Citat:
Sofia Zouagui, kommunikationsansvarig på Ibn Rushd, beskriver beundrande hur Rasid Musa får igång andra muslimska organisationer när man lanserar Forserum till media:
http://www.studieforbunden.se/folkbildning-mot-rasism/ibn-rushd-studieforbund/
Det är alltså Rashid Musa från Ibn Rushd, som bjuder in Sveriges unga muslimer där Rashid Musa sitter i ledningen, tillsammans med MMRK som leds av Rashid Musa, samt slutligen Afrosvenskarna där Rashid Musa är frekvent föreläsare.
http://www.studieforbunden.se/folkbildning-mot-rasism/ibn-rushd-studieforbund/
Det är alltså Rashid Musa från Ibn Rushd, som bjuder in Sveriges unga muslimer där Rashid Musa sitter i ledningen, tillsammans med MMRK som leds av Rashid Musa, samt slutligen Afrosvenskarna där Rashid Musa är frekvent föreläsare.
Citat:
Citat:
Bland deltagarna finner vi Rashid Musa, ordförande för Sveriges unga muslimer och stolt anhängare av Muslimska brödraskapet. I artikeln ser vi honom hålla upp Rabia-tecknet, vilken beskrivs som "en symbol för motstånd, islamism och martyrskap". På facebook gillar han att spida sitt hat mot vita. Temat för seminariet som hålls 15 maj blir hur vi ska bekämpa islamofobi och afrofobi.
Citat:
Sveriges Unga Muslimer, vilka leds av den genuint obehaglige MB-islamisten Rashid Musa, har ju varit föremål för ett antal rättsprocesser med anledning av att Myndigheten För Ungdoms- och Civilsamhällesfrågor inte ansett Musas organisation varit tillräckligt demokratisk. Nu har MUCF:s överklagande av förvaltningsrättens dom till SUM:s fördel glädjande nog vunnit gehör i kammarrätten.
Rashid Musa anser att koranbränning ska vara förbjudet.
Rashid Musa: Koranbränning ska vara förbjudet
https://nyheteridag.se/rashid-musa-koranbranning-ska-vara-forbjudet/
Rashid Musa intervjuas i podcasten ”Hur kan vi” där han presenteras som lärare, debattör och skribent samt att han varit ordförande för Sveriges Unga Muslimer.
Ett av ämnena som kommer på tal är koranbränning – något som Musa tycker ska vara förbjudet.
– Hets mot folkgrupp är redan olagligt. Jag anser att när du bränner Koranen så manifesterar du någonting, och det är att du vill på något sätt använda din makt för att kunna stigmatisera en grupp människor i samhället. Det finns en rasistisk dimension i koranbränningen och det tycker jag att handlingen ska vara förbjuden, säger Musa.
/---/
Navid Modiri återvänder till ämnet koranbränning och frågar Rashid Musa om det också borde vara förbjudet att bränna Bibeln. Där verkar Musa betydligt mer tveksam.
– Kristendomen har ju en helt annan position i dag än islam har i Sverige. Jag tror inte den är jämförbar. Båda är heliga skrifter men… Om islam var statsreligionen i Sverige och någon brände Koranen så tror jag inte det skulle klassas som hets mot folkgrupp, eftersom islam då är en statsbärande religion och att islam är den värdegrund som genomsyrar i det här samhället, säger Musa.
Senast redigerad av Ördög 2020-12-09 kl. 15:12.
Senast redigerad av Ördög 2020-12-09 kl. 15:12.