2021-01-21, 14:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför är så många fokuserade på antalet döda?
  • Sensationslystnad?
  • Spelgalna, men saknar pengar att spela för?
  • Rädda att själva dö?
  • Vill skapa mera panik?
  • Något annat?

Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Tänkte samma sak faktiskt
Jag tycker det är jättekonstigt att det är så mycket fokus på antalet döda och ofta utan någon diskussion runt varför, vad man skulle kunna göra eller hur samhället påverkas.
Det känns som att det är spelandet (att gissa rätt) som driver många.
Citera
2021-01-21, 14:32
Medlem
Merwinnas avatar
Iréne Nilsson Carlsson, folkhälsoråd vid Socialstyrelsen, pratar nu om äldreomsorgen.

Hon visar ett diagram över smitta på särskilda boenden, där personer bor som är 70 år eller äldre.

– Det är fortfarande stor smittspridning på boendena även om det ser ut att vara en viss förbättring från de högsta talen som vi hade i första halvan av december.

– Vecka 2 är det 571 personer. Det kan komma till något i statistiken på grund av eftersläpningar. När det var som värst var det 953 personer, under vecka 50.

– Många drabbas fortfarande av sjukdomen, men vi ser att när smittan går ner i samhället så påverkar det smittspridningen på boendena.

Intressant att dom har fattat sambandet mellan samhällsspridning och spridning på boendena nu, ett år efter oss andra! D.v.s. - hade vi hållit nere samhällsspridningen med hjälp av stängda gränser, karantkrav för dom som ändå reste in, testning, smittspårning, karantänkrav för dom som är smittade, och lockdown om smittan ändå dragit iväg - så skulle inte alla de tusentals (8000? 9000?) som dött på särskilda boenden, ha behövt dö.

Men jag gissar, att Tegnell till slutet av sin levnad kommer att fortsätta skydda våra dödstal på biträden och undersköterskor i äldrevården och hemtjänsten...
Citera
2021-01-21, 14:33
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
What...? Varför skulle det helt plötsligt av någon magisk anledning börja sjunka av sig själv? Det troliga är att det sjunker pga folk inte jobbade under julhelgerna och skolorna var stängda. Det tar ett par veckor att se effekten av den typen av beteendemässig förändring. Det är inte orimligt att tänka sig att kurvan går upp i början av februari igen.
Ser man till antal nya smittade, går siffrorna ner. Självklart är det viss eftersläpning, men jag tror inte det dött i närheten av 124 det senaste dygnet. Kanske hälften.
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
'
I morgon passerar vi 11000. Som jag sa. Våra grannländer gråter och ber om ursäkt när 5 dör om dagen. I Sverige hurrar vi när vi har 124 döda.
Man ju undrar ju om alla psykisk sjuka finns i Sverige och har ett tangentbord. Det är skrämmande att höra att du säga att det finns all anledning och hurra Nästa vecka ökar det igen och då blundar du igen
Fast det är ju mycket bättre än det har varit. Man måste se det relativt.

Jag blundar inte för fakta. Ökar det igen nästa vecka kommer jag vara helt öppen med det.
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Min bedömning stämmer rätt bra med denna:
- https://adamaltmejd.se/covid/

Vi ligger nog på strax över 80 döda per dygn just nu.
En betydligt mer realistisk summa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in