Citat:
Ursprungligen postat av
Adversarium
Buhu, stackars dig då
Den är de facto en sagobok och är därför per definition inte sann. Sagorna som berättas är direkt övernaturliga och återanger händelser som går emot identitetslagen (verkligheten) vilket betyder att det faktiskt är mysticism - Den talar om en Gud som kan skapa någonting ur ingemting, en Gud som är evig och en Gud som kan agera utanför ramen för sin egen existens och verklighetens begränsningar. Den berättar om jungfrufödslar, vatten som blir till vin, fiskar som ökar i antal, en Jesus som går på vatten och botar de sjuka med sina händer, talande buskar och delade hav. Klart som tusan att inget av det är sant.
Åsna, jag ska ge ditt ett råd angående Bibeln som du inte kommer höra från någon annan. Jag tvivlar på att just du kommer förstå för du har redan bestämt dig för hur den är, med 110% säkerhet av saker du hört från andra deprimerade ateister.
G.T återberättas från ett språk som idag inte talas eller skrivs, G.T skrevs av män som inspirerades av Gud, de skrev ned i form av liknelser, symbolik och verkliga händelser.
Att du och andra deprimerade ateister har svårt att skilja på liknelser, symbolik eller händelser är inte Bibelns problem.. det är erat.
N.T, vilket är den "populärare" delen av Bibeln skrevs på Grekiska och är mycket enklare att förstå just av den anledningen. Men även där berättar Jesus att han talar i liknelser av en anledning;
Matteus 13
10 Lärjungarna kom då fram till Jesus och frågade: "Varför talar du till dem i liknelser?" 11 Han svarade dem: "Ni har fått lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. 12 Ty den som har skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. 13
Jag talar till dem i liknelser, eftersom de ser utan att se och hör utan att höra eller förstå. 14 På dem uppfylls Jesajas profetia: Även om ni hör, skall ni inte förstå, och även om ni ser, skall ni inte se. 15
Ty detta folks hjärta är förstockat. De hör illa med sina öron, och de sluter sina ögon, så att de inte ser med ögonen eller hör med öronen eller förstår med hjärtat och vänder om, så att jag får bota dem. 16 Men saliga är era ögon som ser och era öron som hör. 17 Amen säger jag er: Många profeter och rättfärdiga längtade efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och få höra det ni hör, men fick inte höra det.
Alla är inte menade att förstå Bibeln, tyvärr.. men fortsätt du tro annat