2021-01-19, 21:49
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag vet faktiskt inte men Danmark tror jag inte får sina extra beställda doser förrän i mars, hoppas våra danska vänner kan säga om det stämmer eller ej. Danmark var ju även med och skrev protestbrevet till Pfizer.
Tyskland däremot vet jag inte, de kan nog köra lite fulspel när det gäller vaccinet.

Det verkar vara problem med att få fram vaccinet i Skåne iaf. Jobbar på ett större SÄBO i en skånsk kommun, där vi (personal och gamlingar) idag skulle vaccineras. Det är minst 4 veckor sedan vi lämnade in intresseanmälan, i princip 97 % av personalen tackade ja.

Först fick vi besked om att vaccinerandet blev ca en timme försenat för att vaccinet inte fanns på plats. Två timmar senare börjar man vaccinera och då visar det sig att vaccindoserna inte räcker till...
Citera
2021-01-19, 21:56
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vuxna människor i tillverkningsindustrin och byggindustrin - som du nämner - borde väl klara att hålla avstånd och tvätta händerna? Byggnadsarbetare arbetar dessutom för det mesta utomhus, där det är nästan riskfritt, så det var ett dumt exempel av dig! Man kan inte hålla den disciplin på barn, och det finns även moment i fysisk undervisning där läraren t.ex. böjer sig över eleven för att se hans arbete, visa hur han ska göra o.s.v.. Väldigt olyckligt att ha detta nu. Men det allra värsta är de små, trånga skoltoaletterna med dålig ventilation. De är äckliga i vanliga fall, men nu blir luften dessutom mättad med aerosoler, när alla ska gå på dem under loppet av tio-femton minuter på rasten.

Tja, i Kina fick de ju ordning på pandemin i alla fall. Många fick leva, som skulle ha dött om de hade bott i Sverige, och nu blomstrar deras ekonomi igen. Det finns saker att säga för det också.

Du är inte vidare insatt i byggbranchen om du tror att man kan bygga ett hus enbart utifrån
50-100% av jobben sker av naturliga skäl inomhus.

Jag tror jag skrivit det förut men det verkar som att du inte hade en trevlig skoltid.
För mig var skolgången och idrotten det som utbildade och tränade mig kunskapsmässigt, socialt och fysiskt och det var bland den bästa tiden i livet.

Toalettproblemet som du så målande beskriver finns precis lika mycket på varenda industri och lager för och inte tala om en trång byggbarrack.

Men vi stänger inte industrier och andra arbetsplatser trots att den största smittspridningen finns där.

Miljontals svenskar åker fortfarande till jobbet varje dag även om många här verkar tro att alla jobbar hemifrån och där tror jag den största smittspridningen sker inte i skolan.

Och du, hyllar du en diktatur som bryter mot varenda mänsklig rättighet.
Citera
2021-01-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dr John Campbell presenterar nya siffror om IFR på 0 48 procent.

För Sverige skulle det betyda drygt 2000000 som haft covid19. Flockimmunitet enl Tegnell's strategi med naturlig smitta ca 40000 döda i Sverige. Väldig tur att FoHM inte lyckades med sin strategi.

https://youtu.be/at-ZqpSRL_c

Vilken % smittade räknar du för flockimmunitet, över 80?

Antal smittade går inte heller att översätta med en förväntad dödlighet, då personer över 60 är kraftigt underrepresenterade bland de smittade i Sverige, och mer underrepresenterade ju äldre man blir. I ålderspannet 20-60 är det faktiskt hyfsat jämnt fördelat mellan smittade, men sedan sjunker det brant. Antar att det är en kombination av flera faktorer, färre som jobbar, få som har hemmaboende barn, och större respket för viruset.

Dödligheten beror nästan lite på hur man räknar. Om man räknar med att precis alla får viruset, inklusive alla dementa 93-åringar med svår cancer? Eller om man snävar befolkningsgruppen bara lite, och tar säg alla under 85 utan någon demens eller någon omedelbart livshotande sjukdom. Tar man det första alternativet tror jag faktiskt vi hamnar över 0,48%, faktiskt rätt mycket över, då de allra mest sköra utgör en så stor del av dödsfallen. Kör man mitt andra alternativ, så låter 0,48% rimligt.
Citera
2021-01-19, 22:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du är inte vidare insatt i byggbranchen om du tror att man kan bygga ett hus enbart utifrån
50-100% av jobben sker av naturliga skäl inomhus.

Jag tror jag skrivit det förut men det verkar som att du inte hade en trevlig skoltid.
För mig var skolgången och idrotten det som utbildade och tränade mig kunskapsmässigt, socialt och fysiskt och det var bland den bästa tiden i livet.

Toalettproblemet som du så målande beskriver finns precis lika mycket på varenda industri och lager för och inte tala om en trång byggbarrack.

Men vi stänger inte industrier och andra arbetsplatser trots att den största smittspridningen finns där.

Miljontals svenskar åker fortfarande till jobbet varje dag även om många här verkar tro att alla jobbar hemifrån och där tror jag den största smittspridningen sker inte i skolan.

Och du, hyllar du en diktatur som bryter mot varenda mänsklig rättighet.

Så är det väl inte? Jag fattar att det finns jobb kvar att göra även när själva huset är färdigt, och fönsterna ditsatta (som att dra elektriska ledningar och vattenrör, måla och tapetsera), men detta kan ändå inte vara lejonparten av arbetet. Och även om det skulle befinna sig en rörmokare och en elektriker i en lägenhet samtidigt, så går det ändå inte att jämföra med 30 barn plus en lärare i ett klassrum.

Det beror på hur man ser det? Att få LEVA är väl också en ganska grundläggande rättighet, eller? Och snart 10 500 människor i Sverige fick inte det, p.g.a. vår regerings inkompetens.
Citera
2021-01-19, 22:13
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Provtagningen för influensa är antagligen nere på noll. Har man ens redovisat hur många man provtagit för flunsan?

Gissar att FHM kör samma logik som för corona bland barn i våras. Man testade inga barn och drog slutsatsen att det inte fanns några fall bland barn...
Influensa testas om man har symptom eller via sentinelprovtagning. 28 000 har testats sen november, varav 9 har varit positiva. Alla övervakningssystem visar på i princip 0 influensaaktivitet. Precis som i övriga världen.
Citera
2021-01-19, 22:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov

Antal smittade går inte heller att översätta med en förväntad dödlighet, då personer över 60 är kraftigt underrepresenterade bland de smittade i Sverige, och mer underrepresenterade ju äldre man blir. I ålderspannet 20-60 är det faktiskt hyfsat jämnt fördelat mellan smittade, men sedan sjunker det brant. Antar att det är en kombination av flera faktorer, färre som jobbar, få som har hemmaboende barn, och större respket för viruset.

Dödligheten beror nästan lite på hur man räknar. Om man räknar med att precis alla får viruset, inklusive alla dementa 93-åringar med svår cancer? Eller om man snävar befolkningsgruppen bara lite, och tar säg alla under 85 utan någon demens eller någon omedelbart livshotande sjukdom. Tar man det första alternativet tror jag faktiskt vi hamnar över 0,48%, faktiskt rätt mycket över, då de allra mest sköra utgör en så stor del av dödsfallen. Kör man mitt andra alternativ, så låter 0,48% rimligt.

Flockimmunitet kräver 80 procent i alla demografier. Att ungdomarna är immuna hjälper inte äldreboendena tex.

Så vi behöver nå 80 procent bland äldre och 80 bland ungdomar. Borde va likadant överallt.

En faktor som dock kan spela roll i Norden är att vi har d vitamin i livsmedel. Skulle kunna få ner dödstalen signifikant. Dock har vi tyvärr inga stora dubbelblindstudier som visar hur många procent d vitamin drar ner dödligheten.
Citera
2021-01-19, 22:18
Medlem
Så det vi kan slå fast nu när man firar (suck) födelsedag på denna tråd är:

En massa tomtar hade upprepat in i det sista att corona var som en vanlig influensa (FEL)

En massa tomtar har, speciellt mot sommaren, slagit fast att pandemin var över och det inte skulle bli en andra våg (i enighet med autisten Tegnell) (FEL)

Några puckon brukade säga att corona var inte nåt speciellt och i historieböcker skulle det inte ens nämnas om 50 år (min favorit av alla dumheter) (FEL)

Att Sverige skulle vara första landet att nå flockimmunitet som skulle förverkligas snarast, under sommaren. Eller hösten. Eller vintern. Oklart vilket år (FEL)

Några tomtar brukade säga att länder som gick i lockdown var dumma i huvudet eftersom förr eller senare skulle de få samma döda som i Sverige (tex andra skandinaviska länder suck) (FEL)

Några überoptimistiska brukade säga att Sverige skulle klara sig bättre ekonomiskt än resten av världen tack vare att man inte stängde ner landet (FEL)

Det finns så många påstående som upprepats i flera månader och som har visat sig vara totalt fel. Man skulle kunna skriva en bok om det, om alla dessa felaktiga gissningar(att ge ut tillsammans med alla Tegnells felaktiga gissningar).
Nu med facit i handen kan man också konstatera att dessa felaktiga påstående har alltid skrivits av folk som levt pandemin i förnekelse. De har vägrat och många av dem fortfarande vägrar acceptera verkligheten.
Att de hade tolkfel är knappast överraskande. Att bortse från verkligheten är aldrig en så där jätte bra idé.
Citera
2021-01-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nu var det ju IMBILDEN jag frågade men ni kanske har samma syn på det här.

Jaha, vilka människor och vilka områden?

Ok, du verkade inte veta vad lockdown är och jag förklarade gör dig.
Citera
2021-01-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Ok, du verkade inte veta vad lockdown är och jag förklarade gör dig.
Tyvärr var svaret allt för allmänt hållet. Jag tar frågan igen

Vad innebär "lockdown"? Konkret?
Citera
2021-01-19, 22:26
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov

Inte helt korrekt att de är mer underrepresenterade ju äldre de blir. I gruppen över 60 är faktiskt incidensen högst hos 90+.
Citera
2021-01-19, 22:27
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dr John Campbell presenterar nya siffror om IFR på 0 48 procent.

För Sverige skulle det betyda drygt 2000000 som haft covid19. Flockimmunitet enl Tegnell's strategi med naturlig smitta ca 40000 döda i Sverige. Väldig tur att FoHM inte lyckades med sin strategi.

https://youtu.be/at-ZqpSRL_c
Det innebär att runt 21% har immunitet i Sverige från infektion. Betydligt mer rimligare än fantasisiffrorna som inkompetensexperterna pratade om i våras.

Medräknat vaccination så ligger immuniteten totalt på runt 22%, om man förenklar det lite genom att anta inget överlapp, att alla blivit immuna, alla människor är lika etc...

Så tyvärr har immuniteten förmodligen ännu så länge ingen effekt alls för "skyddsnätet" har fortfarande för glesa "maskor".

Kod:
>>> 10323/(10300000*0.0048)
0.2087985436893204
>>> 147000./10300000+10323/(10300000*0.0048)
0.2230703883495146
Citera
2021-01-19, 22:28
Medlem
Storbritannien 1,610 covid-döda idag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in